Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 http://www.dagbladet.no/2012/05/21/nyheter/innenriks/graviditet/helse/barn/21700196/
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide.
Kortslutning Skrevet 22. mai 2012 #3 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider.
Musemorbr / Skrevet 22. mai 2012 #4 Skrevet 22. mai 2012 Om noe kan man klandre nav for at de ikke har gitt henne klarere beskjeder da hun to ganger kom med en for tidlig utskrevet legemelding. De burde jo ha kunnet si tydelig hvorfor de mente de ikke kunne ta de i mot, og forklare henne nøyaktig når de ville at neste skulle være utskrevet. Det bør ikke være så vanskelig å si tydelig at hun først må be legen om en etter hun er 26 uker gravid. Da hadde hun sluppet å si feil ting til legen, som ledet han til å tro at nav gjorde noe latterlig, og han hadde sluppet å dumme seg ut for nav med det han skrev. Nå sørget jenta for å drite ut legen for hele norge med å publisere det åpent på nettet, med all hans info synlig. Neppe lovlig, og veldig uheldig for legen. Jeg vet ikke med dere, men jeg forventer faktisk at nav skal klare å hjelpe alle gravide med dette, også de som kanskje er litt mindre kvikke. De bør kunne gi klare beskjeder mtp datoer og regelverk.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 Er ikke NAV sin jobb å passe på at vi vet reglene. Her var det værre, jeg leste meg opp på reglene for engangsstønad, leverte søknad med atest etter "godkjent" svangerskaps lengde. NAV rotet til med papirene mine, så jeg måtte levere hele 3 atester fra legen! Og jeg leverte i skranken hver gang og fikk dem til å signere at jeg hadde levert alt som trengtes. Slitsomt.
Himmel og hav Skrevet 22. mai 2012 #6 Skrevet 22. mai 2012 (endret) Om noe kan man klandre nav for at de ikke har gitt henne klarere beskjeder da hun to ganger kom med en for tidlig utskrevet legemelding. De burde jo ha kunnet si tydelig hvorfor de mente de ikke kunne ta de i mot, og forklare henne nøyaktig når de ville at neste skulle være utskrevet. Det bør ikke være så vanskelig å si tydelig at hun først må be legen om en etter hun er 26 uker gravid. Da hadde hun sluppet å si feil ting til legen, som ledet han til å tro at nav gjorde noe latterlig, og han hadde sluppet å dumme seg ut for nav med det han skrev. Nå sørget jenta for å drite ut legen for hele norge med å publisere det åpent på nettet, med all hans info synlig. Neppe lovlig, og veldig uheldig for legen. Jeg vet ikke med dere, men jeg forventer faktisk at nav skal klare å hjelpe alle gravide med dette, også de som kanskje er litt mindre kvikke. De bør kunne gi klare beskjeder mtp datoer og regelverk. Det er jo tydeligvis en slik beskjed hun har fått fra NAV, at hun må levere en attest utstedt etter uke 26 av svangerskapet. Hun og legen syntes tydeligvis bare at den regelen er dum og ikke burde gjelde for henne. Om jeg var henne ville ikke jeg ha flagget for hele Norge at jeg ikke kunne lese søknadsskjemaer...og reklamert med at legen min ikke kunne reglene heller. Om systemet krever en attest utstedt etter uke 26, så duger det ikke med en fra uke 24 selv om man synes det burde det. Sånn er det med de fleste systemer. Man må søke innen frister, man må ha med gyldig dokumentasjon og ingen bryr seg om hvorvidt du synes reglene er dumme. Endret 22. mai 2012 av "Himmel og hav"
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Akkurat her tenker jeg at det er den gravide som ikke har lest "reglene" men skjønner at hun er oppgitt på NAV... det er vi vel egentlig alle mann Med førstemann brukte de over 20 uker på å behandle foreldrepenger-søknaden :S Babyen min var 3 uker gammel før jeg endelig fikk penger, imellomtiden fikk jeg beskjed om å søke sosialhjelp... som forøvrig tok dem 4 uker å behandle... så jeg fikk sosialpenger 4-5 dager før foreldrepengene var inne Og så kom jo den store oppgaven med å få betalt tilbake (samvittighetsfull som jeg er), det var jammen ikke lett å få dem til å ta tilbake pengene heller... hehehe... ikke lett
