Gå til innhold

Trodde ikke jeg var overhysterisk jeg, men....

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har alltid ment at hjul og hjelm hører sammen. Tilogmed når de syklet på 3hjuls-sykkel så hadde de på hjelm, for å lære greia.

Vi har alltid brukt hjelm når vi har brukt sparkesykkel også, og syns jo det er en ok forsikring om at hodet ikke trenger å bli så ødelagt om de velter i stor fart...

Meeen, nå kommer jenta på snart 8 hjem fra skolen og sier hun blir mobba fordi hun bruker hjelm når hun sparkesykler?!?!

Jeg sa at hvis det var noen som sa noe igjen fikk hun bare svare med at hun ikke ville ødelegge hodet, og det var greit det. Etter et par dager igjen gråt hun og sa at hun ikke ville sparke til skolen fordi hun måtte bruke hjelm, siden de andre lo av henne.

Nå idag (er en stund siden dette) så tok hun på hjelmen selv når hun skulle sparke til skolen. Jeg sa ikke noe, hun er jo tross alt sitt ansvar bevisst... Men virkelig? Er det normalt å ikke bruke hjelm nå eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Synes ikke du er hysterisk jeg. Hjelmen skal ikke bare beskytte ved fall, men også om ungen skulle bli påkjørt. Barn på sparkesykler kjører veldig fort, også når de krysser veier, og det er lett gjort at bilister overser dem. Bedre å bli mobbet for sykkelhjelmen enn å ende med hjerneskader fordi man ikke brukte den.

Husker selv at jeg ble mobbet når jeg kom med sykkelhjelm på skolen, men brydde meg ikke så veldig - synes vel egentlig de andre var teite... Måtte også bruke hjelm når jeg kjørte på rulleskøyter + minimum håndleddsbeskyttelse, hehe.

Skrevet

Her brukes det alltid hjelm når hjul er inne i bildet :) Kanskje det hadde vært noe å ta opp på foreldremøte eller kontaktmøte?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Godt å høre :) Ikke min feil at de andre ungene ikke er lært opp til sånt ;) Nå er heldigvis hu tuppa mi en regelrytter uten like, sånn at jeg ikke er bekymra for at hu tar den av så fort hun er ute av syne. Hun blir bare veldig lei seg for at hun blir mobbet. Men den farta hu hadde ned bakken her i stad tilsier at hjelmen bare får være på.

Hun får ikke lov å sparke over gangfeltet, da må hun gå av. (Nazimorra, haha)

Skrevet

Jeg har tenkt på det med sparkesykkel og hjelm i det siste. Observerer at det ikke er vanlig her, veldig få som bruker det.

Mine barn gjør heller ikke det.

Men ser tanken, de suser i full fart og hvis de skulle treffe en bil så har de ikke så mye å stille opp med.

Skrevet

Jeg ser at det kan være et behov for hjelm ved sparking. Ser at nabobarna på 2-3 år bruker det. Ellers er det ingen verken på feltet eller på skolen eller i bhg som bruker hjelm med spark.

Heller ikke mine på 4 1/2 og 7 år bruker hjelm når de sparker.

Flott at jenta di følger dine regler :)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her bruker også få barn hjelm når de sparkesykler,og de får en veldig fart.

Min 8 åring må ha hjelm når hun sykler,jeg skal bli flinkere til å huske på hjelmen når hun sparkesykler.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ser at det kan være et behov for hjelm ved sparking. Ser at nabobarna på 2-3 år bruker det. Ellers er det ingen verken på feltet eller på skolen eller i bhg som bruker hjelm med spark.

Heller ikke mine på 4 1/2 og 7 år bruker hjelm når de sparker.

Flott at jenta di følger dine regler :)

Jeg får se hva hun sier idag da... Hun får i det minste ha den på når hun suser ned bakken her...

Ja, det er ikka ofte hun hører etter, men akkurat regler mener hun er til for å følges :)

Skrevet

Du er ikke hysterisk! Bruker du hjul, bruker du hjelm! Ferdig med den saken, jeg blir helt lei meg når jeg ser unger som "får lov til" å ikke bruke hjelm.

Det kan blir så fatalt hvis det går galt!

Vi brukte også hjelm på trehjulern for å lære greia med at man skal ha hjelm når man er på sykkel/hjul.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du er ikke hysterisk! Bruker du hjul, bruker du hjelm! Ferdig med den saken, jeg blir helt lei meg når jeg ser unger som "får lov til" å ikke bruke hjelm.

Det kan blir så fatalt hvis det går galt!

Vi brukte også hjelm på trehjulern for å lære greia med at man skal ha hjelm når man er på sykkel/hjul.

Ja, det er det jeg og tenker. Det koster så lite å ta den på, men det kan koste så altfor mye å la det være...

Venninnene mine lo av meg da (ikke rart unger mobber) fordi jeg tar på de hjelm uansett hva de sykler på, også 3hjuls. "Det er ikke så langt ned om de faller av da", eh, nei..men det er heller ikke poenget!

Skrevet

Helt enig, så veldig enig!!

Skrevet (endret)

Jeg hadde samme tanker som deg tidligere, men jeg må innrømme at jeg nå har gått bort fra det. Jeg ser så og si aldri noen som har hjelm når de sparkesykler, verken i bhg eller skole. Nå følger vi barna til og fra bhg og skolen da, så vi er alltid med for å passe på og regulere farta dems, noe som gir meg den ekstra tryggheten.

Jeg er altså ganske dobbeltmoralsk her. Jeg syns det er ille at barn ikke bruker hjelm på sparkesykkel. Hjulene er så små og det skal ikke store steinen til før de ramler. Men mine bruker ikke hjelm fordi jeg rett og slett har gitt etter. (Eldste på åtte år er spesielt utsatt for utenforskap og erting siden han ikke er helt med på de sosiale kodene generelt. Da vil jeg på en måte eliminere andre årsaker til at han skal skille seg ut)....

Jeg må legge til at dette er eneste punktet jeg har gitt etter. Hjelm på sykkel feks bruker vi alle i familien og det skal vi fortsette med uansett!

Endret av Mandalas
Skrevet

Helt enig, hjul og hjelm hører sammen!

Har selv gitt beskjed i barnehagen at jenta mi får ikke sykle/sparke på sparkesykkel uten hjelm, først fikk jeg litt rare blikk,men nå ser jeg fler og fler av barna med hjelm på.

de har ofte med egne sykler i barnehagen som de får lov å bruke.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ga etter jeg og, når de sparka i gata her. Men når hun idag farte avgårde alene så har jeg jo ikke kontroll. Men som sagt, hun hadde tatt den på før hun kom ut til meg (jeg var ute å tok sparkesykkelen ut av bilen) så da sa jeg ikke at hun fikk slippe :)

Skrevet

Hjul + hjelm = sant. Her får ikke ungene bruke sparkesykkel, sykkel, rollerblades, rullebrett eller noe slike ting uten hjelm. Det er ikke noe å diskutere en gang, og det vet de godt. Heldigvis er dt vanlig med hjelm her vi bor, så ingen blir mobbet om de går med hjelm.

Du kan jo evt ta dette opp på neste foreldremøte? Dersom alle foreldrene sier til sine barn at de må bruke hjelm, så blir det jo mer vanlig også. Eller alle kommer vel ikke til å være enig, men vil tro flere går og kjenner litt på dette.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg lurer på om jeg ikke skal ta det opp på neste foreldremøte. Det er igrunn ikke så viktig for meg hva andre gjør med sine barn, men de behøver ikke mobbe mitt for å være fornuftig :P

Skrevet

Her lå en ca åtteåring pladask i veien i går uten hjelm, falt av sykkelen. Gikk heldigvis bra. Her på feltet bruker stort sett alle barna hjelm når de sparkesykler og sykler. Du suser minst like fort på sparkesykkel som på sykkel, så å kutte ut hjelmen når en sparker er jo helt idiotisk spør du meg.

Et annet festlig fenomen er barn som sykler med hjelm sammen med foreldrene som sykler uten hjelm. Så klart barna synes det blir festlig å leve opp uten en mor eller en far om ulykken inntreffer.

Et eksempel til etterfølgelse: naboen vår bruker hjelm når han sparkesykler (bruker den på vei til toget). Synes han er tøff jeg og et flott eksempel for barna sine og oss rundt!

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Gutta mine er snart 4 og 6 år. De har alltid måttet ha på hjelm om de sykler, skater eller sparkesykler. Men de har også på albue-, kne-, og håndleddsbeskyttere når de skater eller sparkesykler. Selv syns de de ser dødskule ut, så det er heldigvis ikke noe krangling rundt temaet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...