Gå til innhold

Til dere foreldre som betaler bidrag til barn over 18 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre at mannen til venninna betaler bidrag til sønnen sin på litt over 18 år.

Sønnen har ikke bodd til noen av foreldra de siste 2 årene. Mannen til venninna har likevel betalt bidrag til eksen disse åra, og nå søkte sønnen videre bidrag, både fra mor og far visstnok, kom bare brev fra nav i posten.

Får 3000 fra hver forelder. Da sønnen var under 18 betalte faren nesten 5000 i bidrag til mor.

Jeg har skilte foreldre, men krevde ikke bidrag av foreldra mine for det..det høres bare snålt ut.

Og jeg vet at faren har bidratt med mer enn han trengte disse åra også, så det var aldri noe fare for at han ikke skulle fortsette å gi litt penger til sønnen.

Er det bare jeg som synes det er kynisk av en 18-åring å gjøre slikt? ja, man plikter å hjelpe barna sine så de får fullendt videregående, men likevel??!?

Er det noen her som betaler slikt bidrag? Hva betaler dere?

Hva betaler dere med privat avtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var selv mottaker til bidrag da jeg var over 18 år.

Bodde hos mor og fikk innvilget dette siden jeg gikk på vgs. skole. Min mor bidro meg jo med bolig, mat, mm. så jeg ser ikke noen grunn til at far ikke skal bidra?

Søkte selv om dette via NAV (eller het sikker noe annet før)

Skrevet

Det må legges til at sønnen tjener 120000 i året på jobb hos sin onkel og tante. Så det sammen med de 6000 har får av foreldra, gjør at han betalt mer enn venninna miiå måneden faktisk, selv om dette IKKE er poenget her. Poenget er at sønnen hele tiden klager over lite penger...

Han har samboer og deler utgifter til hus og slikt med kjøresten sin.

Skrevet

Jeg synes det er riktig at foreldrene skal betale bidrag utover 18 år hvis barnet Må på flytte for å gå på skole.

Hvis barnet derimot har et hjem i nærheten av skolen, men velger å flytte bare for å flytte, synes jeg bidraget blir feil.

Hvis barnet allerede har bodd for seg selv i to år er det da barnet som skulle hatt disse bidragspengene i disse årene også, ikke mamman som jo ikke er forsørger lenger.

Skrevet

Forstår ikke at han kan få bidrag om han ikke går på vgs.?

Det er nok en grense for hvor mye han kan tjene også tipper jeg. Hørtes jo unektelig litt rart ut...

Skrevet

Faren min betalte bidrag til jeg var ferdig med vgs, uten det ville jeg ikke hatt sjans til å kunne klare meg uten jobb. Og jobb ville gått ut over skoleprestasjoner. Men det er vel kun hvis "barnet" må bo borte fra hjemmet at man har krav på bidrag. Hvis det er praktisk mulig for han å bo hjemme og ikke trenge bidrag, syns jeg kanskje det er litt sleipt om han har flyttet for å kunne få bidrag. Men om det ikke ligger til rette for å bo hjemme, så syns vel jeg at det skulle bare mangle at foreldrene bidrar til at han får fullført vgs...

Skrevet

Hi her, Ja, faren ville ha bidratt uansett, det sa venninna mi. Det er IKKE det denne tråden dreier seg om!

Sønnen går på vgs, og kunne godt bodd hjemme hos mor eller far.

vet i alle fall han har eget rom hos faren.

Skrevet

Bodde hos mor og fikk innvilget dette siden jeg gikk på vgs. skole. Min mor bidro meg jo med bolig, mat, mm. så jeg ser ikke noen grunn til at far ikke skal bidra?

Hvorfor søke via nav? Hvorfor ikke bare snakke med far?
Skrevet

Husker dette var i media for et par år siden, ja, man skal forsørge unga sine, men noen barn utnytter det!!

Skrevet

som foreldre kan man måtte betale bidrag når barnet er over 18. barnet må da gå på skole tror ejg.

jeg har aldri fått det. var ikke klar over at man kunne få det.

Skrevet

Fikk du samme sum som mora di fikk før du var 18 år, eller var det mindre?

HI

Skrevet

Forstår ikke at han kan få bidrag om han ikke går på vgs.?

Det er nok en grense for hvor mye han kan tjene også tipper jeg. Hørtes jo unektelig litt rart ut...

Grensen er 140000kr, da har man ikke krav på bidrag.
Skrevet

Fikk du samme sum som mora di fikk før du var 18 år, eller var det mindre?

Husker ikke helt summen, mener det var 1.800. Tror det var mindre min mor hadde fått.

HI

Hvorfor søke via nav? Hvorfor ikke bare snakke med far?

Er ikke alle som har en far det går an å snakke med dessverre...:(

Skrevet

Ingen som betaler bidrag til sine egne barn eller stebarn etter de er 18 år?

Skrevet

Synes det er helt latterlig. En 18 åring kan FINT skaffe seg en jobb i butikk på ettermiddager e.l, så i mine øyne er det ikke en "selvfølge" at en forelder skal hjelpe sitt barn på VGS når han/hun er myndig. De fleste kan få seg jobb som 18 åring, faktisk vanskeligere for en på 16-17. Fikk hjelp fra mine foreldre fra 16-18 år ca i tillegg til at jeg satt barnevakt 8 timer etter 8 timers skole, men som 18 åring ble jeg lærling et annet sted og fikk en egen inntekt.

Tror den der loven der er skapt for en grunn, men ble istedetfor misbrukt for en annen grunn.

Skrevet

Jeg var 16 da jeg flyttet hjemmefra pga videregående utdanning....bodde 100 mil unna hjemstedet. mamma stilte bestandig opp med penger hvis jeg trengte(hadde 4000 i husleie i måneden på internat, og 3200 kr i stipend-dette var med mat i uke-dagene, men ingenting i helgene-det sier seg selv at dette ikke holder-i tillegg bodde jeg som sakt såpass langt unna, att det ikke var mulig for meg å reise hjem hver helg)

hos pappa kunne jeg låne peng hos, men hvordan i alle dager skulle jeg kunne betale tilbake dette?-for det var sånn det funket for pappa....

Derfor søkte jeg omutvidet barnebidrag, der mamma betalte 1800, og pappa betalte meg 1500 i måneden....det ble BALUBA fra faren min pga dette, og tror ikke han den dag i dag har fors tått hvorfor.... men....det var nødvendig.....

Skrevet

Her er det i allefall sikker at om barna som er over 18 år går til NAV for å få bidrag fra oss foreldrene entene det er mine eller mannen sine .

KAN BARE GLØMME å spØrre om noe som helst ekstra i en knipe.

Er nok stØrst sjangse for at det skjer med stebarna mine, siden det bare er dem som nå får bidrag.

Skrevet

Her er det i allefall sikker at om barna som er over 18 år går til NAV for å få bidrag fra oss foreldrene entene det er mine eller mannen sine .

Er nok stØrst sjangse for at det skjer med stebarna mine, siden det bare er dem som nå får bidrag.

Var det mannen til venninna mi sa også! Det var måten det ble gjort på...ikke det at han skulle bidra.

HI

Skrevet

"Er nok stØrst sjangse for at det skjer med stebarna mine, siden det bare er dem som nå får bidrag."

Fellesbarna tjener egne penger? Eller bidrar dere til fellesbarna også med Økonomisk hjelp, bidrag, i form av husvære, strØm, mat, klær, aktiviteter osv.?

Skrevet

Min far var veldig fattig da jeg kom til verden, og min mor har i alle år latt han slippe unna med minstesats, selv om han har kommet seg opp her i livet og tjente gode penger. Han klaget som bare det på at han mente han betalte for mye, og ble rasende da jeg spurte om han kanskje ville hjelpe meg litt da jeg skulle på videregående. Da søkte min mor om revurdering av hans inntekt og betalingsevne. Men jeg mener det var fra 16 til 18. Tror ikke man kunne få noe etter 18 den gangen.

Skrevet

"Er nok stØrst sjangse for at det skjer med stebarna mine, siden det bare er dem som nå får bidrag."

Fellesbarna tjener egne penger? Eller bidrar dere til fellesbarna også med Økonomisk hjelp, bidrag, i form av husvære, strØm, mat, klær, aktiviteter osv.?

Mine barn er ikke min mann sine :) Dei har stort sett måttet klart seg på stipend og ferie jobb, får litt penger til mat eller sender med mat til hybelen. Jeg har lite penger å gi dem så om dem hadde gått til NAV så hadde nok bidraget blitt satt til null.

Dei har ingen far å sØke bidrag fra siden han er dØd og parnepensjonene tar slutt når ungene blir 18 år.

Men siden min mann har bidragsevne til sine barn :) så blir det kanskje veldig knapt i husholdningen den dagen ungene eventuelt får " en god ide".

Og hvor er da gleden med å "hjelpe" barna henne, når barna står med sugerØr i lommeboka fast hver måned ?? Blir nok ikke stukket i noe ekstra her og der da siden den muligheten blir bort når pengene allerede er bruk.

Skrevet

Jeg mottok bidrag fra far etter jeg var 18 år. Vi har ingen kontakt men i den forbindelse ringte han å ba meg ta opp lån. Sympatisk. Han fikk betale sine 700 Kr pr mnd før han var kvitt meg. Om det gir foreldre så stor glede å gi ungene sine noen hundre av og til at de vil kutte all hjelp ved fastsatt bidrag, så tenker jeg at det er de voksnes tap.

Skrevet

Jeg mottok bidrag fra far etter jeg var 18 år. Vi har ingen kontakt men i den forbindelse ringte han å ba meg ta opp lån. Sympatisk. Han fikk betale sine 700 Kr pr mnd før han var kvitt meg. Om det gir foreldre så stor glede å gi ungene sine noen hundre av og til at de vil kutte all hjelp ved fastsatt bidrag, så tenker jeg at det er de voksnes tap.

Meier no det er stor forskjel på om den som søker bidrag har god kontakt og samvær med den dei ønsker å få bidraget fra.

Skjønner deg som ville ha bidrag fra en uinteresert far.

Men eg meiner når faren har stillt opp på alt og betalt både bidrag og meire til og ungen alikavel er så UTAKKNEMLIG at han/hun går stad og søker bidrag av egen egoisme i staden for å gjere ei privat avtale med faren. Då børr ikkje ungen IKKJE spørre etter meir fra faren rett og slett for skams skuld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...