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider. Det står ingen sted på NAV sine sider at man må møte personlig for å levere attesten - er det for å vise magen som "bevis" eller? Ingen offentlig organ kan kreve at du leverer attesten personlig fremfor å benytte vanlig postgang.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider. Det står ingen sted på NAV sine sider at man må møte personlig for å levere attesten - er det for å vise magen som "bevis" eller? Ingen offentlig organ kan kreve at du leverer attesten personlig fremfor å benytte vanlig postgang. Men den ene tingen endrer ikke at den gravide har dummet ut seg selv og legen for hele landet. Artikkelen er jo så pinlig at det er smertefullt! Du snakker om å vise frem dumheta si!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #10 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider. Det står ingen sted på NAV sine sider at man må møte personlig for å levere attesten - er det for å vise magen som "bevis" eller? Ingen offentlig organ kan kreve at du leverer attesten personlig fremfor å benytte vanlig postgang. Jeg kjenner ikke denne damen og mulig at NAV har vært vanskelig, men det kan også tenkes at denne damen enten har en litt lurvete forhistorie hoa NAV, som hun ikke forteller om i media, eller at dette er lokalt tiltak for å forhindre svindel. Vi har sikkert alle lest om damer som får engangsstønad og foreldrepenger for barn som ikke er deres eller barn som ikke eksisterer. Det er et velkjent triks i feks. signøynermiljøet. Jeg bekylder henne ikke for noe (bortsett fra å ikke sette seg inn i reglene), men alle tiltak i NAV som kan forebygge og forhindre svindel ønsker jeg velkommen selv om det betyr at vi må bruke bena istedenfor posten.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #11 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider. Det står ingen sted på NAV sine sider at man må møte personlig for å levere attesten - er det for å vise magen som "bevis" eller? Ingen offentlig organ kan kreve at du leverer attesten personlig fremfor å benytte vanlig postgang. Jeg kjenner ikke denne damen og mulig at NAV har vært vanskelig, men det kan også tenkes at denne damen enten har en litt lurvete forhistorie hoa NAV, som hun ikke forteller om i media, eller at dette er lokalt tiltak for å forhindre svindel. Vi har sikkert alle lest om damer som får engangsstønad og foreldrepenger for barn som ikke er deres eller barn som ikke eksisterer. Det er et velkjent triks i feks. signøynermiljøet. Jeg bekylder henne ikke for noe (bortsett fra å ikke sette seg inn i reglene), men alle tiltak i NAV som kan forebygge og forhindre svindel ønsker jeg velkommen selv om det betyr at vi må bruke bena istedenfor posten. Men da burde de ha opplyst henne om HVORDAN attesten skulle leveres da de krevde ny legeattest. Slik stykkvis saksbehandling hører ikke hjemme noe sted.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #12 Skrevet 22. mai 2012 Morsom lege, men om den gravide hadde lest litt på nav.no så hadde hun sluppet så mye tull for det står det "ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker" og det står også i søknaden at man må ha med legeattest, samme som når man søker om foreldrepenger. Greit at hun er utålmodig, men her har ikke NAV gjort så mye feil. Reglene gjelder for henne som for alle andre gravide. AMEN!! Det står faktisk ganske så klart på nav sine sider. Det står ingen sted på NAV sine sider at man må møte personlig for å levere attesten - er det for å vise magen som "bevis" eller? Ingen