Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #1 Skrevet 22. mai 2012 og vi kommer utrolig bra overens. Samme humor, samme livsnytelse. Men... jeg fant ut her om dagen at han har blitt fratatt førerkortet fordi han var blitt tatt i promillekontroll. For tredje gang. Dermed forsvant førerkortet for noen år... Jeg hater folk som drikker og kjører. Men jeg kan ser jo at det er mange som gjør det. Skal jeg dømme han nedenom og hjem pga dette? Ville dere blitt skremt?
Bee&Alie Skrevet 22. mai 2012 #2 Skrevet 22. mai 2012 ...når det er for 3. gang... ja! Man burde lære. Tyder på at han er lite voksen og ansvarsfull...
jordbærsjokolade Skrevet 22. mai 2012 #3 Skrevet 22. mai 2012 Jeg ville blitt skremt ja. Ihvertfall om det har skjedd flere ganger. Jeg ville hatt en sterk misstanke om at han hadde et alkoholproblem.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. mai 2012 #4 Skrevet 22. mai 2012 Ja, jeg ville dømt ham nedenom og hjem, fordi det sier endel om hans moral og mangel på respekt for andres liv og helse. Han kan ende med å drepe noen, og å ta så lett på akkurat det, er noe jeg ikke kan leve med. Hva om det er ungen din han kjører ned i fylla en dag? Min samboer satt inne i 2 dager for fyllekjøring, men da var han knappe 18 år (altså nesten 15 år før vi ble sammen)- og han har ALDRI gjort det igjen. Hadde han det, hadde han ikke vært min samboer!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 De som kjører i fylla er potensielle mordere. Når man har gjort det TRE ganger, er det for det første slik at man mister førerretten for alltid, og så har man i tillegg alkoholproblem og alvorlig svekkelse i vurderingsevnen sin. Hadde ikke satset på en slik en som farsfigur for mine barn.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #6 Skrevet 22. mai 2012 Veldig fort gjort å tenke at han enten bare er uansvarlig når han gjør slikt, eller så har han et alkohol/rusproblem. Ingen av delene er vel noe du ønsker å blande deg borti. Når det er sagt, så må du huske på at de fleste som blir tatt i promillekontroll blir tatt i bakrus dagen etter, da de kanksje ofte tror at de har blitt edru igjen uten at de er det. Denne er nok lettere å tilgi enn alternativet, men uansvarlig er det uansett, spesielt når det er 3 ganger. Jeg har aldri blitt stoppet en gang jeg... og hvis han har vært uheldig og ha blitt stoppet tre ganger, og han har hatt promille akkurat da tilfeldigvis, så tenker man jo at å drikke og kjøre er noe han gjør til vanlig, skal litt til for at det var tilfeldig...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Oj, ja.... jeg ville blitt skremt! Jeg mener fyllekjøring ikke kan forsvares på noen måte. Har det skjedd én gang, så ville jeg tenkt at alle kan gjøre feilvurderinger. Men når det er tre ganger han har gjort det så mener jeg det er et mønster hos ham. Og man kan også begynne å stille flere spørsmål om denne mannen.... hvilket forhold har han til alkohol - drikker han for ofte eller er "bare" at han mister hemninger når han først tar seg en fest? Hvorfor har han så lite respekt for loven, mener han at han står over loven, eller tenker han at det er greit så lenge han ikke blir tatt? Og en annen ting - hvor mange ganger er det han faktisk har kjørt i fylla??? Det er garantert mange, mange flere ganger enn han er tatt for det!! Og til slutt - vil du virkelig involvere deg med en mann som har så lite respekt for andre menneskers helse og liv??? For han har faktisk ikke respekt for andres helse og liv når han velger å kjøre i fylla! Om han selv ikke blir skadet, så kan han skade andre for livet - eller drepe andre! Dette er noe denne mannen VET, og likevel velger han å fortsette å gjøre det - gang på gang på gang.... Det finnes ingen unnskyldninger for det han gjør. Han vet det er farlig! Han vet det ikke er lov. Og hvis han vet at han har så liten impulskontroll i fylla at han ikke greier å la være å kjøre - ja så burde han faktisk slutte å drikke. Greier han ikke å slutte å drikke, da har han et alkoholproblem. Hvis han søkte hjelp for et alkoholproblem, eller var helt klar på at han aldri skulle drikke noe mer, kunne jeg kanskje vurdert et forhold til en sånn mann - hvis ikke hadde jeg avsluttet forholdet fortere enn svint!! En kompis av meg ble lam fra halsen og ned etter å ha møtt en fyllekjører, og etter å ha levd slik i noen år døde han av følgekomplikasjoner pga tilstanden. Tro meg, det er ikke noe du vil være i nærheten av!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 HI Jeg bor ikke i Norge...her jeg bor er det en helt annen drikkekultur. MEN...jeg tror nok han liker å drikke. Koser seg med ølen sin og vinen sin. Den siste gangen han ble tatt, så var det etter en fest og han ble tatt med 1,5 i promille..ikke rent lite. Jeg ser klart at dette er et problem...fyren er 46 år gammel. Men jeg tror ikke han er en alkoholiker...dvs...det er jo en vanskelig diagnose å sette da "retningslinjene" ikke her helt klare. Mange mennesker drikker mye...men han starter ikke dagen med å drikke...ei heller har han noe på innerlomma hele tiden. Jeg får ta det opp med han. Nå har han nok skjønt..i og med at han er fratatt lappen for en goood stund fremover. Og må klare seg uten bil.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 HI Jeg bor ikke i Norge...her jeg bor er det en helt annen drikkekultur. MEN...jeg tror nok han liker å drikke. Koser seg med ølen sin og vinen sin. Den siste gangen han ble tatt, så var det etter en fest og han ble tatt med 1,5 i promille..ikke rent lite. Jeg ser klart at dette er et problem...fyren er 46 år gammel. Men jeg tror ikke han er en alkoholiker...dvs...det er jo en vanskelig diagnose å sette da "retningslinjene" ikke her helt klare. Mange mennesker drikker mye...men han starter ikke dagen med å drikke...ei heller har han noe på innerlomma hele tiden. Jeg får ta det opp med han. Nå har han nok skjønt..i og med at han er fratatt lappen for en goood stund fremover. Og må klare seg uten bil. Uansett drikkekultur der du bor, er det ulovlig å kjøre i fylla, og man kan drepe uskyldige mennesker.
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 22. mai 2012 #10 Skrevet 22. mai 2012 HI Jeg bor ikke i Norge...her jeg bor er det en helt annen drikkekultur. MEN...jeg tror nok han liker å drikke. Koser seg med ølen sin og vinen sin. Den siste gangen han ble tatt, så var det etter en fest og han ble tatt med 1,5 i promille..ikke rent lite. Jeg ser klart at dette er et problem...fyren er 46 år gammel. Men jeg tror ikke han er en alkoholiker...dvs...det er jo en vanskelig diagnose å sette da "retningslinjene" ikke her helt klare. Mange mennesker drikker mye...men han starter ikke dagen med å drikke...ei heller har han noe på innerlomma hele tiden. Jeg får ta det opp med han. Nå har han nok skjønt..i og med at han er fratatt lappen for en goood stund fremover. Og må klare seg uten bil. Om han ble tatt med 1,5 i promille må han ha vært søpledrita!! Og hvis han er så voksen, så burde han vite bedre! Hadde nok tatt dette som et stort varsel og skygget unna..
