Gå til innhold

Hjelp- hvilken rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år og student, og har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Jeg eier egen leilighet, og har utgifter på ca 11.000 hver måned. Jeg leier ut et rom og får inn 5.000 hver mnd på det. Jeg får stipend og jobber ved sidenav for å få dette til å gå rundt og kunne forsørge meg selv.

Siden jeg skal bli mamma må jeg nå hive ut leieboeren, og jeg har ikke anledning til å jobbe siden jeg kommer til å bli alene med babyen. Er jeg nå nødt til å selge(evt leie ut for en stund), eller er det noen andre måter jeg kan få dette til å gå rundt på? Er jo veldig glad i leiligheten og her er det stor nok plass til et barn (67 kvm2).

Bor i Bergen.

Hva kan jeg evt gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk bostøtte, og foreldrepenger, eller fødselstipend.

Om du er alenemor så har du vel krav på OS og, men vet ikke om det er noe du får fra fødsel. Kontakt nav, eller søk litt rundt på sidene dems.

Ikke selg leiligheten din hvertfall.

Skrevet

Ikke si opp jobben din!! Behold den så lenge du kan og legg av så mye penger som du klarer.

Ellers så har du krav på:

-fødselsstipend (alt du maksimalt kan få i stipend og lån i 1år som stipend)

-overgangsstønad

-dobbel barnetrygd

Når barnet er blitt så stort at det begynner i barnehage og du studerer igjen får du itillegg: stønad til barnetilsyn (dekker ca 3/4 av barnehagen) og utdanningsstøtte fra nav.

Du får også skatteklasse 2.

For all del IKKE tenk på å selge leiligheten din, den er den største verdien du har og den må du ta vare på.

Skrevet

Hvor mye jobber du? Om du jobber 50% kan du få foreldrepenger i permisjonen, men sjekk også opp med lånekassen. Du kan få svangerskapspermisjon med stipend fra dem også, men jeg aner ikke hvordan reglene er på om du kan motta foreldrepenger fra nav samtidig. Kanskje må du velge en av delene.

Som enslig forelder vil du få noen tusenlapper i måneden, du får 2000 i barnetrygd (for et barn mer enn du faktisk har), bidrag fra far, du kan søke bostøtte og overgangsstønad. Når du fortsetter studiene etter permisjonen har du krav på støtte til barnepass også.

Det ordner seg dette, men ikke selg leiligheten, det er ikke billigere å leie... å betale ned på boliglånet ditt er en flott form for sparing og en investering i fremtiden til deg og barnet ditt.

Skrevet

Om leieboeren er en god venn/venninne og av den rolige sorten så går det helt fint å beholde leieboeren værtfall de første 6måndene etter at babyen er født. De fleste velger å la barnet sove på samme rom som dem frem til ca da uansett.

Men det kommer jo selvfølgelig ann på leieboeren da! ;-)

Skrevet

Når det gjelder leieboeren så er det jeg som er litt vanskelig, men kan jo snakke med henne om hva hun ønsker. Er så redd at jeg ikke skal takle rollen så bra, at jeg skal bli stresset av å ha henne der hele tiden, at barnet skal skrike mye osv...

Men da kan jeg fint slappe av, for har overhode ikke lyst til å selge :)

Skal undersøke litt nærmere da, men tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...