offentlig organ kan kreve at du leverer attesten personlig fremfor å benytte vanlig postgang. Jeg kjenner ikke denne damen og mulig at NAV har vært vanskelig, men det kan også tenkes at denne damen enten har en litt lurvete forhistorie hoa NAV, som hun ikke forteller om i media, eller at dette er lokalt tiltak for å forhindre svindel. Vi har sikkert alle lest om damer som får engangsstønad og foreldrepenger for barn som ikke er deres eller barn som ikke eksisterer. Det er et velkjent triks i feks. signøynermiljøet. Jeg bekylder henne ikke for noe (bortsett fra å ikke sette seg inn i reglene), men alle tiltak i NAV som kan forebygge og forhindre svindel ønsker jeg velkommen selv om det betyr at vi må bruke bena istedenfor posten. Men da burde de ha opplyst henne om HVORDAN attesten skulle leveres da de krevde ny legeattest. Slik stykkvis saksbehandling hører ikke hjemme noe sted. Sant nok, men nå fikk hun nå beskjed og dette er lite å skrike ut i media for ettersom både hun og NAV har gjort feil.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #13 Skrevet 22. mai 2012 Pinlig artikkel, ja. På den annen side: Må man møte opp selv for å dokumentere at man er gravid, altså, selv om legen har skrevet ny attest til rett tidspunkt? Det er det jeg reagerer på her. Det må jo være misbruk av tid og ressurser for alle mann. Jeg møtte opp, jeg, for å levere en attest personlig en gang - direkte til saksbehandleren min - men fikk beskjed om å gå igjen og sende den per post. Jeg spurte da om attesten ikke skulle til gjeldende saksbehandler. "Jo, den skal til meg", var svaret. "Men hvorfor kan jeg ikke like gjerne levere den til deg her og nå, da?", spurte jeg. "Dessverre, du må sende den per post, for det er slik reglene er." Så da var det å trave seg på posten, kjøpe frimerke og konvolutt. Den episoden synes jeg faktisk tar kaka.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #14 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #15 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid. Signerer. Noen som burde lære seg å lese mer nøye? Man kan levere attest tidligere enn 26 uker. Hvis man måtte vente til 26 uker med å levere attesten, hvordan kunne man få penger utbetalt i uke 26 da? Ingen NAV-kontorer har Så rask saksbehandling.
*Miss Flua* Skrevet 22. mai 2012 #16 Skrevet 22. mai 2012 Haha 0840, har ei venninne som fikk beskjed om samme her! Kunne ikke levere til det lokale NAV kontoret, men måtte sende inn til hovedkontoret i nabobyen som deretter måtte sende det tilbake til det lokale NAV kontoret. Snakk om velbrukte penger!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #17 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid. Signerer. Noen som burde lære seg å lese mer nøye? Man kan levere attest tidligere enn 26 uker. Hvis man måtte vente til 26 uker med å levere attesten, hvordan kunne man få penger utbetalt i uke 26 da? Ingen NAV-kontorer har Så rask saksbehandling. Fordi det står i søknaden, akkurat slik det står når man søker om foreldrepenger, at man må ha en attest datert fra uke 26 eller senere på at man fortsatt er gravid. Ergo: Det har ikke noe for seg å søke tidligere ettersom man må ha attesten fra uke 26 eller senere. Logisk tenkning er også fint, ikke bare av NAV, men også av den som er bruker av NAV. Så her er det noen som ikke har lest søknaden og infoskrivet vedlagt søknaden skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #18 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid. Signerer. Noen som burde lære seg å lese mer nøye? Man kan levere attest tidligere enn 26 uker. Hvis man måtte vente til 26 uker med å levere attesten, hvordan kunne man få penger utbetalt i uke 26 da? Ingen NAV-kontorer har Så rask saksbehandling. Fordi det står i søknaden, akkurat slik det står når man