Gå til innhold

Artikkel om langtidsamming

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Er-det-greit-a-amme-barn-til-de-er-fem-ar-6837411.html#.T8D5P8Vg-So

Jeg mener ikke så mye verken for eller mot langtidsamming, det er ikke så interessant for meg. Men artikkelen skriver klart og tydelig at mange oppfatter det som tabu og skambelagt. Likevel omtaler de barna med fullt navn og alder. Så lenge dette er den rådende holdningen (og uansett om det er riktig eller ikke), må man forstå at dette kan bli en belastning for dem når de blir googlet i framtida.

At enkelte mer eller mindre oppegående bloggere skriver alt mulig privat om barna sine, er for så vidt noe vi ikke kan forby. Og bloggen kan de jo (ofte) slette senere. Men Aftenposten er noe annet. De har for det første redaksjonell gjennomgang som burde vite bedre, og for det andre kan artiklene ikke bare slettes, de går inn i flere databaser og ligger der for alltid.

Jeg lurer på hvordan denne generasjonen en dag kommer til å forholde seg til at de har vært omtalt på nettet, kanskje med tabubelagte temaer, allerede før de fyller tre år. Vil de venne seg til det, eller vil de synes at vi brukte vår teknologi på deres bekostning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du sier noe... Lurer på om barn på 5 år som fortsatt får pupp tenker over det i feks tenårene? Og ikke like kult å få navn og ansikt smurt utover på nettet... Men hvis slik ekstrem langtidsamming er så viktig for folk, så må vel noen stå i bresjen for det.

Eneste jeg stusser på er når de kommer med grunner som at det er så bra for mimunforsvaret og det er derfor de ammer... Må jo ikke det? Kan jo bare pumpe hvis det er den forebyggende effekten de er ute etter, for hvis det er andre grunner... Er ikke det da like egoistisk? Nei folk får gjøre hva de vil, men må innrømme at jeg ikke fatter greia med å holde på så lenge.

Skrevet

Det har jeg også lurt på. Mødre som ammer barna veldig lenge (her tenker jeg på 2-5 års alder), forsvarer det ofte med den positive effekten amming gir.

Nå skal ikke jeg proklamere med nyere forskning på emnet, det er en helt annen diskusjon.

Hvorfor ikke bare pumpe ut melken og gi den i havregryn o.l? Hvorfor absolutt amme?

Jeg ønsker å få vite litt mer om det psykologiske bak dette fenomenet i vesten. I u-land forstår jeg godt at mødre ammer barna så lenge det finnes melk i brystene, men de har helt andre levevilkår å forholde seg til enn hos her i overflodiske vesten. Et barn trenger strengt talt ikke morsmelk etter fylte 1 år, mtp ernæring.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Er det noen her som ammer et barn eldre enn to år? Jeg er researcher og interessert i å snakke med stolte langtidsammere. Send meg gjerne en melding på innboksen! :) Jeg jobber nemlig med et prosjekt om fødsel og den førstegangsfødende vi følger vil veldig gjerne lære om amming og hvorfor noen velger å langtidsamme.

Ha en fin dag videre, alle sammen! ;)

Hilsen Julie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...