Gå til innhold

Grønne folk - gressplen?

Anbefalte innlegg

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, jeg kan ikke engang plen, og vi blir ikke enige om hvor lenge det skal vannes (det kan vel ikke være bra at gressfrøene nesten bader i vann?) og nei - jeg blir ikke klok av å google, for forskjellige hageforum sier forskjellige ting. Noen vil ha meg til å vanne plenen 1-2 timer av gangen, og kanskje gjerne mer enn det, mens andre sier at jeg bare skal vanne noen minutter flere ganger per dag i starten, og så heller begynne å vanne 1-2 timer når man ser en antydning til gress. Men jeg er også redd for å overvanne (og undervanne, heh), for jeg må ha grønn plen der jeg kan ha plen, mao. knapt nok noe grønt. Og hvis det er veldig vanskelig å få den plenen til å gro pent, så vurderer jeg heller å kjøpe ferdigplen, for dette stjeler soletid. Jeg slo uansett av vannet nå, etter førti minutter, for jeg synes det så for vått ut, og jeg håper at det ikke var så dumt. Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt av en post å poste på kranglesiden :P;)

Jeg er INGEN ekspert, men jeg TROR det er sånn med alt som har naturlig drenering, som plen, grønnsakshage, bed i hagen osv, at mye og sjeldent er bedre enn lite og ofte...?? Arrester meg gjerne om jeg tar feil. Blomsterbed i potter og slikt på verandaen trenger mer lite og ofte.

Skrevet

Vi har forresten ferdigplen. Peneste plenen i nabolaget. Grønt, jevnt og ikke ugress. :)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Joda, men så kan jo egentlig kranglesiden omdøpes til hagesiden. Det høres kanskje logisk ut, ja - men jeg er så redd for at frøene skal drukne. Ferdigplen er jo så mye enklere (og den er jo nesten garantert å bli fin). Er bare en liten del av plenen som trenger gress (fordi noen har klart å ødelegge den). Får kanskje sette på vannet igjen da.

Skrevet

Vann etter at sola er gått ned, en halvtime ca. Om det er tørt. Ellers trenger du ikke. Sånn som har vært nå risikerer du at du har brent frøene. Det er vanskelig å så gress når det er varmt, det skal derfor sås tidlig, eller sent. Og klart når du ser at vannet renner, så senger du av. Når gresset har begynt å gro må du dempe vanningen, for ellers vil gresset få grunne røtter, og dø den dagen du slutter, fordi det er vant til å få vann fra oven og ikke fra bakken.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Bare for å nevne det: det har begynt å bli litt mer grønt her, så jeg har begynt å få troen på meg selv. Og hvis røttene er ødelagt er det ikke så veldig viktig, da kan jeg kjøpe ferdiggress neste år, med god samvittighet - for jeg har faktisk prøvd (og fått til) å så gress, om det så bare levde noen måneder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...