♥ Min engel ♥ Skrevet 8. juni 2012 #26 Skrevet 8. juni 2012 På brødskiven pleier min å spise makrell i tomat, prim, leverpostei og most banan. Liker egentlig det meste Har fått en ny unge etter at begge tennene nede kom gjennom. Nå sover hun to lurer igjen på dagtid opp mot tilsammen over to timer!! (jeg har hatt halvtimesdupp baby frem til for ca en halv måned siden) og legger henne mellom 18.30-19-30 og nå sover hun frem til rundt seks, får pupp og slår gjerne til med to timer til! HELT FANTASTISK! Tok bare nesten åtte måneder før jeg og fikk en sovebaby! Men tørr nesten ikke juble for mye, er jo flere tenner som skal gjennom etterhvert. Men nyter denne deilige perioden med den største GLEDE! Nå når hun har funnet ut at det går ann å sove på magen så er det egentlig kun den stillingen hun sovner, kan jo være hun rett og slett sover bedre på magen! Ikke godt å si Nå sitter hun i vippestolen å følger med på drømmehagen, blir helt hypnotisert av det! Og da kan mamma gjøre andre ting, som å være på dib
Maybeline Skrevet 9. juni 2012 #27 Skrevet 9. juni 2012 Har nå prøvd med brødskive selv om hun ikke har noen tenner. Og jammen går det ned på høykant! Hun elsker visst å gomle på det brødet. Hehe. Nettene blir bare bedre og bedre. I natt såv hun helt til kl 05 for litt ammuing og såv videre til kl 07.30. Lenge siden jeg har fått 6 timer sammenhengende søvn! Lurer litt på hva om er yndlingsgrøten til deres små? Her går der mest i nestle sin hvetegrøt med eple og hipp sin fullkornsgrøt med eple. Hun liker godt med banan også då det bytter vi litt på. Vil ikke hun skal bli lei heller.....nå når de blir 8 mnd er det vel på tide å prøve ut nye grøttyper fra 8 mnd av
Fru Monalisa Skrevet 9. juni 2012 #28 Skrevet 9. juni 2012 Jeg har allerede gitt noen grøttyper fra 8 mnd. Det står jo fra ca 8 mnd, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle gjøre noe når hun spiser såpass mye annet. Jeg prøver også å variere litt, men på butikken her har de ikke så mange. Så om jeg er i en ny butikk, så går jeg alltid i barnematen og kanskje får jeg med en ny grøt Vi bruker nestle sin god natt på kvelden, ofte tilsatt f.eks. litt frukt eller sviskemos, på formiddagen har vi brukt nestle med bringebær og banan eller noe annet vi finner med litt smak
bonkeline Skrevet 10. juni 2012 #29 Skrevet 10. juni 2012 Jeg lurer på noe.. vi skal over på sånn 8mnd-grøt snart, og det er cel og bra. Har starta å gi ungen litt brødskive, og lurer på følgende: Hvor mye brødskive tilsvarer et middagsglass? (Har ikke tenkt han skal få brødskive til middag, men vil anta at "en posjon" grøt er ganske variabel i størrelse.. guttungen spiser en del mer en en "pakkeposjon" i allefall.) Middagsglass er en grei måleenhet Ellers går det fint her i gården. Han kommer seg opp på alle fire nå, med strake hender. Er fremdeles noe baktung, så han får ikke satt knærne helt fram under seg. Blir nok ganske snart. Den første tanna er igjennom, og vi tror den andre er på god vei, for ikke søren om vi får putte fingrene våre i munnen hans nå. Han kniper munnen sammen og blir så sur atte! Sovinga går og greit, han sover fra halv åtte til seks. En dupp i åtte-halvnitia, da sover han nesten to timer. Så sovner han rundt tolv og sover i en og en halv time - kanskje to timer.. og så er han våken til natta, gitt! Litt sutrete til tider, når han finner ut han er trøtt, men det går bra. Er han som nekter å sove på ettermiddagen, så da får vi forholde oss til det.
bonkeline Skrevet 10. juni 2012 #30 Skrevet 10. juni 2012 I natt trodde jeg ungen hadde forsvunnet. Hørte en lyd, og gikk inn på rommet hans for å se til han.. og der var senga TOM!!! Jeg tenkte at hvis han hadde kommet seg ut (og falt ned) var det ILLE å ikke høre mer enn en liten lyd. Hvis han hadde falt ned ville jeg ha hørt en anna type lyd. HVOR ER UNGEN MIN?? Dyna lå helt nederst i hjørnet. Under den lå ungen min, krølla pent inn i høyre hjørne av senga si... *letta mor la ungen pent på plass, stappa smokken, la dyna over og nussa på panna*
L&M Skrevet 12. juni 2012 #31 Skrevet 12. juni 2012 Noen som har prøvd å lage grøten selv?? Og har noen råd? Min har melkeallergi, så er kun Holle og Nestle sin Sinlac han kan spise.. Han liker de, men jeg synes de er så "baby".. Ligner på 4 mnd grøtene, helt glatte og gir ingen tyggemotstand og slikt.
♥ Min engel ♥ Skrevet 12. juni 2012 #32 Skrevet 12. juni 2012 Ja, vi har laget en del grøt selv. Du kan lage på hirse feks og havremel. Da blir det litt tyggemotstand. Jeg har kokt i vann og tillsatt litt bananmos eller aprikosmos Men nå er snuppa så grøtlei (både av hjemmelaget grøt og kjøpegrøt) at tror vi rett og slett må bare gi brødskiver til henne en stund. Hun nekter å spiser mer enn en halv porsjon. Men gir jeg skive så spiser hun med den største glede
ozbaby Skrevet 13. juni 2012 #33 Skrevet 13. juni 2012 Vi har nå vært på ferie, og opplevde at snuppa nesten ikke ville spise noe fast føde. Hadde med grøt og leverpostei (til brød) hjemmefra. Jeg måtte amme nesten hele tiden, og hun hang i puppen store deler av dagen. Veldig slitsomt. Det har blitt litt bedre etter vi kom hjem, men nekter å sove i egen seng, og sovner ikke selv lenger, bare til puppen. Første dag på jobb i dag er det også. Håper det går greit uten pupp de timene jeg er borte. Hun må jo bare venne seg til det. En puppegal mammadalt har vi fått, absolutt ikke det jeg hadde sett for meg:) Her har vi litt av et prosjekt foran oss...
-lykken er 3- Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #34 Skrevet 13. juni 2012 Var på 8 mnd. kontroll i dag, nå er mini blitt 9750 gram tung og 72 cm. lang
Leelo Skrevet 13. juni 2012 #35 Skrevet 13. juni 2012 Var på 8 mnd. kontroll i dag, nå er mini blitt 9750 gram tung og 72 cm. lang Oi oi:) Her er min 7660 og 70,5cm:) Skal nå sies at hun siden 5 mnd har beveget seg masse.... Ellers er det mye amming om natten...har ikke orket noe avvenning om natten, og ender i min seng og får forsyne seg så jeg kan sove videre...leggingen går ikke så bra her for tiden, er nok blanding av seperasjonsangst, "puppegalhet" og tenner... Men men, de vokser jo så fort, plutselig er de store.... Brødskive er veldig populært, og middagsglass for 8 mnd glir godt ned. Ser hun er litt lei av grøt, selv om jeg har skiftet fra 6 til 8 og alltid ha 2-3 varianter...
-lykken er 3- Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #36 Skrevet 13. juni 2012 Har en stor plugg, ser jeg Han er mye i bevegelse han og! Mye amming om natten hos oss også... Ligger i samme seng som oss, nekter plent å ligge i sin egen seng Har det som deg, virker det som, leggingen er så absolutt ingen dans på roser- eneste gangene han kan sovne av seg selv, er i vogna! Er generelt glad i mat- hehe! Men middagen er så som så, spiser ca. 1/2 middagsglass til middag- grøt og brød er nok favoritten! Kjøpte Hipp kjeks i går ( fra 8 mnd.) Putta den i baby safe feederen og det var stas
Gjest Baby♡Lykke Skrevet 14. juni 2012 #37 Skrevet 14. juni 2012 Mini har blitt 8 mnd. Syns tiden har gått så fort. Han begynner å bli en aktiv krabat. Pappan har overtatt permisjonen. LItt godt å komme seg på jobb, og ikke være for lenge borte fra arbeidslivet. Utrolig godt å komme hjem til mini å se smilet hans etter en arbeidsdag. Stort sett en blid og fornøyd gutt.
Leelo Skrevet 16. juni 2012 #38 Skrevet 16. juni 2012 Da ser jeg litt lys i tunnelen her.....ang nettene. Har to kvelder på rad fått lagt henne slik at hun ikke sovner ved puppen, men av seg selv. Tok mye kortere tid andre dagen, da sovnet hun kl 20 og fikk ikke mat før 03, og sov videre til 06. Våkner av og til fordi hun snur seg på¨magen i søvne og ender med å sette seg opp, men da går det fint å legge henne ned igjen. Så nå krysser jeg fingrene for at ting bare blir bedre....
Leelo Skrevet 17. juni 2012 #39 Skrevet 17. juni 2012 Nå er det fjerde kvelden hun sovner av seg selv. Styrer litt før hun sovner, setter seg opp osv., men ingen grining. Nå må jeg bare manne meg opp til å avvenne på natten og...men er så trøtt for tiden at jeg lurer på å vente litt...
bonkeline Skrevet 17. juni 2012 #40 Skrevet 17. juni 2012 Det kan jo hende det går over av seg sjøl, Leelo! Det har det nesten gjort til oss, bortsett fra en periode nå hvor ungen våkner midt på natta igjen. Det står krystallklart for meg at for å få han helt oversovende alltid, så må pappan til pers en gang for alle. Ungen gråter så lenge pappan er der, men i det jeg viser meg i døra tier han stille. Haha. Er ikke sulten, vil i grunnen bare ha litt kos. Og være litt våken. Og klipe seg godt fast i nese, lepper, hals, kinn på mamman sin. O så godt. Neida, så her blir det "regime" noen netter når pappan går ut i ferie om noen uker, gitt.
Leelo Skrevet 18. juni 2012 #41 Skrevet 18. juni 2012 Ja, her gråtes det også når pappan kommer. Vi får la pappa legge litt i ferien. Men i går la jeg henne og hun sovnet selv 20.00, våknet et par ganger, men tok henne bare opp og la ned igjen, fikk mat 04. Sov til 06, fikk mat i min seng og sov til 08. Så vært en god natt for meg:) Vil egentlig ikke stresse med nettene...ting forandrer seg jo plutselig:)
ozbaby Skrevet 18. juni 2012 #42 Skrevet 18. juni 2012 Nå har vi hatt 3 kvelder hvor snuppa har sovnet selv, og det har gått som en drøm. Første kvelden var den værste, men det gikk til slutt, og mye lettere enn da vi lærte henne å sove selv for 4-5mnd siden. Nå går det mye mer på vilje. Resten av natten er veldig varierende, men at hun har lært å sovne selv i sin egen seng igjen er i grunn det viktigste. Så tror jeg som Leelo sier at går seg til etterhvert:)
Fru Monalisa Skrevet 20. juni 2012 #43 Skrevet 20. juni 2012 Æsj. Et lite syteinnlegg herfra. Nettene er ikke så moro om dagen. Jeg har aldri hatt noen sovebaby og søvn har igrunn vært den største "haken" hele veien.... Har aldri sovet lenger enn 3 timer i strekk, med unntak av kanskje et par ganger med 4. Har i og for seg gått greit, da hun har roa seg og sovna nokså fort igjen. Nå derimot våkner hun så og si hver time fra hun legges til morgenen. Noen ganger sovner hun fort, men har også en tendens til å kunne være lyyys våken i et par timer. Er fullstendig klar over at mange har det slik men moro er det ikke. Etter et par netter med lite søvn, gleder man seg jo vanligvis til kvelden hvor man kan ta igjen litt, men jeg gruer meg til natta isteden. Hun har aldri sovet lange dupper på dagen, så ikke så lett ta igjen da heller. Sover to eller tre ganger per dag, på totalt 2-3 timer. Jaja, dette var mye klaging fra en trøtting. Alt er en periode... ;-)
Leelo Skrevet 21. juni 2012 #44 Skrevet 21. juni 2012 Fru Monalisa: Uff...skjønner godt at du trenger syte litt.... Dette med søvn ER og blir noe man blir påvirket av, uansett hvor mye "velvilje" man legger til.... Bruker hun smokk? Eller sovner av seg selv? Her soves det nå førsteøkt på 5-7 timer. Etter det er det ganske variabelt, og opp i sengen med meg havner hun alltid til slutt fordi jeg er så trøtt at jeg ikke orker annet.... Håper dere har fine dager i alle fall:))
Fru Monalisa Skrevet 21. juni 2012 #45 Skrevet 21. juni 2012 Neida. Sutt er helt uaktuelt. Vi har prøvd hele tiden, men må nok innse at det ikke blir noe. Sikkert glad for det når hun blir så stor at hun burde slutte. :-) Forrige natt var ikke så verst, hun var noe våken, men for aller første gang fikk hun ikke mat og det gikk greit. I kveld har igjen vært nokså dårlig. Sovna som en stein ti på sju, men våkna allerede 20 min seinere. Da har hun vært våken til inntil en halv time sida. Vi har ikke båret, trøstet og prøvd det meste og det har hun og.... Grått, smilt og turna. Hmmm. Jaja, nå sover hun, så jeg skal også sove litt. :-)
Fru Monalisa Skrevet 21. juni 2012 #46 Skrevet 21. juni 2012 Hm, stavekontroll på telefonen. Vi har prøvd alt, som bæring, trøsting osv. ;-)
♥ Min engel ♥ Skrevet 23. juni 2012 #47 Skrevet 23. juni 2012 Hei..Nå er det lenge siden jeg har vært innom her. Ser dette med søvn går igjen og igjen. Og det er ikke rart, det verste som fins er virkelig lite søvn! Hos oss går det veldig opp og ned egentlig. Noen dager sover hun hele natten (fra leggetid ca 19.00 til ca 05-06.30) Får da pupp og sover ca 1-2 timer til. Mens noen netter våkner hun i 3-4 tiden og holder det gjerne gående en halvtime til halvannen time. Hun sover på rommet vårt og vi har sånn svart "liksom" lystett rullegardin. Men masse lys slipper inn på sidene. Så når hun har våknet har det vært litt lyst ute og derfor tror jeg at hun tror at det er tid for morgenpupp når hun da har våknet. Så jeg har nå (3 dager siden) hengt opp en tykk mørk gardin for å hindre lyset å slippe igjennom og det har virkelig hjulpet oss! Hun sover bedre, våkner ikke en gang til smokken!! Så det er jo noe å tenke på for dere andre som sliter med hyppige oppvåkninger. Kan jo være for lyst på rommet? På dagtid nå så ser jeg at snuppa klarer mer våkentid og vil kun ha en lur. Denne varer fra 1-2 1/2 time. Er egentlig helt greit, for tidligere hadde hun bare halvtimes dupper likevel Trodde det var tidlig å bare ha en lur, men må vel bare følge snuppa sin rutine på akkurat dette. Hun ligger å turner i sengen når jeg prøver på lur to, ikke hyling og skriking heldigvis bare mye turning i sengen rett og slett. Virker som hun har det ganske gøy hehe Ellers så er snuppa mega grøttlei selv om jeg har variert med hjemmelaget og ulike kjøpegrøter. Spiser nå skive til frokost+ fruktmos. Skive til lunch +smootie eller banan, middag og prøver å gi grøt til kvelds selv om det tar tid, og hun spiser aldri opp en porsjon. Er redd det blir for lite jern med brødmat til kveldsmaten også? Noen som vet? Sorry for litt langt innlegg
bonkeline Skrevet 3. juli 2012 #48 Skrevet 3. juli 2012 Jeg og, eller det vil si samboeren, er bekymra for det med jern i brødmaten. Og så lurte vi på om dere gir MME som drikke, eller vann? Får ungene i seg nok protein av all grøten de får?
Leelo Skrevet 4. juli 2012 #49 Skrevet 4. juli 2012 Bruk jernberiket pålegg som leverpostei og litagoprim og sprettprim, og gi for eks frukt vedsiden av som øker jernopptaket. Jeg gir vann, men så ammer jeg en del også. Tenker at det er mye protein i middag med kjøtt, fisk og gr saker.
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. juli 2012 #50 Skrevet 4. juli 2012 Ja, gir leverpostei, jernberiket prim og ved siden av frukt eller hj.laget aprikosmos. Så håper hun får nok jern Jeg ammer også enda 2-3 ganger om dagen så ingen mme her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå