Gå til innhold

Hva tenker dere om å drikke sammen med egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i en veldig koselig bursdag i går til en voksen dame, og der var det barn tilstede fra 11 år og oppover (de minste drakk selvfølgelig ikke). Det var en stor familie med mange "drikkbare" ungdommer, og de voksne serverte drikke til dem. Var ei i denne familien som hadde bestemt seg for å være sjåfør, men tilslutt ble hun overtalt av tanter, onkler, foreldre osv til å drikke :o

Tilslutt sprakk hun, og da ble det liv ;)

Jeg er egentlig litt imot det å skal drikke med foreldre, det er slik jeg har vokst opp. Men denne familien hadde et utrolig bånd, og der er det "lov" å drikke sammen. De er åpen når det kommer med dette til drikke, og mener det er vikitg å kunne prate og stole på hverandre! De minste barna på 11 var ilamme på hele festen. Det ene barnet var dritflau over moren som var drita, og en annen så faren måtte bli bært ut.

Må jo si at denne familien hadde et utrolig samhold, og så at de hadde det veldig koselig.

Men på en måte blir dette feil for meg (min mening), synes ikke barna skal sitte å lære at foreldre drikker, selv om det er fest. Greit at barna er der i begynnelsen, men når det begynner å gå litt langt burde dem bli sendt hjem, mtp alt som kan skje som ikke er like morsomt.

Også tenker jeg på denne jenta som ble "presset" tli å drikke av foreldre :o Jeg har ikke så store barn, og er enda lenge til den tid kommer. Men jeg kunne aldri presset mine barn til å drikke?

Kanskje jeg tenker litt rart, men i mine øyne blir det feil.

Synes det er kjempebra at dem kan snakke åpent med dette om alkohol, slik at dem vet at hele familien er villig til å ta imot disse ungdommene om det går galt ute. Men man kan jo snakke om det utenom?

Hmm, litt rotete formulert dette, men lurer bare på hva dere tenker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg fyllefester sammen med eller foran mine barn? Nei.

Men vi drikker gjerne akevitt, øl eller vin sammen med dem til julemiddagen og vi kan ta oss sommerpils når vi griller på sommeren eller litt drikke til maten på en lørdagskveld - sånne type ting. I det hele tatt drikker vi ikke så mye.

Jeg synes det er viktig at de også lærer hvordan alkohol kan drikkes på en sunn måte slik at de med tiden selv kan vurdere opp mot det hva som er sunt eller ikke. Alkohol kommer de ikke utenom uansett tenker jeg.

Skrevet

Jeg hadde antagelig enten ringt politiet eller sendt anonym bekymring melding til barnevernet.

Helt uakseptabelt.

Skrevet

Her var det fyllefest på enkelte. Her sitter vi også å drikker et glass vin, og jeg mener at det er viktig å få et naturlig forhold til alkohol. Men å kjøre på når barna er der, så de skjemmes over foreldrene, da har dem gått over streken mener jeg.

HI

Skrevet

Fest sammen med barn som er gamle nok til å selv kjøpe sin drikke er greit.

Men det er ikke like greit om der er mindre barn, og det er skikkelig fyllefest.

Jeg har bl. a. barn både på 11 år og på 19 år. Ville ikke stusset over fest med eldste(om ting var normalt ellers der), men aldri om det hadde skjedd med yngste tilstede. Eller så kan det være greit så lenge en av foreldrene er edru, eller bare tar et glass eller to i løpet av kvelden. Men ikke fyllefest på alle ansvarlige for barna, nei.

Dette handler faktisk ikke om å bli flau. Det handler om å miste de som tar ansvar, sånn fra barnas synspunkt. At barna uttrykker det som flauhet(eller dere oppfatter det slik), har ikke mye med saken å gjøre. Hva kunne far, som ble båret ut, gjort for de yngste? Eller mor som også drakk seg snydens? Hvem er da den ansvarlige? Barna selv?

Jeg snakker med mine barn om rus, og likevel er eldste faktisk narkoman(om enn i litt lightform). Jeg har aldri brukt narkotika selv. Ei heller vært ruset av alkohol i virkelig snøvletilstand med barna tilstede. Bare noen glass i løpet av mange timer, så jeg har ikke kjent noe av alkoholen. Eldste har faktisk ikke sett meg beruset, før han selv var voksen. Faktisk har han heller ikke sett alkoholholdig drikke på flasker i mitt hus før han ble voksen. Min eldste har valgt helt selv det han nå sliter med. De yngste har enda tilgode å se meg drikke alkohol i hele tatt.

Jeg er av den formening at som voksen har man ansvar for de under 18, uansett om de er 4 eller 17. Og man må ha en eller annen tilstede som er edru og som kan ta skikkelig ansvar om noe skjer med barna, og for at barna skal føle seg trygge. Om barna er med på "fest", så må en av foreldrene være edru. For trygghet, for vi har taxi eller sykebil om noe skjer.

Skrevet

Jeg vokste opp med en slik mor og stefar. Joda, vi barna lo og hadde det morro. Men samtidig ble vi barna veldig usikkre. Jeg som var eldst ble bestandig en slags omsorgsperson som måtte ta meg av de minste og til tider ta meg av de voksne. Ikke kult det i en alder av 13 år. Jeg fikk også servert alkohol av mine foreldre når jeg var ca 14, syns heller ikke dette var greit nå når jeg er voksen.

Jeg har fått et veldig merkelig forhold til min mor, hun er på et hvis ikke moren min. Mere en storesøster alle noe sånt?

Siden det var ofte slik at vi så de voksne med alkohol og gjerne ganske bedugget (nesten hver helg), fikk jeg også et veldig heftig alkoholforbruk ettersom jeg hadde sett så mye, og hadde en formening om at det var slik det skulle være. Møtte drita full opp på ungdomskolen og begynte og ruse meg. Festa heftig med både rus og alkohol til jeg ble 18 da jeg ble gravid. Nå har jeg ikke drukket en kjefft siden da, og jeg vil ALDRI ALDRI vise meg full framfor barna! Gubben får heller ikke drikke hjemme. Greit med 1 øl på nyttårsaften og slike ting, men skal han drikke får han dra ut og komme hjem når barna er lakt.

Mange barn deriblant jeg og mine søsken, viste ovenfor de voksne at dette var greit. Men det var ikke greit i det hele tatt!! Og det er heller ikke greit at andre barn har det slik!!

Skrevet

Vi hadde det litt sånn i vår familie. Vanlig at de barna som var gamle nok ble servert vin til middag i selskaper. Men ikke noe drikkepress, selvfølgelig. Da jeg var liten opplevde jeg en sjelden gang at min far ble full, noe jeg syntes var ganske fælt, og har gitt meg et litt anstrengt forhold til alkohol. Så fulle som disse foreldrene var, er ikke akseptabelt, særlig ikke med så små barn til stede. Greit nok at man drikker vin til maten og serverer alkohol til barn over 18, men det er vel ingen som synes det er greit at foreldre blir dritings når barna på 11 + er der?

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg har selv aldri tatt mer enn et glass vin eller øl i godt lag med mine foreldre, og jeg kunne heller aldri funnet på å drikke meg beruset i nærheten av mine egne barn som nå er 15 og 20 år.

Vi har alltid hatt en regel om at fest og barn ikke hører sammen, og selv om barna har sett at vi drikker øl og vin i spesielle settinger har jeg sterke motforestillinger mot at de skal se oss beruset - selv nå når de er nesten (og helt) voksne.

Feste gjør vi med vennene våre, med barn og foreldre holder det med det gode laget :)

Skrevet

Ett glass vin eller to - ja. Fylla på måten du beskriver her - uakseptabelt.

Gjest sug lut
Skrevet

På fylla med små barn tilstede - barnevernssak. På fylla med voksne barn - uendelig undermåls og vulgært.

Skrevet

Ler meg skakk av at enkelte roper på barnevernet i enhver sammenheng. Ja meld ifra om slike ting, blir nok raskt nedprioritert!

Har selv ingenting imot å drikke til maten foran barn så lenge det skjer i kontrollerte former. Barn skal slippe å se at voksne endrer atferd eller er drita. Og med barn mener jeg alle under hvertfall 16, helst 18.

Selv har jeg vokst opp med foreldre som drakk til maten og aldri opplevd uheldige ting i den forbindelse. Fikk et sunt forhold til alkohol og synes man skal vente med å feste ordentlig til ungene har barnevakt eller er langt i drømmeland.

