Gå til innhold

sier du jeg/meg eller mor/mamma om deg selv til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreks.; jeg blir lei meg eller mamma blir lei seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker vel begge deler..

Skrevet

Spørs på alderen til barnet :)

Mine er store, så nå sier jeg "jeg". Men da de var små, så sa jeg ofte "mamma". Ikke alltid, men ofte. Som "Kom, så skal mamma blåse på", og slike ting :)

Men jeg brukte aldri "mamma" om jeg i tillegg måtte si "seg" slik du nevner i eksempelet ditt. Jeg snakker da ikke om meg selv i andre person, som i "seg".

Skrevet

"mamma blir lei seg"

Det faller seg naturlig slik fordi man tar barnets perspektiv, og omtaler altså seg selv i 3. person. Jeg har imidlertid lest i en eller annen pedagogikk-bok eller noe sånt at man bør unngå å omtale seg selv i 3. person, særlig ved irettesettelse av barnet.. Av typen, ikke gjør sånt, da blir mamma lei seg... Jeg mener det stod noe babbel om at det skaper distanse i uttrykket, og barnet dermed vil få vansker med å forstå og utvikle empati..

Men, jeg syntes det hørtes ut som noe tull, og omtaler meg selv slik det faller naturlig for meg. Jeg tenker fremdeles at det er greit å si "mamma blir lei seg" fordi jeg da inntar barnets perspektiv. Små barn vil ikke forstå like godt, mener jeg, hvis vi sier "nå ble jeg lei meg".. fordi barnet lettere kan være i tvil om hvem "jeg" er.. om det er mamma eller barnet selv...

Skrevet

Prøver å unngå å omtale meg selv i tredjeperson, men hender jeg gjør det. Gjør det mye til minste på tre uker, men vil prøve å gjøre mindre av det etterhvert.

Gjest Miryks
Skrevet

Med jenta på 3,5 år holder vi på å snu om, slik at vi bruker "jeg" om oss selv.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg blir lei meg.

Jeg synes det er rart å si mamma blir lei seg, nesten litt fjollete.

Skrevet

Jeg sier begge deler. Det kommer litt an på alderen, men jeg "tar" meg selv i å gjøre det til eldste innimellom også. Det føles litt rart, så jeg bruker mest "jeg/meg" til ham, og kanskje mer "mamma" til minstemann. De er 2 og 4 år.

Skrevet

Sier jeg eller eg til storesøster og mamma til lillebror. Har akkurat blitt obs på det selv, og skal prøve å si eg til lillebror også.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Mor/mamma får vondt når du gjør slikt. Prøvd "jeg", men det går ikke inn på gutten på 15 mnd, så når jeg sier mor/mamma, far/pappa, lillesøster osv, så forstår han det. Kan også si navnet til andre, men ikke navnet mitt eller samboeren sit, han vet jeg er Dina, men i situasjoner hvor det går på oppdragelse funker det ikke med navn på oss to, så slik er det ;)

Sier både mor, mamma, far og pappa, vi prøvde å kun si mor og far, men alle rundt oss kaller oss for mamma og pappa, så da bruker vi begge, siden han ser oss som begge deler ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Men, om jeg skal på do eller noe, så sier jeg som regel "jeg skal bare på do en tur".. Så kommer ann på hva som skjer

Skrevet

Jeg sier nesten alltid "Mamma....". Jenta mi er 2,5 år.

Skrevet

Det kjem vel som nokon over her seier an på alderen. Det er først no etter gutten vår har blitt to at han har skjønt det der med meg og deg (personlege pronomen) før det er det vel lettast å forstå mamma (sjølv om eg oftast seier eg, for synes det blir så rart å seie mamma blir lei seg:-)

Skrevet

Sier alltid mamma, jenta er 1 år. Lurer virkelig på når hun skal lære at jeg heter ****, siden samboer aldri nevner meg med navn, jeg får vel innføre det selv etter hvert ;)

Skrevet

Begge deler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...