magpie Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Hei! Sønnen vårres skal begynne i bhg i august og vi lurer litt på om det blir problematisk å skulle levere han først i elve tolv tia? Tingen er at vi fikk bhg plass langt hjem i fra men nært jobben til mannen. Han begynner i midlertid ikke på jobb før tidligst kl 12. Da blir det han som leverer gutten og jeg som henter. Jeg jobber litt rundt omkring på skolene så har sånn sett ikke en fast arbeids "plass". Blir det bare vanskeli for bhg at han kommer så seint? Han blir jo ikke henta før 16.30 (pga arbeidstidene vårres) så uansett ønsker vi ikke å levere han veldig tidlig, men blir det for seint i lunsjtider? Har fått litt sånn intrykk at det ikke er ønskelig.. Vi har allerede søkt overflytting til en bhg nærmere hjem, men er lange køer her vi bor.
Fire småtroll Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 En og annen gang er det sikkert greit, men jeg ville ikke gjort det hver dag. Skal vel noe til at barnehagen nekter dere det, dere betaler tross alt for plassen og kan til en viss grad gjøre som dere vil, men ungen vil jo gå glipp av mye. Det meste av organiserte ting i barnehagen er før lunsj, kjernetiden som de kaller det begynner gjerne 9 eller 9.30 og varer til ca 14. I kjernetiden har de samlingsstunder, formingsaktiviteter, turer i skogen og det meste at det pedagogiske opplegget. Det vil jo si at barnet deres går glipp av alt dette, eller blir levert midt i en aktivitet, noe som både er forstyrrende for resten av gruppen og også ugreit for barnet selv.
lille sprelle Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Snakk med barnehagen og se hva som er mulig! Hvis dere kan følge opp i forhold til levering før f.eks. samlingsstund før mat e.l. så kan det gå bra. Bare husk da at de andre barna har fått "varmet" opp seg imellom og det må ditt barn klare å komme inn i.
prins2010&prinsesse2012 Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Det kommer kanskje litt ann på alder på barnet og, i barnehagen jeg jobber blir alle barna som sover lagt etter lunsj klokken 11, så ca 11,45-12.00 og da er det utrolig kjedelig om ditt barn kommer da.. Men om det er en gruppe med eldre barn burde det ikke være problematisk for andre enn dere selv, ettersom det kan være vanskeligere å "komme inn i gruppa"
Cornelianelia Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Hvis dette dreier seg om et barn som skal gå på småbarnsavdelingen, ville jeg forsøkt å levert litt tidligere for å få det til å passe med aktiviteter i barnehagen. På småbarnsavdelingen vår spiser de rundt kl. 11, og barna legger seg for å sove etterpå. Det er kjedelig for et barn å komme i barnehagen for å spise og sove med en gang. Hos oss anbefales det at man leverer senest kl. 10. Hvis de skal male, lage noe, ha samlingsstund etc, så er det rundt da det foregår. Og det er jo sllike aktiviteter man gjerne vil ha med seg.
magpie Skrevet 23. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2012 takk for svar. Var litt sånn jeg så det for meg..Vi må nok bare satse på å få plass litt nærmere snarest mulig. Ellers blir det nok ingen drømmeløsning uansett hvordan vi snur og vender på det
MrsBlidfis Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Her må de komme til kjernetiden som er fra 10-14.. Kan jo hende han går glipp av mye hvis han kommer såpass sent.. Hos oss begynner de med samlinger og aktiviteter da kl 10..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 23. mai 2012 #8 Skrevet 23. mai 2012 I vår barnehage er det kjernetid fra kl.10 til kl.14. Kl.11 spiser de lunsj og fra 11:30 sover alle barna på småbarnsavdeling. Så om jeg skulle levert min datter kl.11 så hadde hun fått en ganske kjedelig start med null lek og soving / våken mens de andre barna sover. Jeg ville ikke valgt å levere så sent fast hver dag. Jeg tror at det er viktig, særlig når man er ny og liten, at man kommer inn på starten av dagen, at man blir med på det som skjer, at man får med seg rutinene og at man blir en del av "hverdagen" i barnehagen.
Gjest Filifjonka Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 I de barnehagene mine barn gikk i måtte vi levere til kjernetiden hvis barnet skulle være i barnehagen den dagen. At det ble et unntak en og annen gang var greit, hvis vi sa fra på forhånd, for eksempel hvis barnet skulle til tannlegen eller noe slikt. I kjernetiden foregikk alt av opplegg, som for eksempel samlingsstund og turer. Det hendte også at de dro på spontane turer uten at det var planlagt.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Samme her som nevnt over. Kjernetid fra 10, og da vil de at alle ungene skal være i bhg. Jeg leverer mellom 9 og 10 stort sett, og det går veldig bra. Lunsj er ca 11, og så sover de rundt 11.30-12. Ser for meg at det kan blir litt rotete og frustrerende for barnet ditt å bli levert rett til luren, da får han jo også lite leketid med de andre barna, ettersom de gjerne sover en time eller to. Etter sovetid er det gjerne måltid igjen hos oss (to-tiden), og så går tiden fort til henting. Planlagte aktiviteter (turer etc) er vel gjerne på formiddagen også, ettersom jeg har skjønt. Er også enig med det Lykke Fryd sier, at det nok er viktig at gutten din får bli en del av hverdagen og "gjengen" i barnehagen. Men må man, så må man. Og hvis dere likevel skal bytte bhg snart, så går det nok bra. Snakk med barnehagen og hør hvordan det er mulig å tilrettelegge for en barnehagedag som dere ser for dere.
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. mai 2012 #11 Skrevet 24. mai 2012 Lillebror skal helst være i bhg til kl.9 for da har de samling. Bhg vil gjerne at jeg har spesiel avtale om det hvis han kommer senere, f.eks. pga lege ol. Jeg hadde ikke levert så sent ofte, på bakgrunn i det som du har fått i svar tidligere, om soving, mattider, at de har komemt godt i gang med lek osv.
alvemamma Skrevet 24. mai 2012 #12 Skrevet 24. mai 2012 (endret) På småbarnsavdelingen i vår barnehage praktiserer de 'kom-når-du-vil'. På de større avdelingene har de kjernetid. Det mener jeg er fornuftig; men for de minste barna synes jeg kortest mulig dag er et poeng. De minste leker jo også mer parallelt enn sammen, så sånn sett er det ikke kritisk i forhold til dette med å danne vennskap og bli del av en gruppe. Begge mine små har trivdes godt i barnehagen og funnet seg fint til rette sammen med de andre barne med en slik rytme (altså ofte kommet klokka elleve, spist formiddagsmat og sovet, lekt med de andre og reist hjem halv fem). Jeg foreslår at dere snakker med barnehagen om hva de ønsker, og så tar det litt som det kommer. Unger har ulike behov, vanskelig å gjette på forhånd hva ditt barn trives best med. Endret 24. mai 2012 av septembermamma til to
Giss Skrevet 24. mai 2012 #13 Skrevet 24. mai 2012 Hos oss ber de om at barna er aflevert senest 9.15 om ikke annet er avtalt. Etter den tiden klær de på ungene og ofte drar de på tur. Både de store og de små. Da står det et mobilnr på tavlen i garderopen så man kan ringe og høre hvor de er - og så må man dra dit og avlere. Om de ikke er på tur er det ofte andre organiserte aktiviteter som startes på den tiden. Formingsprosjekt eller musikkstund eller baking eller.... Hvis de er i barnehagen er det ofte fri lek etter lunsj. Om de er på tur er de ofte først tilbake litt før kl to. Men det varierer jo sikkert fra barnehage til barnehage. Dere får snakke med personalet.
magpie Skrevet 24. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. mai 2012 På småbarnsavdelingen i vår barnehage praktiserer de 'kom-når-du-vil'. På de større avdelingene har de kjernetid. Det mener jeg er fornuftig; men for de minste barna synes jeg kortest mulig dag er et poeng. De minste leker jo også mer parallelt enn sammen, så sånn sett er det ikke kritisk i forhold til dette med å danne vennskap og bli del av en gruppe. Begge mine små har trivdes godt i barnehagen og funnet seg fint til rette sammen med de andre barne med en slik rytme (altså ofte kommet klokka elleve, spist formiddagsmat og sovet, lekt med de andre og reist hjem halv fem). Jeg foreslår at dere snakker med barnehagen om hva de ønsker, og så tar det litt som det kommer. Unger har ulike behov, vanskelig å gjette på forhånd hva ditt barn trives best med. Så godt å høre at det kan gå bra også! Vi får bare snakke med dem i barnehagen No føler jeg meg litt mer optimistisk
Blt Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Jeg foreslår at du tar det opp med barnehagen og hører hva de synes. Det er jo ikke umulig at dere kan finne en løsning på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå