Gå til innhold

Hjelp- hvilken rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år og student, og har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Jeg eier egen leilighet, og har utgifter på ca 11.000 hver måned. Jeg leier ut et rom og får inn 5.000 hver mnd på det. Jeg får stipend og jobber ved sidenav for å få dette til å gå rundt og kunne forsørge meg selv.

Siden jeg skal bli mamma må jeg nå hive ut leieboeren, og jeg har ikke anledning til å jobbe siden jeg kommer til å bli alene med babyen. Er jeg nå nødt til å selge(evt leie ut for en stund), eller er det noen andre måter jeg kan få dette til å gå rundt på? Er jo veldig glad i leiligheten og her er det stor nok plass til et barn (67 kvm2).

Bor i Bergen.

Hva kan jeg evt gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk bostøtte, og foreldrepenger, eller fødselstipend.

Om du er alenemor så har du vel krav på OS og, men vet ikke om det er noe du får fra fødsel. Kontakt nav, eller søk litt rundt på sidene dems.

Ikke selg leiligheten din hvertfall.

Skrevet

Ikke si opp jobben din!! Behold den så lenge du kan og legg av så mye penger som du klarer.

Ellers så har du krav på:

-fødselsstipend (alt du maksimalt kan få i stipend og lån i 1år som stipend)

-overgangsstønad

-dobbel barnetrygd

Når barnet er blitt så stort at det begynner i barnehage og du studerer igjen får du itillegg: stønad til barnetilsyn (dekker ca 3/4 av barnehagen) og utdanningsstøtte fra nav.

Du får også skatteklasse 2.

For all del IKKE tenk på å selge leiligheten din, den er den største verdien du har og den må du ta vare på.

Skrevet

Hvor mye jobber du? Om du jobber 50% kan du få foreldrepenger i permisjonen, men sjekk også opp med lånekassen. Du kan få svangerskapspermisjon med stipend fra dem også, men jeg aner ikke hvordan reglene er på om du kan motta foreldrepenger fra nav samtidig. Kanskje må du velge en av delene.