Gå til innhold

Eget rom, hvor lenge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har vært sammen i snart 6 år, og iløpet av de årene har vi bodd i 4 forskjellige hus (av forskjellige årsaker). Her vi bor nå har vi bodd i snart 3 år, og dette huset eier vi, så dette er hjemmet vårt, her skal vi bo. I alle husene vi har bodd i har stesønn hatt eget rom, der han har fått både innredet, dekorert osv selv. Også her vi bor nå har han eget rom. Nå er saken den at; huset har 3 soverom, pluss en kjellerstue som er kombinert gjesterom. Vi har det ene soverommet, stesønn det andre og vårt fellesbarn det tredje. Til høsten venter vi vårt andre barn, som i starten vil bo på samme rom som oss. Etterhvert (jeg tenker sånn til våren/sommeren 2013) må også dette barnet få sitt eget rom. Siden vi bare har 3 soverom, synes jeg det er naturlig at vi (jeg og min mann) og våre to fellesbarn har hvert sitt eget soverom. Vi skal ikke ha flere barn, og har derfor egentlig ikke noe ønske om å utvide huset for å bygge flere soverom heller.

Så til spørsmålet mitt; hvor lenge skal man la bonusbarna ha eget soverom? Grunnen til at jeg spør er at slik "ståa" er nå, så er det svært sjelden bonussønn er hos oss. Han er 16 år til sommeren og derfor mer opptatt av damer, kompiser, diskotet og sånt i helgene, enn å komme hit. Siden vi bare har bodd her i 3 år (siden han var 13 år), så er jo ikke dette noe barndomshjem for han, eller et hjem han føler stor tilknytning til. Helt siden han var 13 har han kommet til pappan sin sjeldnere og sjeldnere (grunnet overnevnte grunner), og jeg ser ikke lenger grunnen til at han skal ha et soverom fast her. Er det urimelig av oss (bonussønns pappa er enig, dette er noe vi har diskutert mye) å tenke at til neste år, når vårt fellesbarn nummer 2 skal flytte på eget rom, så trenger ikke bonussønn lenger noe fast rom her, men kan overnatte på gjesterommet de gangene han er her?

Skal selvsagt prate med bonussønn også om dette her, men fordi han er veldig forsiktig av seg og veldig redd for å såre noen (og dermed ikke helt tør å si noe annet enn det han tror motparten vil høre), så er vi litt redde for at om vi spør han så sier han at det er greit, uten at han nødvendigvis mener det. Derfor ville jeg høre litt her inne hvilke meninger som finnes her, før vi tar det opp med han. Gjerne tilbakemeldinger fra bioforeldre om hvordan dere tenker i forhold til barnas boforhold hos den barna er hos bare annenhver, tredjehver helg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har et gjesterom? Kan ikke et av barna få det som rom, og så kan 16-åringens rom brukes som gjesterom når han ikke er der? Om dere har behov for det så kan jo soverommene "deles ut på nytt" når minstemann skal på eget rom, men synes det høres litt stusselig ut for eldstemann ikke å ha et eget sted hos pappaen - selv om han er stor.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Viktig for stesønnen at han fler seg velkommen hos pappaen og ikke bare "når kommer ny baby som er viktigere enn deg så du har ikke lenger noe rom!"

Omgjør gjesterommet til 16 åringensrom det er jo tilknyttet kjellerstuen så kanskje han er der oftere om han har en liten "hule" der nede.

Tror det å frata hans rom vil såre han grådig! Jeg mistet mitt rom hos pappa som 16 åring, og har kun følt meg på besøk siden, men aldri lenger hjemme.

Vond følelse ikke gi han det.

Det er veldig mange som ikke har gjesterom i det hele tatt, og har man 3 barn noe dere snart har er det viktigere at ALLE barna har vært sitt rom kontra en gjest i ny og ned. Har dere gjester kan dere burke 16 åringens rom om han ikke er der, eller så kan de minste sove sammen akkurat når dere har gjester..

Skrevet

Dere har et gjesterom? Kan ikke et av barna få det som rom, og så kan 16-åringens rom brukes som gjesterom når han ikke er der? Om dere har behov for det så kan jo soverommene "deles ut på nytt" når minstemann skal på eget rom, men synes det høres litt stusselig ut for eldstemann ikke å ha et eget sted hos pappaen - selv om han er stor.

Nei, kjellerstuen er også brukt som gjesterom ...

