Gå til innhold

Dere matmennekser, ang ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ide om noe jeg ser for meg kan bli godt, men har bommet før på slike prosjekter, så tenkte jeg kunne spørre her om noen har forsøkt noe lignende før jeg setter i gang ;)

Har tenkt å lage en base av hakket hvitløk, løk og paprika som jeg steker i olje og med litt salt til det er gyllent. Etter det er planen å ha i litt sukkererter og mais, steke litt til, og så tilsette kyllingbuljong (som i væske) og ris (bruker da samme mengde buljong som det skulle vært vann til risen) og la det trekke i en 15-20 min. Vil det funke tror dere? Burde jeg evt ha i mer væske, eller mindre? Noe annet? Skal ha det til grillet biff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller kokt risen for seg på vanlig måte og laget stekt ris. Da blir ikke grønsakene dvaske, men cruchy og gode. Så gjør slik du beskriver, men ha i kokt ris istedenfor rå, og et egg eller to istedenfor buljong. Gjerne litt soya eller annen saus dere liker for ekstra smak.

Skrevet

Jeg tror basen din blir veldig god, men jeg ville ha ventet med grønnsakene og heller hatt de i til slutt:)

Skrevet

Hørtes kjempegodt ut! Enig med de over angående grønnsakene; vent med sukkererter og mais til slutt, bare bland det inn. Basen hørtes digg ut :)

Skrevet

Jeg ville ha spart sukkerertene og maisen til rett før risen er ferdig. Slappe sukkererter er veldig trist ;) . Ville kanskje ha droppet buljongen og heller gått for vann og litt mer krydder. Litt chili, pepper osv.

Jeg gjør noe av det samme til fisk. Da freser jeg gulrøtter, sitronskall, løk og litt hvitløk før jeg har oppi vann, salt og ris. Så drysser jeg på dill når risen er ferdig. Lurer på om jeg skal ha i litt sukkererter neste gang...?

Skrevet

Takk for svar. Da venter jeg med grønnsakene og prøver med litt mer krydder.

Skrevet

Det funker fint. Høres litt ut som meksikansk ris. Hakket hvitløk, løk, tomater blankes i olje, tilsett ris og stek til den blir matt-hvit. Hell over buljongvann og la trekke på vanlig vis. Lagde dette masse når jeg var ung til enchiladas o.l. Grønnsaker som sukkererter ville jeg ikke brukt, du vil jo ikke ha de ihjelkokt....

Skrevet

Får gi en oppdatering :) Det smakte helt fantastisk godt! Mmmm... Mannen spiste 3 store porsjoner, hehe... Måtte koke/trekke litt lenger enn det jeg er vandt med, men det var verd å vente på. Når risen var blitt myk skrudde jeg varmen på maks og hadde i sukkerertene og maisen og stekte alt opp i 1-2 minutter. Da ble grønnsakene skikkelig sprø og gode, og ikke vasne i det hele tatt. Tok på pepper også slik en foreslo, og egg, men synes det ble litt klissete av egget, så skipper det neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...