Gå til innhold

NY TRÅD babyer som er 7-8 mnd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden den "gamle" er blitt så lang er nå en ny tråd opprettet :)

Er alle mammaer hjemme med sine søte små ennå- eller er dere startet i jobb?

Dere som ev. jobber nå, hvordan var overgangen for barnet?

Jeg skal starte å jobbe igjen i Juli og kjenner at jeg grugleder meg til det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte 80 prosent lønn og skal dermed ikke begynne å jobbe før i slutten på August! Og godt er det. For jeg syns det er koselig å gå hjemme nå om sommeren. Vi flytter i nytt hus om ett par uker, så jeg har masse å gjøre der. føler meg heller ikke klar for å jobbe enda. Hun er jo bare 7 mnd og jeg ammer jo enda om dagene.

Skrevet

Jeg valgte 100 % lønn og skulle egentlig begynne å jobbe igjen i begynnelsen av Juni, men har fått forlenget permisjonen 1 mnd (uten lønn). Snakket med noen venner og kollegaer før jeg skulle søke permisjon og de fleste sa det var Så godt å starte å jobbe osv. Men angrer bittert nå :/

Ammer også enda, men regner med at det ikke blir like ofte når jeg starter i jobb! (får ammefri da)

Mini er forresten 7 1/2 mnd. nå :)

Skrevet

Angående det å få kos, forresten..

Guttungen har blitt mammadalt, helt av seg sjøl. Når han er sliten tar han sikte på foten min, åler seg helt fram og holder rundt meg. Haha.

Har fått en del kos i det siste, blitt en del nå siden han har vært forkjøla.

I dag ble persiennene satt opp, og nå sover han sin første natt på eget rom! Så får vi håpe det går så bra som vi tror :D

Jeg starter (forhåpentligvis) opp i jobb i august, er lærer så jeg tok en måned uten lønn før sommerferien.

Skrevet

Jeg er student så jeg blir hjemme til august. Men tenker å ta noen nattevakter eller dagvakter noen helger i sommer så får pappaen vært litt alene med snuppa.

Hold oss oppdatert sjetnejente om hvordan det gikk første natten på eget rom :)

Skrevet

Jeg har så smått begynt å jobbe,men må ha en måned permisjon uten lønn og har fri hele juli så blir ikke full jobb før i august. Gruer meg skikkelig! Jeg elsker å være hjemme med henne. Dagene går altfor fort! Men da er det pappaen sin tur til å være hjemme,og det blir fint :)

Hvordan går det med barna deres i varmen? Det er så vanskelig å finne ut hva de skal ha på synes jeg.

Skrevet

Var forresten å hentet turnusen min i går- er sykepleier og jobber 3- delt.... Må si jeg ble veldig glad :) PGA. nattevaktene, blir det ikke så mange dag og kveldsvakter- så tror jeg får god tid hjemme likevel :)

Ellers så er døgnrytmen hær snudd helt på hodet for tiden! Legger seg som normalt i 19- 20 tia, men våkner opp etter en time og er LYS våken ;) Blid og fornøyd unge da! Tar natt igjen ca. klokka 23- da går vi å legger oss å! Våken 1-2 ganger for mat iløpet av natta og sover fram til 9.....( Sover faktisk enda nå :) )

Må jo si at jeg vi har fått en utrolig blid og fornøyd unge- gråter lite og er stort sett blid og fornøyd!

Han krabber ikke enda, men åler seg bakover på gulvet og "trener" med å stå på alle fire :) :)

Ang. varmen- så merker vi fint lite til den, da vi bor i nord og har det relativt kaldt enda :/

Skrevet

Hei! Her i varmen går det greit, jeg har bare på kortermet body (er 23 grader ute og blir varmt inne), både ute og inne. Ellers kjøper jeg sånne sommerpysjamaser med korte ermer og ben og bruker om dagen også, spiller jo ingen rolle om det egentlig er en "pysj".

Nettene går sånn passe...har en del oppvåkninger og får mat. Akkurat nå i varmen tenker jeg at hun er ekstra tørst...

