LilleBamBam+EnTil Skrevet 22. mai 2012 #1 Skrevet 22. mai 2012 Jeg bare lurte på om noen vet hvilken forskning (om den finnes) som ligger til grunn for vedtaket om frivillig vaksinering? eller er det et etisk prinsipp? Jeg har lett som en gal i de medisinske databasene
magica fra tryll Skrevet 22. mai 2012 #2 Skrevet 22. mai 2012 Skjønner ikke helt hva du mener, men er vel ganske logisk at man ikke tvangsvaksinerer folk. Altså: det er et tilbud du kan benytte deg av... Var det det du mente?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 22. mai 2012 #3 Skrevet 22. mai 2012 Den eneste vaksinen jeg vet om som har vært påbudt med lov er BCG-vaksinen, men påbudet opphørte sent på 90-tallet i påvente av en bedre vaksine.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #4 Skrevet 22. mai 2012 Heldigvis kan vi fortsatt velge om vi vil ta vaksiner eller ikke i Norge Enkelte land begynner å innføre en del obligatoriske vaksiner, vet noen har hatt problem med å få barn i barnehage i Frankrike fordi de ikke ville vaksinere barnet sitt. Enkelte stater i USA begynner også å sette en del lignende bestemmelser på en del områder. Det er vel mer et prinsipp vi har om retten til å bestemme over egen kropp som gjør at vi kan velge. De fleste vaksinerer seg fremdeles og da regner man med at man stort sett når den dekningsgraden man trenger i befolkningen for å oppnå såkalt kollektiv immunitet - kanskje noe der du tenkte på?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 Det var en som sa at det er kun to steder det er tvang i Norge, nemlig psykiatrien og Barnevernet. (Han glemte nok å ta med Politiet...) Spørsmålet er da om ikke vaksiner går inn under Barnevernet. Om vaksinene altså er så viktige. Tror det finnes en del helsesøstre som mener at vaksiner burde vært tvang, med henvisning til Barnevernet. Det er vel ikke tvang fordi de fleste barn overlever, enten de er vaksinerte eller ikke. Under kampanjen for svineinfluensavaksinen fryktet noen at tvangsvaksinering ville starte, men det skjedde ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå