Gå til innhold

Kvalm av lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere på lavkarbo. Blir dere ikke fryktelig tunge i magen og kvalme av så mye kremfløte og kjøttet i kosten? Eller er det en vanesak? Blir helt uvell av å spise for mye rødt kjøtt og feite meieriprodukter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har levd på lavkarbo, pga. sykdom, siden jeg var liten og har aldri spist mye fløte, rømme, smør eller rødt kjøtt.

Spiser så og si vanlig mat, bortsett fra at jeg må begrense inntaket av karbohydrater til et minimum.

Skrevet

Først og fremst så inneholder ikke et lavkarbo-kosthold mengder av kremfløte og kjøtt. Ikke et ordentlig lavkarbo-kosthold ihvertfall!

Fløte og rømme bør man spise minimalt av, da det inneholder ganske mye karbohydrater.

Og tro det eller ei, så har man faktisk en maksgrense på hvor mye fett man bør spise for dagen ;)

Så nei, blir man kvalm av kostholdet sitt, samme hvilket kosthold det er snakk om, så gjør man det ikke riktig!

Skrevet

Hvem har fortalt deg at du skal trykke innpå rødt kjøtt og fløte?

Jeg har aldri blitt kvalm av lavkarbo. Spiser masse salat og grønnsaker, kylling og fisk, egg, nøtter og frø, og litt meieriprodukter, gjerne cottage cheese, rømme og creme fraiche i moderate mengder.

Det høres ut som om du har startet på en kur uten å vite hva du driver med, selvfølgelig blir kroppen dårlig når den ikke får det den har behov for....

Skrevet

Jeg går ikke på noen kur altså. Bare har merket meg at mange lavkarbobloggere legger ut oppskrifter som inneholder mye kremfløte og rødt kjøtt. Blir selv så kvalm av slik mat. HI

Skrevet

Spiser man altfor mye protein alene i et måltid så kan man bli kvalm.

"Normalt" lavkarbokosthold består av et veldig variert kosthold med mye grønsaker, salat osv. Og ja, riktige typer fett og proteinkilder i tillegg.

Hvis du, HI, har blodtype A sa kan det være grunnen til at du føler sånn aversjon mot rødt kjøtt og fløte - den blodtypen har i utgangspunktet ikke særlig godt av for mye av dette. Så kanskje du instinktivt vet hva som ikke er bra for deg :)

Skrevet

Jeg har blodtype A ja, og er veldig glad i grønnsaker, men blir skikkelig slapp av rødt kjøtt. Trodde bare det var kvasivitenskap dette med blodtypedietten? Og at forskerne ikke har gode nok bevis på at dette stemmer..

Skrevet

Det er viktig i et lavkarbokosthold å spise grønnsaker, hovedsaklig de grønne. De inneholder masse mineraler og fiber, og nærer kroppen og stabiliserer magen. Salat, spinat, brokkoli, asparges, grønnkål, samt tomat og agurk er alle svært næringsrike og lave på karbohydrater. I kombinasjon med rømme, creme fraiche, smør eller olivenolje blir det god og sunn lavkarbo-mat av dette. God apetitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...