Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej!

Först vill jag be om ursäkt för att jag skriver på svenska, men jag hoppas och tror att alla kommer att förstå mig ändå!

Jag började självskada när jag var 11-12 år, idag är jag 23 och har varit självskadefri i 5 år, helt utan återfall.

Detta har självklart lämnat ärr på min kropp som jag förut inte brydde mig om, men nu känner jag att människor i min omgivning ser mig som "hon som självskadar", och att jag inte kan komma över den muren som gör att människor kan se mig som jag är idag. Mitt nya jag.

Jag har gått vidare - men människor jag möter blir rädda och vill inte lära känna mig på grund av mina ärr.

Det har blivit ett problem i alla sociala sammanhang, speciellt inom jobbet där jag känner att jag alltid måste gömma mig bakom långärmade blusar, tröjor, och långbyxor.

Jag har bott i Norge (Oslo) i några år nu men har inte koll på vart jag ska vända mig om jag vill ha hjälp med någon "ärr fjerning". Ska jag ta kontakt med fastlegen? Vad kostar det?

Jag hörde om en bekants bekant att hon fått laserbahandling via jobbet och att det blev billigare då. Ska jag ta kontakt med Nav? Hur länge ska jag ha bott/jobbat i Norge i så fall för att de ska kunna hjälpa mig?

Ja, ni ser ju, jag kokar över av frågor!

är mycket tacksam för svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Fastlegen er nok første stopp ja :-)

Skrevet

Om du vil prøve å få dekket fjerning av arr uten å betale selv må du til fastlege, der vil du evt bli henvist videre.

Men det er ikke sikkert du får det dekket, da må du i tilfelle ta kontakt med en privatklinikk og betale det selv.

Dette kan fastlegen din hjelpe deg å finne svaret på, jeg vet lite om hva kriteriene er for å få dekket fjerning av arr. Legen din vet nok mer, lykke til.

Skrevet

Dette kan fastlegen din hjelpe deg å finne svaret på, jeg vet lite om hva kriteriene er for å få dekket fjerning av arr. Legen din vet nok mer, lykke til.

om du nu vet, varför inte berätta vad du vet för mig?

jag startade inte den här tråden för att höra att "jag vet, men du får fråga någon annan!" ;)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Språket kommer i veien her, «jeg vet lite» på norsk betyr «jag vet inte mycket» ;-)

Skrevet

Hei, jeg har selv selvskadet meg fra jeg var 15-19.. Full av arr på armer og lår + et par tre på magen. Flere som er sydd eller burde vært sydd. Jeg var flau og skjulte arrene med langarmet genser og knelange bukser hver sommer. For to år siden var jeg i syden med mine barn (som da var 1 og 3) og da gikk jeg i shorts og singlet for første gang på 8 år..... I år kjøpte jeg meg bikini for første gang på 10 år. I tillegg har jeg gått offentlig i kortermet flere ganger. Arrene mine er veldig godt synlige og er både på over og underarmer, forsiden på lår og mage. Det er fremdeles vanskelig å gå offentlig, men det blir litt og litt bedre. Jeg går IKKE i kortermet når jeg henter/leverer barna mine i barnehagen.

Jeg søkte igjennom fastlegen min for 4 år siden om å få fjernet arrene. Han søkte videre til rikshospitalet i Oslo. De ga meg avslag fordi huden min eller laserbehandling se ut som brannskade. Jeg ble veldig trist av avslaget, men i ettertid tenkte jeg at det er like greit. Arrene er en del av hvem jeg var, jeg er idag den jeg er og jeg er stolt av å være den jeg er. Jeg har to flotte barn og jeg er for lengst ferdig med psykisk sykdom.

Det du skal vite er at ved laserbehandling vil nok ikke arrene forsvinne helt, men bli mindre synlige (og som legen min sa, det er egentlig poengløst). De gir ingen virkelig garanti på laserbehandling. Det jeg søkte om var hudtransplantasjon. Men er det verdt å se verre ut? Skjul arrene dine i enkelte sammenhenger og la folk bli kjent med DEG :) Så kan du etterhvert gi slipp på langermede gensere og bukser. Vær stolt av at du har kommet deg ut av det og er den du er idag. Arrene viser bare hvor stor styrke du har i deg til å leve.

JEG er stolt av deg, jeg vet hvor tøft det er!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...