Gå til innhold

Aleneforsørgere og stønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på Luksusfellen på TV3, og da sier han ene økonomen at "som eneforsørger kan man få 5000 Kr av NAV i måneden". Lurer på om noen kan forklare meg hva dette er for en stønad, og om man får stønaden for alltid eller er det bare for en periode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er redusert overgangsstønad utregnet etter hennes inntekt

Skrevet

Det er overgangsstønad det er snakk om, og gis 3-5 år etter samlivsbrudd. Full overgangsstønad er 13 000,- men reduseres etter hvor høy inntekt man har... Se for øvrig nav sine nettsider...

Skrevet

Så også kveldens episode av Luksusfellen.

Kjenner jeg blir blodig irritert over at mine skattepenger skal gå til denne dama, som fremstod som en komplett idiot, slik at hun kan få betalt ned på forbrukslånene sine.

Nå svarte jeg ikke på spørsmålet ditt - måtte bare få ut litt frustrasjon.

Skrevet

Kjenner jeg blir blodig irritert over at mine skattepenger skal gå til denne dama, som fremstod som en komplett idiot, slik at hun kan få betalt ned på forbrukslånene sine.

Skjønner det er vanskelig å se at det er mulig å ende inn i en ond sirkel??

Jeg har alltid hatt stålkontroll på min økonomi, det tror jeg at jeg kan takke de hjemme for. Men ikke alle har med seg det, og ikke alle tenker så nøye over konsekvensene. Så sitter man der, og det er bare tyngre og tyngre. Men når de kan få hjelp til å snu det hele til noe positivt er jo det bare flott. OG så om våre skattepenger går til "slike". De har jo rett på å få den hjelpen vi nå en gang har her i Norge gjennom sosiale stønader.

Skrevet

???

Skjønner jo at du ikke er alene med barn! Hun ville fått denne støtten uansett. At hun må bruke av sitt budsjett til å betale ned lån er det vel ingen som har noe med. Alle gjør feil.

Skrevet

Du stemmer sikkert FRP også!

Skrevet

Du har selvsagt et poeng, men i dette tilfellet fant jeg ingen formildende omstendigheter. Dama dro bl.a. på flere utenlandsturer i året, røyket og brukte 100 kr daglig på iskaffe.

Norge skal ha et sikkerhetsnett, men ofte synes jeg dette brukes for lett av mange og at vi har en mentalitet hvor det primære er "hva har jeg KRAV på?". Vi glemmer at spørsmålet heller burde vært "hva kan jeg bidra med?". Velferdsstaten har den risiko at den fratar mange ansvar for eget liv og de valgene man tar.

Skrevet

Jeg håper ikke man må stemme FRP for å bli matt av dagens deltaker i Luksusfellen..

Jeg synes det er rart at folk som er ansvarlige for barn, stikker 2 uker til syden og hadde et forbruk på 12 000 bare på den turen, men har verken betalt strøm eller barnehageregning på flere mnd.

Skrevet

Nei, jeg stemmer ikke FrP.

Morsomt at man blir så hissig.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er ikke dine eller mine skattepenger. Det er statens sine penger som staten kan forvalte. Blir litt oppgitt av folk som sier "mine skattepenger" for det er ikke dine, ei heller mine.

Det er statens sine penger.

Skrevet

Men kjære deg - hvem finansierer staten?

Skrevet

Det er ikke dine eller mine skattepenger. Det er statens sine penger som staten kan forvalte. Blir litt oppgitt av folk som sier "mine skattepenger" for det er ikke dine, ei heller mine.

Det er statens sine penger.

Halleluja! :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er fortsatt ikke dine penger. De er ikke i din bestittelse - ergo de er ikke dine.

Man kan finansiere mye, men når man har "gitt" dem bort så er de ikke dine penger. På lik linje med at når sjefen gir deg lønn så kan ikke han/hun kjefte på deg og bruke argumentet "mine penger" all den tid sjefen har gitt dem til deg i form av lønn. Da er det dine penger akkurat som skattepengene er statens penger. De er ikke dine eller mine.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Ikke du, du BIDRAR!

Skrevet

skjønner frustrasjonen for at skattepenger blir brukt til dette og at alle har ansvar for egen økonomi etc....

Men det med så lett tilgjengelig forbrukslån for tida det er selvfølgelig lokkende for mange. Det var noe jeg ikke lærte av mine foreldre eller skole at jeg ikke skulle ta opp..for dette er en relativt ny problemstilling. Alt skal være så enkelt og veldig få tenker konsekvens helt til man sitter der.

f.eks: man får ett kredittkort på 10000kr..man er flink å betaler og dette går så fint. Så ringer selskapet og tilbyr at du kan øke dette med 10000kr pga du er så flink til å betale. Takker ja og det går fremdeles bra, bruker og betaler tilbake, man klarer de månedlige avdragene og så tilbyr de enda mer...og da kommer man til det punktet hvor man ikke klarer å betjene det og ting begynne å bli tungt. For man vet man ikke klarer å betale neste regning og da slutter å åpne posten.

Jeg har veldig god kontroll på økonomien, men kan skjønne fristelsene og når man ikke vet bedre så skjer slike ting.

Det er kjempebra at det kan gå an å komme seg ut av knipa så man slipper å gå personlig konkurs. Disse stønadene denne moren da fikk var jo og for å bedre livet til sine barn.

Jeg syns hun viste kjempebra vilje til å klare dette og, og det må hun får litt kredit for mener jeg da.

Skrevet

Ikke du, du BIDRAR!

akkurat da betaler vi til staten, og staten gir av det vi har betalt til andre som ikke betaler for seg.

Skrevet

Det gjør noen forenværende dyr og skoger som for millioner av år siden ble liggende i press langt under jordskorpa under statens havsområde. Det kalles olje. Og så bidrar du og jeg med litt skattepenger til veier, sykehus, forsvaret og andre ting vi kan komme til å få bruk for.

Skrevet

Ikke du, du BIDRAR!

akkurat da betaler vi til staten, og staten gir av det vi har betalt til andre som ikke betaler for seg.

Ja vi gjør det, men jeg syntes det er så teit når folk sier "du bruker MINE skattepenger" Som om det kun er en som betaler.. ;)

Skrevet

Du kan heller irritere deg over hvor mye finansiering av rettssaken til abb koster. Hvor tror du de pengene kommer fra?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Ikke du, du BIDRAR!

Inngangsbilletten for de aller fleste stønadene er medlemsskap i folketrygden som igjen vil si at folk har tidligere betalt for seg og mest sannsynlig også vil bidra i fremtiden. Og så må vi ikke glemme at trygdesystemet ikke er det eneste velferdsstaten gjør. Vi har gratis grunnskole, vi har helsehjelp, vi betaler kun egenandel hos fastlegen, vi har tilskudd til barnehage osv.

Vi er alle brukere av velferdssystemet på ulike måter selv om vi ikke er brukere på alle områder, og på ulike områder.

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ikke du, du BIDRAR!

Inngangsbilletten for de aller fleste stønadene er medlemsskap i folketrygden som igjen vil si at folk har tidligere betalt for seg og mest sannsynlig også vil bidra i fremtiden. Og så må vi ikke glemme at trygdesystemet ikke er det eneste velferdsstaten gjør. Vi har gratis grunnskole, vi har helsehjelp, vi betaler kun egenandel hos fastlegen, vi har tilskudd til barnehage osv.

Vi er alle brukere av velferdssystemet på ulike måter selv om vi ikke er brukere på alle områder, og på ulike områder.

HELT enig! Og det å betale stønader til enestående forsørgere er en liten pris å betale for at enestående foreldre kan få mulighet til å ta utdanning og få jobb og IGJEN betale tilbake til velferdsstaten!

Skrevet

Det er overgangsstønad det er snakk om, og gis 3-5 år etter samlivsbrudd. Full overgangsstønad er 13 000,- men reduseres etter hvor høy inntekt man har... Se for øvrig nav sine nettsider...

Men var ikke 5000 mye når inntekten hennes var på 20000 i mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...