Gjest sug lut
Skrevet

Ler meg skakk av at enkelte roper på barnevernet i enhver sammenheng. Ja meld ifra om slike ting, blir nok raskt nedprioritert!

Har selv ingenting imot å drikke til maten foran barn så lenge det skjer i kontrollerte former. Barn skal slippe å se at voksne endrer atferd eller er drita. Og med barn mener jeg alle under hvertfall 16, helst 18.

Selv har jeg vokst opp med foreldre som drakk til maten og aldri opplevd uheldige ting i den forbindelse. Fikk et sunt forhold til alkohol og synes man skal vente med å feste ordentlig til ungene har barnevakt eller er langt i drømmeland.

Mor var drita og far ble båret ut - og du ler deg skakk? Tillitvekkende.
Skrevet

Nei, jeg drikker ikke i det hele tatt. Samboer er aldri hjemme full eller beruset. Men nei, vi gjemmer ikke alkohol og fremstiller det som noe farlig, han kan ta seg ETT glass vin til maten eller EN øl til grillmaten en varm sommerdag. Unga vet at øl og vin er for voksne, og aldri sett samboer eller andre beruset. En gang var jeg og ungene invitert i et juleselskap til kjente (da jeg var alene). Der begynte de voksne å drikke allerede i 7-tiden, og da dro jeg og barna.

Skrevet

Det som beskrives av HI er helt klart veldig feil, og det er faktisk noe man godt kan melde til bv. Selv har jeg vokst opp med foreldre som har et veldig fint forhold til alkohol, på den måten at en øl til grillmat, og et glass vin til biffen var noe man så jevnlig. Men en betyr en, og aldri mer. Jo til jul var det en aquavit også, for min far. Det var også alltid en kjørbar voksen da vi var små, så de vekslet på hvem som fikk øl, og det var som oftest den som hadde lagd maten i varmen. Da vi ble litt større kunne begge ta en øl. Slik har jeg fått et naturlig og fornuftig forhold til alkohol. Liker selv kun øl og rødvin i dag, og kan ikke fordra fyllefester. Mannen min har den samme innstillingen. De siste tre årene har han kanskje drukket til sammen 6 øl. Jeg har ikke rørt en eneste siden jeg ble prøver. Etter fødsel og frem til nå har jeg ammet og ikke hatt noe lyst på alkohol. Men når jeg en dag føler for det igjen, tar jeg meg uten problem en eneste øl eller et lite vinglass til maten, med barnet til stede. Og det med god samvittighet.

Skrevet

Mulig barnevernet i din kommune er for slappe,men her blir foreldre fratatt barna om de er på fylla med barn til stede.

Skrevet

Hei! Jeg ser at det er mange som er imot å drikke sammen med barna sine,så jeg ville bare si at jeg synes det er helt greit, så lenge man har kontroll.

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke drakk ofte i det hele tatt, men på ferieturer reiste vi sammen med 3-4 andre familier og da satt de voksne og tok seg noen pils på kveldene. Det syns vi barna var helt normalt. Det hendte nok at i la merke til at i dag var den pappaen eller den mammaen "i slaget" altså at de var beruset, og det kunne bli flaut hvis de for eksempel ville danse eller noe lignende, men når en er 10-15 års alder er vel det meste foreldre gjør flaut, så syntes aldri det var såå spesielt.

Etter at jeg og min bror har fyllt 18 har vi drukket sammen med foreldrene våre mange ganger, og sett hverandre ordentlig fulle, noe som jeg har syns vært morsomt. De visste nok at jeg og broren min drakk når vi var 16-17 også, men da måtte vi gjemme det hvis vi ikke ville ha kjeft.

Og nei, ingen av oss barna begynte spesielt tidlig å drikke ( vi begynte å prøve oss frem etter at vi begynte på videregående) og ingen av oss er alkoholiker eller lignende.

Jeg synes IKKE det er ok, hvis foreldre blir så drita at de ikke kan ta vare på barna hvis det skulle skje noe galt. Hvis den ene foreldren ikke drikker så masse, så gjør det ikke noe om den andre blir litt full, tenker eg. Og jeg synes ikke det er ok hvis de ikke har kontroll over hva de sier / blir slemme / aggresive eller på noen annen måte skremmer barna...

