Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Har ett barn på 7 år som IKKE spiser grønnsaker. Har prøvd alt mulig. Går ikke an å lure det inn i sauser osv heller. Han brekker seg når han får det i munn. Han har aldri likt grønnsaker. Føler vi har prøvd alt :S Vi har grønnsaker til middag hver dag, og det ligger alltid på tallerkenen hans. Maser ikke lenger, orker ikke det, men er nesten redd han skal få mangelsykdommer etterhvert. Frukt spiser han heller ikke forresten...
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Start med en grønsak. Krev at han spiser en liten bil av den hver dag i 15-20 dager, selv om han brekker seg av det. Begynn gjerne med noe enkelt som agurk eller paprika. Etter 15-20 dager burde han ha vennet seg til smak og konsistens så godt at han kan spise det uten at deter ubehaglig. Da kan dere starte med en ny grønsak, men husk å gi det han allerede har vennet seg til innimellom. I tillegg ville jeg brukt mye tomatsaus og supper i kosten. De fleste barn godtar det så lenge det ikke er klumper av grønsakene i.
Gjest Alimka Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Her i huset fungerer rå grønnsaker best. Rå gulrot og kålrot f.eks. liker 6-åringen. Kokte grønnsaker spiser han nesten ikke. Forsøker derfor å tilby rå grønsaker både til og utenom middagen. Har vi spagetti og kjøttsaus setter jeg gjerne et glass med rå gulrøtter skrellet og delt i staver midt på bordet. Selvom gulrøtter og spaghetti kanskje ikke er det første man forbinder med hverandre, blir gulrøttene alltid borte, spist opp av store og små
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Her i huset fungerer rå grønnsaker best. Rå gulrot og kålrot f.eks. liker 6-åringen. Kokte grønnsaker spiser han nesten ikke. Forsøker derfor å tilby rå grønsaker både til og utenom middagen. Har vi spagetti og kjøttsaus setter jeg gjerne et glass med rå gulrøtter skrellet og delt i staver midt på bordet. Selvom gulrøtter og spaghetti kanskje ikke er det første man forbinder med hverandre, blir gulrøttene alltid borte, spist opp av store og små Fint revete rotgrønsaker i pastasausen er også veldig godt. Det pleier ikke ungene å merke.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Det funker ikke med sauser og supper heller. Da hadde jeg jo kunnet mose grønnsaker i, og han hadde nok ikke merket noe særlig til det. Problemet er at han bare vil spise rent kjøtt og fisk, med ris, pasta eller potet til, uten noe tilbehør. Og brødskiver med ost går ned. Han liker heller ikke godteri, potetgull, pizza, hamburger osv, så det er ikke bare grønnsaker han ikke spiser, men jeg synes ikke det er så viktig at han ikke spiser godteri da
Fruen i huset Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 Gi han eplejuice (en god du vet han liker, ikke noe billig "fra konsentrat") og bland i hvetegress/spirulina. Begynn feks med 1/4-dels ts av hver. Hell saligheten over på en kopp med lokk og sugerør som ikke er gjennomsiktig. Det smaker som eplejuice, men han får i seg MYE næring.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Start med en grønsak. Krev at han spiser en liten bil av den hver dag i 15-20 dager, selv om han brekker seg av det. Begynn gjerne med noe enkelt som agurk eller paprika. Etter 15-20 dager burde han ha vennet seg til smak og konsistens så godt at han kan spise det uten at deter ubehaglig. Da kan dere starte med en ny grønsak, men husk å gi det han allerede har vennet seg til innimellom. I tillegg ville jeg brukt mye tomatsaus og supper i kosten. De fleste barn godtar det så lenge det ikke er klumper av grønsakene i. Start også med belønningssystem for det han smaker på. Deretter belønningssystem på det han spiser litt av, og til slutt belønningssystem på det han spiser alt av. Belønning kan være å spille fotball med pappa f.eks, eller få ekstra tid ved tv eller nintendo. Det er viktig at det er god stemning ved spisebordet, for han trenger å føle seg trygg når han skal gjøre noe han er utrygg på. Oppmuntre han til å smake og etterhvert spise, men ikke gjør et nummer utav det heller. La det bli naturlig
jordbærsjokolade Skrevet 23. mai 2012 #8 Skrevet 23. mai 2012 Kreve at et barn spiser til det brekker deg? Og når han har vendt seg til noe som får ham til å brekke seg så må han starte på nytt med noe annet som får ham til å brekke seg? Skjønner ikke helt hva dere som gjør slikt tenker på jeg. Om barnet får et problemfylt forhold til mat så vet ihvertfall jeg hvem som har skylden. Jeg har også et barn som ikke spiser grønt eller noe særlig frukt. Hun er likevel sunn og frisk, ikke mangel på noe som helst. Vi har jevnlige samtaler med ernæringsfysiologer fordi hun har matvare allergi og det er ingen som anbefaler å tvinge i barnet noe som får henne til å brekke seg. Pass heller på at det han spiser er sunt og at han får i seg ekstra vitaminer.
Light of my life Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 Det problemet vil aldri oppstå i mitt hus (heldigvis) fordi vi ikke spiser produkter fra dyr. Kanskje dette er en god anledning for hele familien til å legge om kostholdet? Les om fordelene for barn her: http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-diets-advantages-for-children
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Å like ulik mat er noe man mÅ lære. Man mÅ venne seg til nye smaker og konsistenser. Det ersynd nÅr noen unger ikke har fÅtt den opplæringen helt fra de var bitte smÅ, men det r ganske enkelt Å gjøre noe med. Man mÅ bare la dem smake mange ganger ettter hverandre. Det er ikke nødvendig Å spise sÅ mye hver gang. Her skriver de en del fornuftig om det Å lære Å like nye ting: http://5omdagen.com/...rna-nye-smaker/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå