Gå til innhold

Dere med barn i 2årsalderen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dere med de når dere er ute? Får de leke og herje som de vil, og utforske alt mulig, eller passer du skikkelig på?

Jeg har ikke sett på meg selv om en hønemor, men idag tok jeg kaka, og det gikk vel igrunn opp for meg at jeg faktisk er en hønemor + litt til..

Han får ikke utfoldet seg skikkelig, for jeg sier nei, eller ber han gjøre andre ting, samtidig som jeg viser hva han kan gjøre.. (Feks om han vil tømme ut vannet i bassenget, så får jeg han til å bade eller leke istede) Er jo ikke farlig de tingene han gjør egentlig, men ja. Ond sirkel dette her. Når vi er ute så slapper jeg aldri av, for må jo passe på konstant. Jeg vil jo ikke styre han hele tiden, eller irrettesette han på ting som egentlig ikke betyr noe.. Føler meg som den masekjerringen. :s Har venninner med barn på samme alder, og de er jo mye mer avslappet enn det jeg er da.. Men vet ikke hvordan jeg skal endre meg. Er jo heller ikke bra at han blir mast så mye på.. :s

Det er jo lett å tenke nå at det ikke er farlig om han gjør ditt og datt, men samtidig så er det vanskelig når man er midt oppi det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Hun er 2,5 år, og får stort sett styre på som hun vil. Vi har inngjerdet hage, så hun kan gjerne leke ute mens jeg f.eks lager middag.

Men holder selvsagt et lite øye på hva hun driver med, og visse ting (som plukke blomster fra beddene, sprute vann på bikkja osv) er strengt forbudt.

Tror de har godt av å leke litt, bruke fantastien sin og utforske ting uten at vi henger over for å fortelle dem at de ikke får lov. Med mindre de gjør noe som kan skade dem eller andre ting.

Så tenk heller på hva er det som er så ille med at han tømmer ut vannet i bassenget? Han får ikke badet mer da, men så lærer han også at ting får konsekvenser ;)

Skrevet

Jeg lar han som regel herje fritt, med mindre det faktisk er farlig det han driver med. Han får ikke putte rare ting i munnen, eller leke ved rustne spikere eller løpe ut i veien alene liksom. Men han får prøve seg på alt mulig innenfor rimelighetens grenser. Nå har jeg en veldig flink gutt da, som vet godt hva som er lov og ikke - og ikke minst hvorfor (selv om han kanskje ikke skjønner konsekvensen ordentlig av det han gjør, så er han veldig opptatt av hva som er lov og ikke).

Jeg lar han være korte stunder ute alene til og med jeg da, men bare når jeg ser eller hører han utenfor.

Det er jo bra at du er bevisst på problemet da. Skal ikke være umulig å snu om på vanen :) Det er slitsomt for både deg og han å alltid gå etter han for å si nei. Senk skuldrene og la han være barn :)

Skrevet

Han får stort sett gjøre som han vil, han er nysgjerrig og skal utforske alt. Så lenge han ikke prøver å løpe på veien får han stort sett herje som han vil.

Jeg har lært meg til å tenke "hva er det verste som kan skje"?, det hender han klatrer og slår seg litt, men det tåler han - og så lærer han av det samtidig som han får trent opp motorikken sin.

Skrevet

Min lillegutt er ekstremt utforskende og veldig rask... litt slitsomt for en gravid mamma med bekkenløsning :P men han får for det meste lov til å utforske og tuste som han selv vil. Følger selvfølgelig alltid med men ikke sånn at jeg henger i hælene på ham.

Jeg ser jo det når han er i bhg. så utforsker han som han vil, har stått å kikket litt på ham når jeg skal komme og hente ham og han enda ikke har sett meg :P Da ser jeg hvor selvstendig han egentlig er og at han faktisk klarer seg veldig fint! Klatrer og styrer, det er så fint å se på :)

Skrevet

Jeg vet jo og at han har godt av å utforske alene og finne ut ting, men det er bare så vanskelig, men må lære meg å slappe av. Imorgen er en ny dag, så får prøve da. :)

Skrevet

du skal se at han kommer til å storkose seg :)

Skrevet

Nå som hun er 2, 5 år er ting mye lettere! Det er helt annerledes med en toåring synes jeg, de må passes mye bedre på. Hun forstår så og si alt nå, og hun lærer seg hva som er farlig og ikke :) Jeg tør å slippe henne mer løs, feks stikke bort på lekeplassen rett ved her. Iallefall når nabokona sitter ute og ser etter henne ;) Jeg følger med jeg også da. Men hun er veldig flink.

Skrevet

Det som er litt dumt her da, er at han allerede skjønner så veldig mye, og inne får han jo utforske alt mulig, så vet ikke helt hvorfor det er så mye mer skummelt ute. Inne så er jeg en mamma som sjeldent sier nei eller irrettesetter han, med mindre det er noe veldig farlig.

HI

Skrevet

Det blir helt annerledes ute enn inne mener jeg da, med mindre man er helt inngjerdet ute. Hjemme har man mye mere kontroll og kan rydde unna og legge tilrette for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...