søker om foreldrepenger, at man må ha en attest datert fra uke 26 eller senere på at man fortsatt er gravid. Ergo: Det har ikke noe for seg å søke tidligere ettersom man må ha attesten fra uke 26 eller senere. Logisk tenkning er også fint, ikke bare av NAV, men også av den som er bruker av NAV. Så her er det noen som ikke har lest søknaden og infoskrivet vedlagt søknaden skikkelig. Jo, det har noe for seg å søke før uke 26. De setter igang saksbehandlingen når søknaden foreligger, og ber bare om ny legeattest som bekreftelse før pengene utbetales f.o.m uke 26. Mange her som ikke har peil, ser jeg. Leverer du etter uke 26 begynner saksbehandlingen først da, og den kan ta sin tid.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #19 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid. Signerer. Noen som burde lære seg å lese mer nøye? Man kan levere attest tidligere enn 26 uker. Hvis man måtte vente til 26 uker med å levere attesten, hvordan kunne man få penger utbetalt i uke 26 da? Ingen NAV-kontorer har Så rask saksbehandling. Fordi det står i søknaden, akkurat slik det står når man søker om foreldrepenger, at man må ha en attest datert fra uke 26 eller senere på at man fortsatt er gravid. Ergo: Det har ikke noe for seg å søke tidligere ettersom man må ha attesten fra uke 26 eller senere. Logisk tenkning er også fint, ikke bare av NAV, men også av den som er bruker av NAV. Så her er det noen som ikke har lest søknaden og infoskrivet vedlagt søknaden skikkelig. Jo, det har noe for seg å søke før uke 26. De setter igang saksbehandlingen når søknaden foreligger, og ber bare om ny legeattest som bekreftelse før pengene utbetales f.o.m uke 26. Mange her som ikke har peil, ser jeg. Leverer du etter uke 26 begynner saksbehandlingen først da, og den kan ta sin tid. Enda mindre grunn til at hun skal klage. Var bare å levere ny attest da og så får hun sin engangsstønad. Skal ærlig innrømme at jeg har ikke så mye peiling på engangsstønad. Har aldri hatt bruk for det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #20 Skrevet 22. mai 2012 Et poeng er at på NAV sine sider står det at den kan TIDLIGST UTBETALES etter uke 26. Og det er ikke dato for innlevering av søknad, kun utbetalingsgrensen NAV har. Så jeg forstår frustrasjonen til både lege og gravid. Signerer. Noen som burde lære seg å lese mer nøye? Man kan levere attest tidligere enn 26 uker. Hvis man måtte vente til 26 uker med å levere attesten, hvordan kunne man få penger utbetalt i uke 26 da? Ingen NAV-kontorer har Så rask saksbehandling. Fordi det står i søknaden, akkurat slik det står når man søker om foreldrepenger, at man må ha en attest datert fra uke 26 eller senere på at man fortsatt er gravid. Ergo: Det har ikke noe for seg å søke tidligere ettersom man må ha attesten fra uke 26 eller senere. Logisk tenkning er også fint, ikke bare av NAV, men også av den som er bruker av NAV. Så her er det noen som ikke har lest søknaden og infoskrivet vedlagt søknaden skikkelig. Jo, det har noe for seg å søke før uke 26. De setter igang saksbehandlingen når søknaden foreligger, og ber bare om ny legeattest som bekreftelse før pengene utbetales f.o.m uke 26. Mange her som ikke har peil, ser jeg. Leverer du etter uke 26 begynner saksbehandlingen først da, og den kan ta sin tid. Enda mindre grunn til at hun skal klage. Var bare å levere ny attest da og så får hun sin engangsstønad. Skal ærlig innrømme at jeg har ikke så mye peiling på engangsstønad. Har aldri hatt bruk for det. Nei, det var tydeligvis ikke bare å levere ny attest, hun måtte dukke opp personlig, selv om attesten var levert. Det er sprøtt. Særlig med tanke på at andre som kommer for å levere attester personlig blir bedt om å få igjen og sende dem per post.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå