Nirgal Skrevet 26. mai 2012 #1 Skrevet 26. mai 2012 Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre, jenta mi sover nesten ikke. Har ei lita ei på snart 6 uker som kanskje sover en time til sammen toppen to på dagtid, sovner i 22-23 tia på kvelden og våkner igjen mellom 02-04 på natten og da sover hun ikke mer før klokken har passer 12 på dagen, og når hu sover på dagtid er det toppen 30 min i strekk ellers er det ti min her og ti min der.. Noen som har noen tips til meg, er så sliten av å være våken hele tiden, kan ikke ta en dupp på dagen heller siden hu ikke vil sove, har prøvd det meste av rugging, vugging, i vogn, på soverommet, i stua, med og uten pledd/dyne ja you name it!! Hu kan fint sovne i armkroken min på sofaen, men så fort jeg legger hu ned i senga/korga så våkner hu igjen, og det uansett hvor lang tid jeg venter med å legge hu ned etter hu har sovnet. Og når hu våkner så stresser hu så fælt, hu peser fort, armer og bein spreller. Det er veldig klassisk scenario ved natt/kveldsamming og da sliter jeg sånn med å roe henne. Slik har det vært i 3 uker snart... Nå har vi vært oppe siden litt over kl 2, og hun sovnet rett før kl 23, har nå plassert henne i vippestolen og vipper henne med en fot, og hun er rolig, men stopper jeg, uten å ta henne opp så er det i gang med stressingen og da tar det ikke lange tiden før lydnivået blir drastisk høyt her. Hva kan jeg gjøre for å få henne til å sove?!?!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. mai 2012 #2 Skrevet 26. mai 2012 Uff! Du må være sliten! Kan det være at hun plages med magen? Har hun avføring jevnlig? Virker det som om hun har luftsmerter? Ammer du eller gir du mme? Ville prøvd å gi litt fennikkelte eller sukkervann på kveldstid om det er tilfelle, mine har sovnet med engang krampene i magen gir seg Sovner hun om du går tur med vognen? Om hun ligger i vugge? Ville samsovet med henne, iallefall på dagtid Da kan hun ligge i armkroken din mens du også sover noen timer
3 er nok! Skrevet 26. mai 2012 #3 Skrevet 26. mai 2012 Uff, jeg føler sønn med deg! Jeg har hatt/har det slik med begge mine barn. Er datteren din trøtt? Trenger hun å sove? Min datter trengte rett og slett ingen sølv på dagttid, så hu var våken 12-14 timer i strekk. Blid som en sol, men jeg var sliten, jeg. Minien jeg har nå er slik du beskriver. Jeg prøver alt, men det er bare skriking uansett. Han er 6 mnd nå og har Alltid vært slik. Han sover ikke, men har absolutt behov for søvn. Jeg er helt utmattet og fordi eldstemann på to år fremdeles ikke sover noe særlig sørger de tilsammen for at jeg maks får sove fire timer i døgnet. Mitt eneste tips som funker innimellom her i huset er å legge barnet før det blir trøtt. Da kan han være blid og fornøyd i senga si, skravle og kose seg litt, og så plutselig har han sovnet. Men det funker bare en av femten ganger, kanskje... Uansett; lykke til:)
-Juni10- Skrevet 26. mai 2012 #4 Skrevet 26. mai 2012 huff.. så slitsomt! har du prøvd en tur hos manuellterapeut? kanskje hun har noen låsninger som kan plage henne eller lignende? håper det ordner seg for dere!
Nirgal Skrevet 26. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2012 Her er det ingenting som tyder på at hu har vondt i magen, bæsj og luft kommer ut som det skal, og raper gjør hun og. Hun er skikkelig trøtt, men tvinger seg våken... Hun skriker veldig sjeldent, bare hvis jeg ikke våkner med en gang hu knyster litt eller hu ikke er fornøyd, og hører veldig godt forskjell på skrikingen også. Nå har vi vært ute på tur og hu har bare sovet 20 min, resten av tiden lå hu våken, det er sånn det pleier.. håper inderlig at dette går over snart, nå er jeg så sliiiten... lykke til med deres også.. HI
Surrikatt Skrevet 26. mai 2012 #6 Skrevet 26. mai 2012 Kanskje det kunne hjelpe med en bæresele? Brukte elastisk sjal til forrige mann, mei tai til mini. Det viktigste nå må jo være at babyen FåR sove, koste hva det koste vil, og forhåpentligvis få bedre sovevaner slik at du også får sove, sånn her kan du jo ikke fortsette. Bæring har vært utrolig effektivt på mine, men kan være litt vanskelig å venne seg til for deg, og litt problematisk når det er veldig varmt. Lykke til i alle fall, og ikke vent for lenge med å søke proffesjonell hjelp, utslitt mamma hjelper ingen.
mamman til to gutter Skrevet 26. mai 2012 #7 Skrevet 26. mai 2012 Jeg ville tatt en tur til en manuellterapeut. Det er typisk at de ikke roer seg hvis de har låsninger i nakke eller rygg. De trenger ikke å gråte likevel, bare at de har vanskelig for å roe seg ned. Du trenger ingen henvisning for å få time hos manuellterapeut. Her har du en oversikt over de som er flinke med barn: http://www.manuellte...ult.aspx?sid=85 Vi har brukt Bjørn Helgar på Fjellhamar i Lørenskog og har vært veldig fornøyd med han og det vet jeg om flere som har vært også.