Skrevet

Synes ideen om å gjøre om kjellerstuen/gjesterommet til 16-åringens "egen hule" høres kjempebra ut! Alle 16åringer har vel ett behov for å komme seg litt vekk fra øvrig familie, og spesielt småsøsken, så en egen kjellerstue kan jo også gjøre det mer atraktivt å være hos pappaen litt oftere. Kan jo også være lurt å gi ham dette romme før den nye babyen kommer, slik at han ikke føler seg stuet vekk. :)

Skrevet

Så dere har 3 soverom + en kjellerstue, som dere av og til bruker som gjesterom? Jeg hadde latt bonusbarnet få kjellerstua som sitt rom. Dere har tre barn, alle bør få hvert sitt rom. Hadde ikke følt meg velkommen om rommet mitt plutselig ble konfiskert og gitt til et av de andre barna :( Hvis det var ditt biobarn, hadde du virkelig tatt fra barnet rommet?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Gjør dette til noe positivt for 16-åringen. Si noe om at nå er han så stor og snart voksen, så da tror dere at det vil føles fint for ham å få sin egen "hule" litt unna de andres soverom. Be ham om å være med og innrede hulen, men si samtidig til ham at han må være-så-snill og dele rommet, dvs at evt. gjester får bruke rommet hans når han selv ikke er der.

Sørg for at han får et skap, en kommode el.l. som kan låses, slik at han føler seg trygg på at han får ha sine ting i fred om evt. gjester bruker rommet hans. En tv bør han kanskje få ha, slik at han kan trekke seg tilbake til sin hule når han vil se andre tv-program enn dere og småsøsknene.

Fokuser på det positive for ham! La pappa ta opp emnet, og så kan du evt komme inn og hjelpe ham med innredning. La det koste noen kroner, la han få noe nytt (hvis han gjerne vil ha det) og la ham få velge, under veiledning. Er du heldig, så kommer han nærmere deg og denne fellesjobben blir noe dere har sammen. Viktig at han føler tilhørighet hos dere, ellers vil han jo komme til dere enda sjeldnere. Husk på at om et par år er han "voksen", han vil kanskje ha med seg kjæresten sin hjem til dere, og da er det jo også greit at han har sin egen hule litt unna dere andre.

Lykke til!

Skrevet

Å hjelpe meg!!! Hi her, som ser at hun har glemt en viktig setning i hovedinnlegget...;p Planen er jo at bonussønn skal fÅ "bo fast" i kjellerstuen. Vi har ikke gjesterom nei, vi har bare en ekstra seng stÅendes i kjellerstuen til de gangene vi fÅr gjester. SÅ vi har liksom ikke noe gjesterom Å "gi" fra oss som et eget soverom. Det er en kjellerstue med en seng. Og som sagt, planen er jo at det er her stesønn skal fÅ sove nÅr han er her. Dette hadde jeg tydeligvis ikke klart Å fÅ med fra starten av...;p

Grunnen til at jeg spør som jeg gjør er jo at dette er en kjellerstue, sÅ det vil liksom ikke bli bonussønns "soverom", om dere skjønner hva jeg mener... Og sÅ er det jo dette med at etterhvert som vÅre fellesbarn blir eldre sÅ er det jo meningen at de ogsÅ skal kunne fÅ bruke kjellerstuen (er kun der vi har tv, tv-spill og sÅnt), sÅ da tenker jeg det blir vanskelig Å skulle kalle det for "xxxx's rom"...

Jeg mente aldri at det var meningen at bonussønn skulle føle at han ikke hørte til her, men i alle de husene vi tre (jeg, mann, bonussønn) har bodd sammen i, har stesønn alltid sagt at han "er pÅ besøk", og selv sagt at han ikke føler noe negativt med det. Han sier at han velger Å se pÅ sitt faste hjem som hjem, og ønsker bare Å ha et hjem Å forholde seg til. SÅ det er liksom grunnen til at vi har tenkt at det ikke er nødvendig Å utvide huset med flere soverom, rett og slett fordi bonussønn selv sier at han er pÅ besøk her, det er ikke her han bor. (Og bare for Å ha det sagt; han sier selv at det ikke har noe med at han ikke føler seg velkommen her eller noe, han bare føler at det er enklere Å ha ett HJEM Å forholde seg til, og heller flere "Åpne hus" (oss, besteforeldre, tanter osv) Å besøke...

HI

Skrevet

Hva med å ha de du så fint kaller fellesbarna på samme rom ?!?

De færeste søsken har vondt av å dele rom en periode. Så kan din manns sønn beholde sitt rom. Er vel uansett ikke snakk om Så lenge før han flytter ut fra alle hjem og ikke har behov for rom noe sted, men kan "bo" på gjesterom når han er på besøk.

Skrevet

Hva med å ha de du så fint kaller fellesbarna på samme rom ?!?

De færeste søsken har vondt av å dele rom en periode. Så kan din manns sønn beholde sitt rom. Er vel uansett ikke snakk om Så lenge før han flytter ut fra alle hjem og ikke har behov for rom noe sted, men kan "bo" på gjesterom når han er på besøk.