Musemorbr / Skrevet 22. mai 2012 #11 Skrevet 22. mai 2012 Manglende impulskontroll, gjentar grove feil selv om han kjenner følgene, manglende respekt for egen og andres sikkerhet. Overrasker meg ikke om dette er en mann som gjør dette en fjerde gang, selv om det da blir uten førerkort. Jeg ville vært veldig skeptisk. Han burde være usansynlig fortvilet med tårer i øynene og ord som klart forteller at han innser alvoret, og aldri kommer til å ha bil og bilnøkler med på fest igjen. Alkoholproblem er det. Selv om han ikke er alkoholiker, er det å ikke ha styring i fylla et alkoholproblem i seg selv.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. mai 2012 #12 Skrevet 22. mai 2012 Om han dreper noen her i Norge eller om man dreper noen i et annet land, så spiller det da for pokker ingen rolle!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #13 Skrevet 22. mai 2012 Om han dreper noen her i Norge eller om man dreper noen i et annet land, så spiller det da for pokker ingen rolle! HI Nei da, det gjør det klart ikke. Det med drikkekultur var mest i forhold til det å være alkoholiker eller ikke. Det er mye mer vanlig å drikke her enn i Norge, og man drikker på en annen måte. Men nei...ingen unnskyldning for han. Han var full og tok bilen. Det var ulovlig uansett. Prøver ikke å forklare bort det med drikkekultur altså. Men problemet mitt er at han var en så ålreit fyr at jeg ikke klarer å kutte han ut tvert. Må komme litt lenger til bunns i saken. Men selvfølgelig vil jeg ha øyne og ører åpne mht til alkohol i nærmeste fremtid.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #14 Skrevet 22. mai 2012 Jeg har vært sammen med en alkoholiker, og det er ikke ensbetydig med å starte dagen med alkohol, eller å måtte ha noe på lomma. Men HVER kveld, minst 8 halvlitere. Og skikkelig gretten de dagene han ikke kunne\fikk lov å drikke.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #15 Skrevet 22. mai 2012 Denne mannen er 46 år, HI!!!! Han er ikke en ungdom som "ikke har lært seg noe" enda. Dette burde vært en moden mann som så hva følgene av hans valg kan bli. Det at du bor i et land hvor det er en annen drikkekultur ser jeg på som en enda bedre grunn til å holde deg unna denne mannen - han drikker tydeligvis fremdeles (selv om det kanskje er i mindre grad), og tro meg, han kommer til å kjøre etter å ha drukket når han får tilbake lappen igjen. Hvorfor skulle han ikke det? Sjansen for å bli tatt er jo ikke stor.... Tenk om det er en av dine nærmeste som en dag sitter i bilen hans når du/de tror han er edru og det skjer en ulykke. Tenk om han lemlester eller dreper noen andre pga sin fyllekjøring? Selv om nesten alle fortjener en ny sjanse, så er det av og til man er nødt til å sette krav til dem hvis de i det hele tatt skal få en ny sjanse. Hos en mann på 46 år med den historien ville jeg sagt null alkohol faktisk. Og tenk deg hvordan det evt blir hvis du likevel involverer deg med denne mannen 1-2-3 år fremover i tid, og så oppdager du at du ikke lenger kan leve med det du egentlig har visst hele tiden. Da har du kastet bort tiden din, og kanskje er noen i nærheten eller andre du ikke kjenner blitt skadet av det. Hvis denne mannen er moden og virkelig er glad i deg så forstår han det om du setter visse krav til ham ift dette. Hvis ikke han ser det så har du vel egentlig svaret ditt.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #17 Skrevet 22. mai 2012 Tyder på at han enten liker å drikke og er uansvarlig nok til å kjøre med promille, eller at han har et problem med å styre seg når han drikker... Hvis du skjønner forskjellen. Like ille begge deler spør du meg. Og hvis han er tatt tre ganger, tenk på hvor mange ganger han har KJøRT i fylla da.... Nei, jeg ville blitt skikkelig skremt for jeg har vært borti en sånn en jeg også og valgte å se bort fra det i første omgang. Det skulle jeg ALDRI ha gjort - han var typen som mistet styringa når han drakk, og ble helt rabiat. Aldri vært så redd i hele mitt liv!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. mai 2012 #18 Skrevet 22. mai 2012 Helt ærlig, så synes jeg ikke alkoholmisbruket er det verste her, heller det han tar så lett på andre menneskers liv og helse. Dette hasardspillet og mangel på respekt for andre, er langt verre enn at han drikker litt for mye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå