Gå til innhold

har du betalt i helligdagene?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ansatt som eneste heltidsarbeidende i en klesbutikk. Jobber ca 80-100%, med 150 kr i timen. Har ingen tillegg på lørdager. Får betalt når jeg er syk, eller jeg er hjemme med sykt barn.

 

Har jeg rett på penger i påska f.eks? Eller f.eks 1 mai? Eller 2 pinsedag? Jeg skulle jo _egentlig_ vært på jobb, hadde det ikke vært for at det var røde dager. Jeg "mister" jo timer, på en måte, pga helligdagene.

 

Jeg vet bedriften sliter litt økonomisk, og jeg vet sjefen knapt tar ut lønn til seg selv, så føler ikke for å spør. Vil ikke være storforlangende heller... men samtidig sliter jeg veldig økonomisk, og vil ha det jeg har krav på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja. Jeg har fastlønn så jeg har betalt på helligdager som faller i uka. Jobber mandag til fredag

Skrevet

Det har man vel kun krav på om man har fastlønn og ikke timesbetalt:)

 

Jeg har jobbet mange år som timesbetalt.. altså kun for timene jeg jobber.. ikke noe fast, og da har jeg ikke fått betalt for helligdager.

Skrevet

Dette kan du sjekke i avtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstager. Kanskje det er noen særavtale på det?

Har du noen tilitsvalgt på jobben din?

Skrevet

Vi har ingen skriftlig avtale. :-/

 

Det er kun meg, min sjef og ei ekstrahjelp... En relativt liten bedrift, kan man si.

 

Så jeg har ikke krav på det så lenge jeg har timesbetalt?

 

HI

Skrevet

Det har man vel kun krav på om man har fastlønn og ikke timesbetalt:)

 

Jeg har jobbet mange år som timesbetalt.. altså kun for timene jeg jobber.. ikke noe fast, og da har jeg ikke fått betalt for helligdager.

 

Jeg har timelønn, og får betalt på helligdager som faller på det som ville vært arbeidsdager, så det er nok ikke så enkelt som det ;)

 

Er nok noe som forhandles frem og varierer fra bransje til bransje muligens?

Skrevet

Ingen skriftlig avtale? Hvordan kan folk i 2012 finne på å ha en jobb uten skikkelig kontrakt? Det er det minste du kan forlange altså, det har du etter norsk lov krav på.

 

Jeg jobber også i butikk, har tarifflønn og tillegg på kveld og lørdag. Faller en av dagene jeg vanligvis jobber på en helligdag får jeg lønn for den dagen (selv om jeg har timelønn og ikke fastlønn).

Skrevet

Ok, takk for svar. Kanskje jeg må ta det opp, da :o) Er det frekt, eller? Siden hun knapt nok tar ut lønn til seg selv, tenker jeg på...

 

Ja vi har ingen kontrakt foreløpig, det har vel ikke blitt helt tid til det enda. Har bare jobbet der i et lite halvt år.

 

Hun er en god bekjent, sjefen min, så jeg har ikke engang levert verken søknad eller cv...

 

HI

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du har en lovfestet rett til betaling på 1. og 17. mai dersom dette skulle ha vært dine arbeidsdager.

 

For resten av de bevegelige helligdagene har du ingen lovfestet rett til betaling. I utgangspunktet har du dermed ikke krav på å få betalt for disse dagene. Men disse dagene er ofte regulert av tariffavtaler eller interne avtaler i bedriften. Så om du har krav på betaling eller ikke avhenger av om bedriften er bundet av en slik avtale.

Skrevet

Selv om du ikke har en personlig avtale med arbeidsgiveren din, er arbeidsgiveren din mest sansylig medlem i en arbeidsgivereorganisasjon. feks NHO (har skiftet navn nå), men husker ikke i farten va det er. Mellom arbeidstagerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner blir det laget hovedavtaler (annet navn ettersom hvilken org det er snakk om) som også du selv om du ikke er organisert blir en del av.

 

Her skal alt av lønn/arbeidstidsordninger/ferie og mye mer være avtalt.

Skrevet

Ok, takk for svar. Kanskje jeg må ta det opp, da :o) Er det frekt, eller? Siden hun knapt nok tar ut lønn til seg selv, tenker jeg på...

 

Ja vi har ingen kontrakt foreløpig, det har vel ikke blitt helt tid til det enda. Har bare jobbet der i et lite halvt år.

 

Hun er en god bekjent, sjefen min, så jeg har ikke engang levert verken søknad eller cv...

 

HI

 

Ikke blitt tid?

Kontrakt skal arbeidsgiveren din ha klar første dagen du kommer på jobb, egentlig skal du ikke jobbe så mye som en eneste dag uten kontrakt. Et halvt år uten kontrakt er faktisk veldig veldig lenge...

 

Det er aldri frekt å ta opp dette med lønn, be om en medarbeidersamtale og ta opp dette med lønn og dette med kontrakt. Kommer sommerpatruljen til LO f.eks innom i sommer driver arbeidsgiveren din med noe ulovlig når du jobber uten kontrakt.

Skrevet

Hvis du har en fast turnus. Altså ei liste som går over en eller flere uker som du følger fast, og en av dine faste vakter faller på en helligdag så skal du ha betalt.

 

Hvis du får vakter for et par uker om gangen, og vakter for helligdagene ikke deles ut så får du heller ikke betalt. Men hvis du har avtale om et visst antall timer hver mnd så skal du også få like mange timer selv om det er helligdager i måneden.

 

Slik har det i hvert fall fungert på arbeidsplassene jeg har jobbet de siste tretten årene:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...