Unnskyld, visste ikke at det var feil å kalle de for fellesbarn... Hva skal jeg kalle de barna som jeg og mannen har felles da?

Nei, søsken tar sikkert ikke skade av å dele rom, men jeg synes aldersforskjellen her blir for stor til at det er lett å gjennomføre (med tanke på leggetid, soverutiner, hvilke leker som passer til den minste i forhold til den eldste osv).

Hva er forskjellen på at han får gjesterommet som fast soveplass nå, i forhold til om "ikke så lenge" ? Han er her jo ikke noe fast nå, kommer en sjelden gang, sover kanskje over en natt, og har ikke noen av tingene sine her (av eget ønske!!).

HI

Skrevet

Jeg syns du kan kalle kjellerstuen for hans rom inntil barna deres er så store at de viser interesse for å bruke det. Tror det er viktig at han har et rom som er hans selv om han er 16 og "bare på besøk" som han sier.

Har stesønn i samme alder selv, og selv om han føler seg bare på besøk, er vi veldig opptatt av at han skal føle seg som hjemme uansett, ha sitt eget rom osv, selv om det ikke blir så mye brukt.

Men at dere forklarer det at når barna blir eldre, så kommer de til å bruke rommet hans når han ikke er der for å spille osv :-) I og med han ikke har med seg ting eller noe, så blir det jo ikke gjort så mye annet enn det dere selv gjør der. Men tror det er noe med å faktisk kunne kalle det sitt rom, selv om man må dele det innimellom har noe å si.

Skrevet

Om gutten ikke sover over mer enn 1 natt, og gjerne kommer utpå ettermiddagen ankomstdagen, så er jeg absolutt enig i at det holder med en seng i kjellerstua!!

Dere vil jo leve med 2 barn HVER bidige dag. Er det mest praktisk med at de to minste barna har hvert sitt rom, så la dem få hvert sitt rom, HI.

Damer her inne, dere kan ikke seriøst mene at man skal ta hensyn til en 16 år gammel gutt (som etter all sannsynlighet vil være 17 år når baby er stor nok til eget rom), som overnatter kun 1 enkelt natt hver tredje helg??!!!

Gutten kommer etter all sannsynlighet aldri til å være hos dem så mye mer... Han velger dem jo bort selv med et eget rom pr. dags dato.

Hadde han vært der annenhver uke, så hadde saken stilt seg veldig annerledes. Da hadde jeg vært enig i at man måtte få han til å føle seg velkommen... Men når han ikke er der mer enn 1 natt hver tredje helg, så er jeg enig i hans eget utsagn: han er der på besøk, han bor der ikke.

Skrevet

Gutten er nesten myndig når dere skal ha to barnerom, det du skisserer som løsning er helt klart den beste. Er han så skjeldent han er hos dre, så har han jo ikke livet sitt der, da kommer han jo for å være med dere, ikke for å ha venner og privatliv gående i kjellerstua.

Om han ikke har tingene sine der, er det jo ikke noe stor sak. Tingene til gutter i den alderen der, er vel mest en ipad/laptop, en mp3/ipod en mobiltelefon og tilgang til TV og tilbehør, muligens en bok eller to.

Deo og etterbarberingsvann kan han oppbevare på badet. Skateboard etc kan han ha i gangen. Ser ingen betenkeligheter med at ha ikke har eget rom.

• 4 uker senere...
Gjest stårma
Skrevet

Synes de to minste barna må få eget rom. De bor der jo tross alt på fulltid. Veldig dumt om dere skal bo trangt og oppå hverandre pga eldste bonusbarnet som sjeldent er der. Jeg har tenkt til å gjøre det samme her; vi har også tre soverom+kjellerstue. 2 bonusbarn på ene rommet og minste felles på andre, når neste baby kommer så må 2xbonusbarn ned i kjellerstuen og de to fellesene får hvert sitt rom. Vi kan ikke bo oppå hverandre og gå rundt på tå og la et fullt brukbart rom stå tomt og ubrukt i lange perioder. Det er faktisk vi som bor her på hverdagene og på fulltid som trenger plassen for å få logistikken til å gå opp. Kan jo ikke legge en baby i kjellerstuen heller. 2xbonubarna er yngre enn din sønn, men tenker vi skal legge det frem som at det er noe kult og en veldig bonus å få rom i kjelleren osv. Trangt her ja...

Synes dere skal bruke kjellerstuen som kombinert kjellerstue/16åringen rom og gjesterom når han ikke er der. Men pass på å kall det for rommet hans, men at dere bruker det når han ikke er der. Så føler han at han har et sted han alltid er velkommen:) skal ikke så mye til, bare litt tilrettelegging og kanskje gjøre kjellerstuen litt "kulere" (ta ut evt pynte-dill-dall saker osv). Ikke at kjellerstuen skal være et rent ungdomsrom, men veldig kobinert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...