SKal begynne i jobbe i august..syns det er altfor kort tid til..., tror der blir en liten overgang for alle. Hun er mest tilknyttet meg, men det bedrer seg sikkert i pappapermen tror og håper jeg. Er mest spent på hvordan hun skal klare seg uten amming i alle timene, noe hun er veldig glad i....

Ellers er det travelt med krabbing, reise seg og nysgjerrig på det meste:)

Skrevet

Jeg begynner å jobbe om under en mnd til... hjelp!:) Pappapermen skal ikke taes ut før uti august. Så snuppa blir endel hos besteforeldrene (som har sommerferie:) God trening for både mor og barn. Skal bare jobbe 75 % da.

Her vi bor er det vaaarmt (men veldig deilig:) I går lå snuppa og sov i skyggen i bare shorts og t-skjorte, og fortsatt veldig varm. I natt var det 27 grader på rommet hennes. Da hadde vi hatt gjennomtrekk hele dagen. Så da måtte jeg finne fram en vifte for å få litt luftsirkulasjon. Sov i bare bleia og et tynt bomullsteppe.

Hun er også verdens blideste baby. Reiser seg overalt nå, og krabber som en racerbil. Sitter også fint. Det var mye knall og fall forrige uke (et par kuler i hodet), men nå ser det ut til at hun har litt bedre kontroll.

Ha en finfin dag i solen!:)

Skrevet

Hoho!

Her kommer en sove-på-eget-rom-oppdatering!

Det gikk så fint første natta at jeg ville ikke skrive noe her i tilfelle jeg jinxa det totalt! Haha!

Første natt: Guttungen blir lagt sju, våkner halv to, får litt mat, sovner igjen til over sju.

Andre natt: Guttungen blir lagt sju, våkner rundt halv to, får mat og sovner til rundt seks.

Tredje natt: Blir lagt rundt åtte, på grunn av babysvømming. Våkner rundt halv fire. Tabbe av meg å ta han opp, hadde sikkert roa seg med smokk. Fikk mat i fire minutter før han sovna totalt. Vekte oss rundt halv sju, hadde sikkert vært våken fra seks uten å stresse oss eller bli stressa sjøl.

Det går som en DRøM!

Skrevet

Sjetnejenta: Så kjekt!!! Misunner dere som har eget rom til babyen, vi har desverre ikke det... Tenkte med tiden at hun skulle sove inne hos sin 7 år gamle bror, men det blir litt tidlig enda...så vi får se.

I helgen har vi vært vekkreist, så da ble det bare tull med soving, sent i seng og havnet nesten med en gang i senga med meg for ikke vekke resten av gjengen... Men men, har nett lagt henne i senga si nå, håper på det beste:)

Skrevet (endret)

Hvordan går det med dagsovingen til deres små? Tror vi (allerede nå) må kutte ned til en lur da hun er helt umulig å legge på lur nr 2. Ender stort sett med at vi bare må ta henne opp og la henne være våken til leggetid, og da er hun stuuuptrøtt!! Hjelper ikke akkurat at tann 2 er på vei, så kan jo være det som gjør det også.

Idag skrudde vi ned sengen da snuppa har bestemt seg for å turne hver gang hun legges (skjedde over natten) hehe..Fælt så akrobatisk hun skal være i sengen plutselig, men ikke på parketten. Der bare skyver hun seg bakover og snurrer som en racer etter det mammaen går ;) hehe

Endret av ♥ Min engel ♥
Skrevet

Her sover hun fint på dagen i vogna. Hender hun sovner for en liten lur tidligere på dagen etter amming, da legger jeg henne i bag i stuen. Ellers er det obligatorisk med tur i vogna for oss, godt for både mor og barn:) Men kveldslegging er noe annet, tror det er separasjonsangst som herjer her...vil ikke ligge i sengen sin, det ville hun tidligere. Men jeg tenker at jeg ikke vil stresse med det, bare la henne få behovet for nærhet, selv om jeg kunne tenkt meg mere fri på kvelden....tiden går så fort, så må prøve å nyte det selv om dette med søvn alltid er slitsomt...

Ellers så reiser hun seg etter ting og går litt rundt bordet. I går holdt hun en klut i hånden og reiste seg rett opp (følte sikkert hun holdt seg i noe), da kvapp jeg skikkelig...

Skrevet

Oioioi... Ei skikkelig tøff frøken Leelo :) Mini har enda ikke startet å reise seg- virker ikke som om det er i nærheten enda! Han koser seg på gulvet og åler seg (i hovedsak bakover) så han kommer seg dit han vil :) Han kommer seg opp i krypestilling, men skjønner ikke helt hva han skal gjøre videre- så han legger seg ned igjen!

Ellers så går det så som så med soving...... I dag vekket jeg han klokka ni, (har i det siste våknet ca. halv elleve) tenkte å gjeninnføre 3 dupper igjen for å se om kvelden starter tidligere!! Han har somregel sovnet om kvelden i syv- åtte tiden for å våkne etter en times-tid og ikke lagt seg igjen før klokka har passert elleve!

Merker godt til separasjonsangsten her- er en skikkelig mammadalt- spesielt når han er trøtt.... Han sover godt i vogna si på dagtid (når vi triller tur) ellers så sover han i vår seng ;)

Skrevet

Så flinke babyer vi har. De kan jo både det ene og det andre.

Mi snuppe åler seg bakover og i ring, men ender gjerne med frustrasjon fordi ho kommer lenger unna lekene. :-)

Ellers er det litt slitsomme dager og netter her... Har fått to fortenner denne uka (fikk de to nede for en stund siden) og det ser ut som hjørnetennene også kommer. Hun fikk feber på mandag og jeg trodde det var derfor, men da feberen tippa 40 tirsdag kveld, så fant vi vel ut at det måtte være noe mer. Ho har vært sinnssykt grinete og klengete og sovi nokså dårlig... Var hos legen som ikke fant noe, så det var jo bra. Feberen forsvant i går og nå har utslettet kommi, så vi har nok hatt den fjerde barnesykdommen. Jaja, ferdig med en. Gleder meg til tennene kommer og for i natt føler jeg at ho grein så og si uavbrutt.... Tålmodigheten er heldigvis litt bedre når jeg veit hva det er. Hehe.

På dagen sover hun to eller tre ganger, litt avhengig av hva vi gjør. Hun sover korte lurer nesten alltid og sover kanskje 3-4 timer i løpet av dagen. Legging på kvelden går opp og ned. Har vært en slitsom periode der og med grining opp til halvannen time. Jeg tror ikke det finnes noe mer energitappende.... Men de siste dagene har det gått veldig bra og det er så deilig.

Denne blei veldig lang og kanskje litt "sytete", men godt å få ting litt ut og. Hun er jo selvsagt verdens beste baby uansett. :-)

Skrevet

Hiver meg på tråden:) lillemann er straks 8 mnd (hjelpes som tida går..!) og stadig mer mobil, morsomt å se utviklingen! Han sitter greit om i plasserer han i sittestilling, ser han nærmer seg å sette seg selv nå også. Åler og bakser rundt på gulvet, favorittstillinga for tida er "omvendt krabbing" dvs: stå i bro med bakhodet og hæla i gulvet og gynger i vei! Utrolig festlig:) ellers står han i vanlig krabbeposisjon og gynger litt:)

Hvordan er det med spisinga på deres små? Usikker på om min får nok eller når man evt gir mer mat?

Her får han pupp rundt seks-sju på morgene, så en pupp til rundt ni-ti (ikke alltid det går, puppen er blitt kjedelig om dagen..). Deretter grøt 1,5 dl vann. Siden varierer det mye hvor interessert han er i puppen i løpet av dagen....får vel inn bittelitt nå og da. Middagsglass rundt klokka tre, ofte med litt fruktmos og tilbyr vann, men han drikker bare bittelitt. Så er det kveldsgrøt rundt halv sju og legging sju.

Han har egentlig vært en drøm med sovinga i mange mnd allerede, får en pupp når vi legger oss halv tolv-tolv, og sover da sammenhengende til sek-sju, deilig:) fortsatt på vårt rom, har liksom ikke vært noe hast med å flytte han ut.

Her begynner jeg i jobb først september, deilig!! (80%, sommerferie og 1mnd ulønnet permisjon)

(uups, dette ble langt, beklager;)

Skrevet

Ja, mange flinke babyer her :D

Sovingen til snuppa går litt opp og ned. Akkurat nå har hun vært ganske flink med sovingen på kveldstid. Sovner mellom halv syv og halv åtte. Våkner kanskje til smokken ett par ganger før vi legger oss. Men sover stort sett til fem-seks før hun vil ha pupp og sover da gjerne til mellom syv-åtte. Idag slo hun til med å sove til ni etter morgenpuppen i sekstiden, det var deilig det! Tror dette tannfrembruddet sliter henne helt ut!!

Skulle sjekke om hun var sovnet isted, og da jeg kom inn på rommet lå hun på magen med ansiktet NED i madrassen og sov, da ble jeg litt stresset! Men sånn ellers så kan de vel egentlig ligge med magen ned nå når de klarer å snu seg, eller??

Skrevet

Tror det går helt fint. Hvis min snur seg i søvne, så gjør jeg ingenting, eneste som er dumt er at hun oftest da setter seg opp og våkner så vi må roe henne igjen.

På matfronten er det grøt 2-3 g daglig, smoothie, middagsglass og amming 3-4 ganger.

Skrevet

Helsestasjonen sier at når de kan snu seg med hodet ned i madrassa kan de snu hodet sitt tilbake, og at det ikke var noe stress. Mini sovner ganske ofte på sia/nesten på magen.. jeg lar han sovne sånn, og snur han på ryggen når jeg legger meg. Funker fint :D

Spising ja.. Her er det mye energi som skal ut om dagen, og da må mye mat inn!

Et døgn ser vel slik ut:

Mini våkner noen ganger rundt halv to på natta og får litt pupp. Kan omtrent stille klokka etter han i femtia, da er det mer mat. Noen ganger sovner han igjen, noen ganger er det MORRAN! Grøss. Pappan står opp med han i sekstia, etter en "vil du ha litt mer pupp"-pupp, og jeg får han tilbake i halvåtte-tia, når pappan drar på jobb. Han blir tilbudt pupp, men den er ikke alltid veldig interessant.

Har nettopp starta med litt grøt til frokost, sånn mellom halv åtte og ni en gang. En liten posjon bare.

Lunsj har vi holdt på med ei stund, den er i ellevetia. Stor posjon grøt innblanda noe slags fruktmos.

Middagsglass (nesten et helt et) i tre-fire-tia, pupp mellom fem og seks, og kveldsgrøt mellom seks og sju. Etterfulgt av kosekveldsfåungensøvnigpupp før han sovner for kvelden.

Han er superflink til å drikke vann, tilbyr det til hvert måltid og ofte ellers.

Den første tanna har dukka opp her og, uten egentlig noe som helst av stress. Godt :)

...kommer tenna i par som oftest? Er vel ikke normalt å gå rundt med bare EI tann? Jeg bør forvente tann nummer to snart?

Skrevet

Oki, ja da slapper jeg mer av. Hun ligger i akkurat samme stillingen som faren hennes pleier å sove i, ganske morsomt :D hehe.. Men har gjort som deg sjetnejenta og snudd henne når jeg legger meg.

Ang mat ja så spiser min frokost ca halv ni-ni. Spiser da en skive og litt fruktmos. Til lunch har vi begynt å måtte gi noe mer mettende enn grønnsaksmos og fruktmos (eller pupp) så blir grøt her. Til middag spiser hun nesten ett aventbeger med hj.laget middag av noe slag. Og til kvelds en ny porsjon grøt. Min begynte på fast føde ved 4 mnd så er blitt ganske flink i matveien, spiser det meste og er glad i mat :D Er en racer på å drikke vann også heldigvis. Skal snart til Tyrkia, så hadde blitt stresset hvis hun var skeptisk til vann! Ammer ca 3-4 ganger daglig. Lettest om morgenen (ca 05-06) og før leggetid.

Her kom tennene i par. Nå er begge nede komt gjennom, endelig! Var en del sutring, holdt på å blir gal til tider! ;) Håper vi får en god pause før de oppe kommer!

Skrevet

Jenta mi er 7mnd og har enda ikke fått noen tenner. Må vel kanskje vente til de kommer før jeg gir henne brødskiver?

Eller er måltidene slik: Pupp ca kl 07, Grøt kl 10, Pupp i 13/14 tiden, 1/2 middagsglass kl 16, Grøt før legging kl 19, Pupp kl 22 (når jeg legger meg) og en gang om natten, ca kl 02.

Hun blir bare mer og mer uinteressert i puppen, selv om jeg ammer i et rolig, mørkt rom. Melkeproduksjonen er blitt mindre og dermed tar utdrivingen lenger tid. Hun gidder ikke suge så lenge, og begynner å ''prate'' med meg istedenfor å amme! Så her blir det bare amming, morgen,kveld og kanskje en gang til dagen.

Gir vann i flaske, men hun drikker ikke så mye. Lurer på hva som blir det neste måltidet? Skal de ha grøt både til frokost og lunsj? Hvordan gjør dere det?

Skrevet

Du trenger ikke vente med å gi skive =) Gutten min er også 7 mnd og har ingen tenner heller, men han spiser både vanlige skiver og polar brød =) Får ikke så store biter da, mellom 5-10 mm i diameter =p Pålegg holder vi på å finne ut av, dupper det ofte i litt fruktmos.

Skrevet

Jeg og gir skive, uten pålegg, men du kan fint ta på et tynt lag med prim eller leverpostei ol. (har en tann som er på vei opp). Så lenge jenta di er interessert i brødmat er det ikke nødvendig å vente. Jeg syns det er greit så hun ikke blir lei av all grøten...blir jo litt mye med 3 grøtmåltider for dagen, selv om jeg varierer smakene:)

Jeg gir henne av og til vann fra vanlig kopp, det elsker hun og drikker mer da enn fra tutekoppen som det bare blir gris og søl av...

Skrevet

Jeg gir også snuppa brødskiver. Det er skikkelig godt og moro og spise selv. Her en dag kneip ho igjen munnen når jeg prøvde å putte en bit inni, men da jeg la den på bordet tok hun den fornøyd og spiste den. Morsomt å se hvor fort hun ble flink til å spise selv. Jeg bruker somregel enten leverpostei eller prim på. Prøvde smøreost en dag, men det var ikke så godt, men det er mulig hun ikke var så sulten.

Middag er foreløpig det som går tråest. Hos svigers i helga ga jeg henne potet mosa med litt brun saus. Det var veldig godt, men man skal vel være litt forsiktig, siden det nok var litt salt i sausen. Men kan man lage saus selv uten og tilsette salt? Eller er det for mye salt i buljong eller annen kraft? Kjøpemiddag er i alle fall ikke noe godt! ;) Jeg syns også det er kjekt at hun kan spise det samme som oss, så tar ofte av litt av min middag og moser. Lar vær å koke poteter og grønnsaker i salt.

Hun har forøvrig fått 4 tenner og tror to til oppe er i anmars. Hun var også syk forrige uke med over 40 i feber. Mulig hun hadde den 4. barnesykdommen, for da feberen forsvant kom det litt utslett. Feber, syk og to tenner har ikke akkurat vært en drømmeuke. Veeeeeldig sutrete, har ikke fått lagt henne ned et sekund, og lite søvn på mor... Det siste henger litt i enda, hun er fort halvvåken et par timer hver natt. Har begynt å lure på om det også er litt separasjonsangst, da jeg må sitte på rommet hennes og stryke ho over håret. Her en natt måtte jeg skru på lyset så ho så meg, ellers hylte ho!

Oi, dette blei langt :)

Skrevet

En stund siden jeg har skrevet nå, men følger tråden. ;)

Vi har nå gitt brødskive i halvannen uke. Han har fått syv tenner! så de kommer godt med.

Jeg er rimelig klar for å natteavvenne og i natt hadde pappaen gutten vår på eget rom. Det gikk overraskende bra, selv om han "letet" etter meg. ;)

Han fikk eget rom for 3 dager siden og fant seg til rette med en gang. Jeg lå på rommet hans første natten.

Kjøpte pute til han i dag da han hele tiden våkner og kryper oppå dyna si der han sovner godt i mange timer. (Da var det på med full pysj igjen...)

Eller så blir det mye knall og fall her. Han kryper og reiser seg opp hele tiden, men er for liten til å forstå at ting kan være farlig. Litt tøff for sitt eget beste. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...