Gå til innhold

Hva hjelper mot kolikk?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille skatt på 3 mnd sliter så fryktelig med kolikk, hun gråter omtrent hele døgnet! Nå er jeg så trett å lei, og hun klarer ikke å sovne. Har gitt henne litt sukkervann og et varmt bad, men det varte ikke lenge før det var på'an igjen.

Har vært til fysioterapeut, men det var ikke til noe hjelp :(

Så, dere som har/ har hatt kolikkbarn, hva hjalp?

Skjønner jo at det blir til å gå over, men det er så grusomt å se at hun har så vondt. Nå sitter jeg å gråter med henne!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Huff, jeg føler virkelig med deg!

Vår første hadde kolikk, og tror vi prøvde alt. Manuelterapaut, kiropraktor, akupunktur osv, men ingenting hjalp. Det eneste jeg følte hadde litt virkning var Minifom.

Mange klemmer fra meg.....det blir bedre, selv om det er vanskelig å tro akkurat der og da.

Skrevet

Føler med deg - en fattig trøst - det går over!

Om du ammer - prøv deg frem med matvarer. Eksempel prøv å kutt ut melk i en uke for å se om det hjelper. Amme-te kan du også prøve. Om du ikke er imot det så kan du prøve morsmelkerstatning bare for par et par måltider eller en dag (du må selvasgt pumpe for å ikke miste melken) for å se om hun da har like vondt, og om hjelper er det mest sannsynlig noe du spiser som hun får vondt i magen av.

Jeg fant aldri ut hva min ikke tålte, så jeg slutta å amme til slutt fordi hun ble mye bedre med morsmelkerstatning - men dette velger du jo selv. Jeg var desperat!

Prøv å la babyen ligge å sove på siden med puter som du støtter opp med, det blir litt kløning og krangling i begynnelsen med det blir mye lettere for babyen å få ut luften i innsovningsfasen, i tillegg til at det blir litt press på magen. Det fungerte veldig fint for oss, anbefales!!

Masser babyen etter klokka på magen før du legger henne, press på høye og venstre siden av magen og bøy og tøy bena og hoftene. Få ut luften - enten det er rap eller promp:)

La babyen ligge en stund på magen på lekematta før du hun skal legge seg, da kommer det som regel ut mye luft.

Avlastning! Du må få hvile og familien og nettverket ditt må trå til, for all del ikke vent for lenge med å be om hjelp - ditt barn fortjener ikke en totalt utslitt mamma:) Viktig!

Sviskesaft får fart på systemet, og om en måned kan begynne med litt fast føde og sviskemos - det bruker å være godt for sårte mager.

Vi prøvde malt og masse andre greier uten at det fungerte - sløste bort masse penger i desperasjon. Fysioterapeuten lærte oss å massere på riktig måte - regelmessig massasje flere ganger om dagen hjalp, især før hun skulle legge seg.

Akupunktur hjalp også mye, samt at vi var hos kiropraktor som mente at hun hadde kiss-syndrom (en uklar "diagnose" som betegner låsninger i nakke) så vi var en del ganger for å knekke opp låsningene og behandle dette, hun var veldig skjev i bakhodet og i nakkemusklaturen - behandlingen gjorde det mye bedre.

Håper du fikk noen innspill, og lykke til:)

- Det er ille når det står på som verst, men det går over! Om 2 måneder er det mye bedre skal du se, helst mye før:)

Skrevet

Tusen takk for mange tips!

Har vel så å si brukt mye penger i desperasjon jeg og, men har ikke hjulpet stort til nå :(

E bare helt rådløs, og vet ikke hva mer jeg kan prøve.

Jeg er veldig forsiktig med hva jeg spiser, og har funnet ut mye mat som hun får ekstra vondt av.

Pleier å gi litt MME, men har ikke gått en hel dag. Har tvillinger, så er nødt til å gi litt begge deler. Vil ikke helt slutte ammingen heller, men burde vel kanskje prøve for å se om det hjelper :)

HI

Skrevet

Drikk ammete hvis du ammer. Finns noe "medisin" for barnet på apoteket også. Prøv å sykle med bena til barnet, og å dytte bena relativt hardt inn mot magen for å presse ut lufta. Ellers er det sukkervann ja. Pass på tempoet barnet spiser i, hvis en spiser fort kan det komme luft. Ellers er det igrunn bare å hente fram all tålmodighet du klarer å oppdrive og trøst deg med at det går over!!

Skrevet

Man prøver ganske mye når de har kolikk , men det tar dessverre den tiden det tar til det går over..Og det kommer til å gå over :)Vet hvor fælt det er mens det står på , vesla måtte bæres rundt hele tiden.Minifom kan hjelpe litt for noen, evt sukkervann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...