Sørlandsmommy Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Men hvordan vet jeg da at mini får i seg det han trenger? Og hva slags grøt bruken man...? Jepp, erveldig grønn her... Hehe, men er lærevillig og vil det beste for lillegutt :-) Han er forresten 4 mnd og hs anbf grøt pga litt liten vektoppgang den siste mnd.
RødRev Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Halloen Det er ganske enkelt: mel, vann og morsmelk / erstatning. Du kan feks bruke to skjeer mel og 1,5 dl vann sånn ca. La melet stå i vann en time eller mer, det gjør at jernet lettere blir tatt opp. Du kan bruke alle meltyper. Havre er best, det inneholder lite gluten, men mye jern. Mais og ris inneholder lite jern, men fyller godt opp i magen. Hvete må innføres veldig gradvis, da det inneholder mye gluten. Så koker du vann og mel på svak varme. La småkoke ca fem minutter. Da blir det til en ganske tørr klump. Hell over i en skål. Tilsett mm/ mme. Jeg pleier å trenge kanskje 30 ml, det er mest for å spe ut og la det smake litt godt. Her må du røre ganske inngående, det kan lett klumpe seg. Så kan du evt tilsette noe fruktmos. Det gjør smaken bedre, og øker også mengden jern. La det kjøle seg til kroppstemp. Good luck
cent Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 (endret) Ta med deg heftet "Mat for spedbarn" fra helsestasjonen (eller så finnes det på nett - http://www.matportal...at+for+spedbarn). Kort oppsummert: Velg en jernrik kornsort og server med en c-vitaminkilde (etterhvert som porsjonene øker tenk én om dagen til hvert grøtmåltid) enten i grøten eller ved siden av. Vi begynte med hirsegrøt av hirseflak siden hirse har mye jern i seg, det har de i vanlige matbutikker med stort utvalg (type ultra/centra o.l.) + helsekostbutikker. Til å begynne med syns jeg grøten ble litt grov, så jeg brukte stavmikseren på den. Jeg hadde også i morsmelk i grøten i begynnelsen. I grøten har jeg blandet i fruktmos av c-vitaminrik frukt/bær. Vi har brukt mye aprikosmos (lagd av tørkede aprikoser), siden det inneholder både jern og c-vitaminer i tillegg til å virke mageregulerende (som sviske, men svisker har lite c-vit), men har også brukt en del mango, bringebær og jordbær og litt blåbær. Unngår eple, pære og banan siden det har lite/ingen c-vitaminer. Etterhvert ble han lei av hirse så nå bruker jeg mye havre og noe hvete (gjerne blandet med havre eller hirse). Jeg har også prøvd quinoa, det er det mye jern i, men småen syns ikke det var noe stas (og for å være ærlig smakte det dritt så jeg skjønner ham godt Jeg har hele tiden laget større porsjoner av gangen og fryst ned, til å begynne med i isterningsformer (de har fine med lokk på europris, men helt sikkert andre steder også), etterhvert i porsjonstørrelser i aventbegre. Grøten tas opp og varmes i mikroen og kjøles ned med frosne fruktmosterninger. Så lenge du passer på det med c-vitaminer til grøten og at du bruker jernrike kornsorter trenger du ikke å være redd for jern og andre næringsstoffer (selvfølgelig forutsatt at du etterhvert innfører et balansert kosthold En fin kilde til næringsinnhold i matvarer er http://www.matvaretabellen.no/ Lykke til Endret 25. mai 2012 av cent
NoraLill82 Skrevet 26. mai 2012 #4 Skrevet 26. mai 2012 Dette kunne du cent! Eneste jeg har å legge til er at man bør bruke økologiske aprikoser, fordi de ikke inneholder svoveldioksid som konserveringsmiddel. Dette stoffet er det delte meninger om i forskerkretser, så personlig unngår jeg det av føre-var-prinsippet. Økologiske aprikoser er nesten sorte, men gode og søte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå