Anonym bruker Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Mistenker at femåringen min er veldig nærsynt, hvor skal jeg ta han med? Og hvordan skal jeg gjøre det? Henvisning? privat? offentlig? Har ikke peiling på hvor jeg skal begynne, da dette er en ny problemstilling... Andre tips og råd i forbindelse med prossesen tas imot med stor takk...
Labetutt Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Da ber du om henvisning til øyelege fra fastlegen, er usikker på om Helsesøster kan henvise, men tror ikke det. Er ganske sikker på at så små skal til øyelege og ikke optiker.
Musemora Skrevet 27. mai 2012 #3 Skrevet 27. mai 2012 Gå til helsesøster så tar hun en enkel synstest og henviser dere til øyelege. Jenta mi har +6,5 og +5. Hun har brukt briller ett halvår og det går kjempefint.
alvemamma Skrevet 27. mai 2012 #4 Skrevet 27. mai 2012 Helsesøster/ helsestasjonslege, fastlege og optiker kan henvise til øyelege. Hos helsesøster og lege gjøres det normalt en enkel skarpsynsvurdering og henvisning gis dersom det mistenkes skjeling eller nedsatt syn på et eller begge øyne. Undersøkelse hos øyelege er gratis når barnet har henvisning, eller når barnet innkalles som oppfølging i skjelebehandling eller ved styrker over et visst nivå. Dersom man selv bestiller time hos øyelege som tar imot pasienter uten henvisning, betales ordinær pris. Hos optiker kan det gjøres en del andre undersøkelser enn hos lege/ helsesøster. Dere vil normalt få svar på styrker, etc. Optiker kan ordinere styrke direkte, eller henvise videre. Det er aktuelt med henvisning dersom det er mistanke om sykdom eller i tilfeller der barnet har rett på refusjon av kostnader til brille: Førstegangsutstedelse skal da gjøres hos øyelege. (Senere kontroller kan gjøres hos øyelege eller optiker.) Barn kan få refundert kostnader til briller (noen ganger linser) dersom det er mer enn 2,50 styrkeforskjell mellom høyre og venstre øye, dersom hornhinneskjevheten er over 2,50 i styrke eller dersom det er skjeling/ vesentlig samsynsforstyrrelser. "Vanlige" synsfeil gir ikke rett til refusjon. Det er litt forskjell på ventetid hos øyelege rundtom i landet. Dersom det er noen måneders ventetid, kan det være en fordel å ta kontakt med optiker. H*n kan gi deg svar på hva som er barnets problem med det samme, samt en mer spesifikk henvisning til øyelege (iblant raskere å komme inn da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå