Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å gi i bryllupsgave??


mamma`n til 3 gutter

Anbefalte innlegg

Er bedt i to dagers bryllup, med fest på fredag, kjøper grillmat og drikke selv... tradisjonell bryllupsfest på lørdag... hvor mye gir man i gave?? må reise et stykke og bo på hotell, så det blir ikke noe billig helg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gitt:

500 kr til venner og slektninger

800 - 1000 kr til nær familie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel også gitt så masse som dataverket skriver om jeg hadde råd. Litt mindre om jeg hadde det trangt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir som regel rundt 1000, når vi begge er invitert. 500 hvis ikke.

Gir dere andre to som har svart, 500 hvis dere går to stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å gi kuvert-prisen pluss litt til.. Er man to ganger man det selvfølgelig med to...

Ett lite selskap på grendehuset med gryterett til middag blir billigere gave enn ett bryllup med tre-fire retter på ett selskapslokale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 500 kr pr pers til venner, og 1000 kr pr pers til søsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 500. Mer til nære venner/nær familie. Kommer litt an på hva jeg finner. Det å matche gaven med kuvertprisen synes jeg var ganske kjipern.

 

Skal i bryllup til en venninne i sommer, uformell hagefest, og jeg gir like mye uansett hvordan fest brudeparet ønsker å ha! Gir også gave selv om jeg ikke er invitert på festen hvis jeg har lyst. Men da kan jeg kanskje bruke litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt 500 til venner og 1000 til familie og det er passe synes jeg uavhengig av hvor mye kuvertprisen er. Man må jo vurdere det ut fra egen økonomi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 500,- til venner og da for oss begge til sammen altså! Til søsken.. ca 1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir som regel rundt 1000, når vi begge er invitert. 500 hvis ikke.

Gir dere andre to som har svart, 500 hvis dere går to stk?

 

Jeg har bare vært en gang alene og da ga jeg 500kr til ei venninne, men da kostet utdrikningslaget 700kr + skyss og drikke så det fikk hun vite i ettertid at det var litt av grunnen.

 

Når vi gikk til et vennepar sammen tror jeg vi ga ca 1000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss for en stund siden hadde våre venner lagt seg på 500. Familie vet jeg ikke for har ikke sjekket prisen på gavene vi fikk, men fra venner fikk vi mye gavekort så var veldig synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å gi kuvert-prisen pluss litt til.. Er man to ganger man det selvfølgelig med to...

Ett lite selskap på grendehuset med gryterett til middag blir billigere gave enn ett bryllup med tre-fire retter på ett selskapslokale

 

Så om du er bedt i bryllup til venner hvor kuvert prisen er 1000 kr så hadde dere gitt 2000 kr i gave?!

Ikke rart folk syntes det er dyrt med bryllup!

 

Her i omegn er det iallefall ikke vanlig å gi utifra kuvert pris. Går dere da å spør brudeparet hvor mye det er for kuvert?

Man gir etter evne og lyst.

Har vært i ett bryllup til ikke så veldig nære venner.

Der ga vi 500 kr i gave tilsammen!

 

Når vi gifter oss håper jeg virkelig ikke at gjestene tenker at de må gi dyre gaver fordi vi har valgt å ha bryllupet på hotell!

Håper de kjøper gave utifra lyst og råd.

Vi gifter oss ikke for gavene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærheten til brudeparet avgjør størrelsen, mer enn lokal og kuvertpris, for min del iallefall..

 

Også økonomisk situasjon, selvsagt..Så jeg gav vel for 400 til min søster. Da var jeg student, og jobbet litt ved siden av, men hadde rett under 2000 i måneden til mat, hobby, klær, transport og alt jeg trengte..Da min bror giftet seg 6 år senere var jeg i fast jobb, i et forhold, ikke rik, nytt hus og bil som kræsja rett før.....men betydelig bedre økonomi enn som student. Så han fikk 1200...Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Min søster hadde bryllupet på hotell, hun giftet seg med ganske så velstående mann..Min bror, leide lokale grendahus, fikk levert mat, og hadde gratis serveringshjelp...Ikke noe fancy..Hadde selvsagt gitt det samme til søsteren om jeg den gang hadde råd, men det hadde jeg ikke....

 

Da vi giftet oss fikk vi mye forskjellig. Hadde ting på ønskeliste fra priser ned i 49 kroner til opp i flere tusen...Jeg vet ikke engang hva jeg fikk av hvem uten og se på lista..Og det vi har brukt mest er hvitløkspressa og isskjeen samt skjærefjølholderen med ulike skjærebrett til ulike matvarer..Ikke det dyreste på lista, men likevel litt surt og bruke penger på i hverdagen, eller man glemmer og anskaffe det for man husker man mangler det bare når man trenger det.....Regnet ikke på hva pr.gjest kostet oss nei, for å se om noen gav "for mye" eller "for lite"..Er det virkelig noen som gjør det? SPør man om kuvertpris når man blir bedt da eller? Eller spør man som brud/drudgom hvor mye gjestene vil legge i gave og legger festen deretter????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi etter egen økonomi!

 

Det håper jeg værtfall at våre venner og familie gjør til oss når vi skal gifte oss. For mange blir det lang reise vei og de må ha overnatting osv, men vi ordner veldig bra pris på det nærmeste hotellet da. Og da tenker jeg at de faktisk må tenke litt på at de skal ha penger til alt annet også ikke bare gaven til oss. Det viktigste for oss er værtfall at de kommer, ikke hva verdien på det vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har gitt 500 til venner. Men det spørs litt hvor mye andre utgifter som følger med. Kunne godt ha gitt mer hvis det var bare selve bryllupet.

 

Ofte er det jo utdrikningslag som kommer på 1-2000, med aktiviteter, mat, transport og drikke. I tillegg har vi flere ganger reist i bryllup der vi har betalt dyre flybilletter og overnattinger.

 

Nå er vi tydeligvis inne i en "bryllupsboom", med ca to bryllup i året. Hvis jeg skal være helt ærlig, så jubler jeg ikke akkurat når jeg får høre at noen skal gifte seg... Synes det er litt mye styr! 2 bryllup tilsvarer 6 helger som går med på bryllup og utdrikningslag, gjerne i de beste sommer md. I tillegg MYE utgifter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å gi rundt 1000 kr. Gir ca 500 om vi bare er invitert til kaffe. Jeg syntes 500 fra et par er kjipt når man deltar under hele markeringen. For meg er det å markere en dag brudeparet legger mye tid/ penger/ følelser i viktig, og en måte er selvfølgelig å gi en flott gave. Syntes forresten også det er veldig gøy å gi til en slik anledning. Vi har ikke spesielt god økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente07♥

Vi har gitt 1500-2000 til søsken, 1000 til nære kusiner/fettere og nære venner.

Til venner som vi ikke står så nær pleier vi å finne en gave til 6-700,- Her er også alle i rette alder og mange bryllup hvert år.

Vi har nok en ganske gjennomsnittlig økonomi, må ikke snu på hver krone, men hender såklart vi er litt blakke innimellom. Men bryllup vet man gjerne om i god tid i forveien, og bryllup er liksom bare en gang i livet. Så jeg syntes godt man kan gi litt om man har mulighet.

 

Det ene året var vi i 5 bryllup, og da hadde vi ikke så god råd, og måtte gi litt mindre, så såklart må man gi etter evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår omgangskrets gir vi 500 per pers eller 1000 per par..

Til søsken brukte jeg 2000, det samme hvis jeg er forlover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...