Gå til innhold

Hvor er "arbeidstilsyn" i barnahge og skole? Ang voldlige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det greit at barn skal få herje fritt i klasserom og barnehager? Barn som sånn helt uten vidre begynner å slå og sparke andre barn og personale?

Jeg har en datter i en klasse hvor det er et barn som holder på slik.

Hvem beskkytter barna? Hadde jeg vært voldlig på jobb hadde vel ikke jeg fått lov å jobbe hadde jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sammenligne det med jobb fordi barn har rett til å gå på skole, mens ingen voksne har rett på jobb.

Det er foreldrene, læreren og eventuelle spesialinstitusjoner (som BUP, PPT etc.) som skal oppdra barn og sørge for at barna har en normal, eller tilnærmet normal, og ikke-voldelig atferd

Skrevet

Men du forventer vel ikke det samme av et barn som av en voksen vel? Det mener jeg er litt i overkant å ta i.

Unger må vel lære seg dette , og for å klare det, er man jo avhengig av å ha forelde og andre voksne rundt seg som kan gjøre dette. Og med de holdninger og ressurser som er i norske skoler i dag ( " Vi har ikke kapaitet til å fotfølge barna") kan det være en vanskelig oppgave.

Eneste man selv kan gjøre, er å oppdra sine barn og lære de dette som kalles normal folkeskikk , men enkelte unger og mange av de i dag har jo diverse diagnoser og komorbide lidelser som gjør det mer vanskelig å gripe fatt i. Og så har man foreldre da som overhode ikke evner å se at " gullungen" sin kan være slik ute blant folk.

Føler du det er et stort nok problem, menlder du opp jenta di til PPT på psykisk grunnlag , så får de ta en titt i klassen og eventuelt vurdere tiltak derifra, det har jeg gjort, for her har jeg samme problematikk på en måte, og det synes ikke jeg er ok at mitt barn skal oppleve.

Skrevet

Hadde jeg fått bestemme, skulle alle kommuner hatt en skolepsykolog. Hver gang en elev mobbet, slo, spyttet, eller slo seg ekstra vrang i timene, skulle skolepsykolog tilkalles for samtaletime. Så kunne man fort fange opp både det ene og det andre. Det ville forforenkle ting for barnevern, bup og ppd også. Blir Ola slått hjemme og tar igjen på lille Michael? Har Tim adhd eller er han bare slem? Hvorfor vil ikke Mie være ute i friminuttene, men glemmer seg på do? En og annen time med skolepsykologen kunne nok vært veldig sunt for veldig mange. I stedet for å sende lapp hjem og innkalde til samtaletime med lærer, kunne man skrive anbefaling fra skolepsykologen om hvordan ta tak i det aktuelle problemet. Samfunnsøkonomisk ville dette være veldig langsiktig fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...