Og det hadde sikkert ikke vært gøy hvis det aaaalltid var min far som ble fullest... men sånn var det ikke for noen av oss barna...

alt i alt, det er mye å være oppmerksom på i forhold til alkohol, og grensen er ganske smal mellom det som er ok og det som ikke er ok i forhold til barnet...

Skrevet

unnskyld meg men du skriver om foreldre som drikker seg drita og fester til langt på natt og du ser på dem som noen som har "utrolig godt samhold" ??

Hva har det med samhold å gjøre??!

Skrevet

LITT alkohol i nærheten av barn synes jeg er helt greit, så lenge man ikke drikker seg beruset. Enten de nå er 8 eller 18.

Når det gjelder dem over 18, så har jeg selv vært på fest med mine foreldre, i diverse bursdager osv- og også med svigers, forsåvidt.

Da har enkelte kanskje vært småbrisne, men aldri møkkfulle. Det hadde jeg føltes som fryktelig kleint, skal jeg være ærlig.

Sånn som du beskriver denne sammenkomsten, synes jeg det gikk altfor langt, når en som egentlig ikke vil drikke alkohol blir presset til det, og foreldre som da har ansvaret for barn blir så fulle at de må bæres ut. Det finner jeg ganske enkelt uansvarlig.

Skrevet

Tragisk. I min familie kan vi heldigvis kose oss uten alkohol, pg gjør som regel det :)

Skrevet

Jeg var kansje litt uklar da jeg forklarte.

Det var 2 barn på 11 og 12 år.

Barnet på 12 år var sammen med bare moren, og denne moren drakk seg av beina. Dette barnet ba moren flere ganger om å stoppe, og jeg så det tydelig på henne at hun ikke synter det var greit. Barnet kunne danse og flire med moren, men moren gjorde mye rart.

Det andre barnet på 12 år va der sammen med begge foreldrene, og det var denne faren som måtte bæres ut. Moren tok det litt mer med ro, men det var INGEN på festen som var kjørbar. Dette barnet gikk også å blandet alt mulig rart å serverte og skjenke de voksne (kunne ikke blande, kastet bare mye rart i glasset).

Som mange av dere sier er jeg enig i at man skal kunne kose seg med 1-2 glass vin eller øl, men ikke mer! Det er viktig at barna får et naturlig og trygt forhold til alkohol, og at det ikke bare skal gi utrygghet.

Men jeg må også si at dette er foreldre som nesten aldri drikker, kun når det er jul og i store anledningen som skjer. Jeg vet at bana har det bra, og uansett hva dere sier kunne jeg ikke drømt om å ringt til barnevernet! De barna har det mye bedre enn mange andre, de har et trygt hjem (ja, man kan ha det fint selv om foreldre er litt "uheldig") og en familie som bryr seg.

Men jeg kunne aldri latt mine barn være på en fest til kl 05.00 i en alder av 11 år og opp. jeg mener de blir utsatt for mye unødvendig som dem godt kan beskyttes mot.

Det at man presser andre til å drikke blir også litt feil i mine øyne. De ville henne kun det beste som de selv sa, men hun var flink å slå seg løs selv om hun ikke drakk. Som hun selv sa "jeg får ikke mer moro enn jeg lager selv, og jeg storkoser meg nå", og dette før hun begynte å drikke (jeg trodde hun drakk, og fikk litt hakeslepp da jeg fikk med meg at hun var edru :P).

Men måtte bare høre hva andre mener om dette. Kanskje jeg er litt trangsynt, men alle har forskjellige meninger om dette.

HI

Skrevet

Min mor anstendig drikker, nesten avholds. Min far ble av og til bedugget. Husker når han hadde drukket for mye, plaget meg ikke, men husker at han var annerledes.

Drukket sammen med dem fra jeg ble voksen, litt før også. Helt uproblematisk. Forldre med universitetsutdannelse og gode jobber. Har selv enda høyere utdanning, drikker ikke med barna mine, annet enn veldig anstendig. samme med faren, som nok drikker litt mer enn meg.

Har alltid alkohol i hus, og gigantisk vinstativ som alle kan se. Mine foreldre hadde et avslappet forhold til alkohol, men det var del av livet. Vi har også et naturlig forhold til alkohol.

Foreldrene mine begynner å trekke på åra og drikker skjeldent og lite nå. Helt naturlig og greit.

Forresten er det ikke ok å være drita fremfor en elleveåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...