NoraLill82 Skrevet 26. mai 2012 #8 Skrevet 26. mai 2012 Jeg hadde det omtrent på samme måte. Nå er hun 9 mnd og det er veldig viktig fortsatt å legge til rette for at hun skal sove. Jeg gikk og venta på at hun skulle sovne bare hun ble trøtt nok, slik som alle sa, men min jente sovna ikke når hun ble trøtt, hun ble bare overtrøtt og kavete. Dette hjalp hos meg: -Kunnskap om spedbarn og søvn; 6 uker gamle trenger de ca 16 timer i døgnet, det er for tidlig å forvente noen strukturert nattesøvn. Det er vanlig at de vil ligge på puppen i timesvis på kvelden. -Etter ca 2 timer våkentid trenger de vanligvis å sove igjen. Gjør det du vet fungerer for å få babyen til å sovne. Her var det bæresjal og etterhvert vogna, og amming. Sjal kan sikkert fungere for dere siden babyen din sovner i armene dine, det er i allefall verdt et forsøk! Om du ammer kan du også amme i sjal ved visse knyteformer. Hvis bæresjal er noe for deg er det veldig mye nyttig info på tettinntil.no. -Faste rutiner! Sovesignaler, i form av en sang, en fast rutine før soving, ord du gjentar, kan være lurt. Siden min jente sover alle daglurene i vogna ble det å kle på etter pupp et sterkt sovesignal, da forventer hun smokken (forøvrig enda et sovesignal) og hun kan nå sovne før jeg har rukket å kle på meg selv. Om kvelden er det en egen fast rutine på badet, før vi slår av lyset, synger og legger i senga. Jeg ble så sliten til slutt at jeg måtte få mannen min til å være hjemme fra jobb noen dager, i flere perioder. Han brukte av sykt barn-dagene, som også kan brukes ved syk (eller utslitt) barnepasser. Ta i mot all hjelp du kan få, fra venner, familie, helsestasjon etc. Forklar mannen din at du ikke har overskudd til både hus og baby, og at husarbeid må falle på ham. Og si til dere selv 10 ganger hver kveld at dette er en periode, det blir bedre, HELT SIKKERT! Håper noe av dette kan hjelpe deg og dere. Klem til deg!
Venja Skrevet 26. mai 2012 #9 Skrevet 26. mai 2012 Sovner hun i armene dine på dagtid... benytt sjansen til å sove på sofaen selv med henne oppå deg. Ikke den beste søvnen, men bedre enn ingenting. Prøv om sukkervann kan hjelpe. Kok 1 dl vann og ha i ca 1 ss. Har du en liten sprøyte så er det enkelt å sprøyte noen ml inn i munnen, evt bruk en teskje. Manuelterapaut er sikkert verdt å prøve også, men har ingen erfaring fra det selv. Fullammer du? Hva med å prøve å gi en flaske med Nan på kvelden (gjerne etter at du har ammet). Lykke til, og tenk på at om 15 år så vil du irritere deg over tenåringen som ikke står opp
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 27. mai 2012 #10 Skrevet 27. mai 2012 Gå inn på Finn og se om du finner en sånn Byssanlull vugge du kan henge i taket eller en annen vugge billig. Det hjalp veldig her. Du kan henge den opp over fotenden av sengen din og vugge med foten. Eller ved siden av sofaen i stuen. Jeg brukte vår masse!
Nirgal Skrevet 27. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 27. mai 2012 Tusen takk for mange gode forslag, da skal jeg prøve ut en ny ting hver kveld frem til jeg får hu til å sove HI
Vicky 83 Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Få profesjonell hjelp. Det er bedre å bare få sjekket ut om det er noe med en gang. Jeg fikk ikke hjelp før baby var åtte uker, og jge skulle ønske jeg hadde gjort det mye før. Jeg tenkte at det var et nederlag å søke hjelp, alle andre klarte jo å ha baby, da måtte jo jeg klare det også. Gutten min hadde låsninger i nakken, og alt ble mye bedre når vi fikk hjelp av barnefysioterapaut og kiropraktor.
Mayken Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 Jeg støtter forslaget om manuellterapaut. Snuppa mi var sånn, og det viste seg at hun hadde låsninger i nakken. Vet ikke hvor du bor, men om det er i nærheten av Drammen kan jeg anbefale deg åsmund Andersen på Trimmen fysikalske, kjempedyktig og spesialisert på området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå