Gå til innhold

Dette sto om uke 5!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småblødninger

Noen kan også få en liten blødning fordi det egentlig var flere egg som ble befruktet. Halvparten av alle tvillingbefruktninger ender som en liten blødning i løpet av de første 12 ukene, men det går helt fint med det fosteret som er igjen så det er ingenting å bekymre seg over. En kraftig følelse av å være oppblåst i underlivet kan også for mange være første tegn på graviditet.

Ikke alle vokser opp

Husk at det er ingen selvfølge at et embryo får utvikle seg til et foster og så et levende barn. Man regner med at omtrent 75 prosent av alle befruktninger ender i spontant tap av graviditetsproduktet før uke fem, uten at det gir noen merkbar endring i påfølgende mens. Ofte vil dette skje før man i det hele tatt er klar over at man er gravid.

Pass opp for kattesand

Hvis du har katt, bør du få noen andre til å skifte sand i kattekassen fremover. Katten kan nemlig bære på smitte av parasitten Toxoplasma gondii som kan gi toxoplasmose. Hos gravide som ikke har hatt infleksjonen tidligere, kan smitte gi alvorlige infeksjoner som kan føre til spontanabort eller misdannelser hos fosteret.

Vask frukt og grønt

Toxoplasmose smitter gjennom avføring fra katter samt rått kjøtt og uvaskede grønnsaker og frukt. Gravide bør derfor kun spise gjennomstekt kjøtt. Vask alltid hendene før du tar i mat og vask all frukt og grønnsaker. Smitterisikoen er omtrent 20 ganger høyere i Sør-Europa enn hjemme, så pass på hvis du skal på ferietur til sydligere strøk. Har du blitt smittet med Toxoplasmose tidligere, har du antistoffer i kroppen og er immun.

Jeg er ifølge sist mens 5 + 1(mors uke). Å hadde en dag med litt blod på TR dagen, før det stoppet! Kanskje det er håp denne gangen :)

Blir test til uken :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en bittelitt blødning 4 dager etter forventa mens. (tror det da var festeblødning) For baby kommer i løpet av 14 dager nå.

Lykke til, krysser tær og fingrer for deg!!

Skrevet

Aha :)) håper det var noe slik for meg også !!! takk for svar

Lykke til med fødsel :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...