Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har selv aldri gått i barnehage og kan ikke huske særlig mye fra da jeg var 4-5 år, så jeg har lite egne erfaringer å ty til her. Derfor tenkte jeg kanskje at noen på forumet ville dele erfaringer eller innsikt. Barnet mitt på 4,5 år virker ikke å ha noen gode venner i barnehagen. Når vi kommer om morgenen er det sjelden noen som kommer bort, smiler og inkluderer henne i leken. Ikke engang den såkalte "bestevennen" hennes. Og siden jenta er litt sjenert, går hun og venter på at noen skal invitere henne med i leken. Når hun har spurt om å få være med, kan det godt hende at svaret blir nei. Når hun har vært på besøk hos denne venninnen, har hun de siste gangene blitt sint på henne, pga. dele-konflikter, og nektet å leke med henne. Jeg ville med andre ord ikke egentlig kalle denne venninnen en god venn. Barnet mitt holder likevel fast ved at dette er bestevennen hennes, og det er henne hun foretrekker å leke med. Når jeg spør om de andre barna, sier hun at hun ikke vil leke med dem eller at de ikke vil leke med henne. Jeg fikk en vond følelse i dag, da "bestevennen" til barnet mitt var opptatt med en annen da jenta mi kom, og ikke gjorde tegn til å inkludere min jente i leken. Jeg trodde kanskje gode venner viste litt mer lojalitet ovenfor hverandre? Er dette noe jeg bare bør la gå sin gang, eller er det grunn til bekymring?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Tror iallefall ikke man kan legge det samme i bestevenn når de er så små, som når man blir eldre... I barnehagen til sønnen min går det veldig i perioder hvem som er "bestevenner" Det samme gjelder gutten min... Men skjønner det er sårt å føle at hun ikke blir inkludert. Har du snakket med barnehagen om det? Hvordan er det når du ikke er der?
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Dette synes jeg virker ganske gjengs for jenter. Sånn hadde jeg det med min minste datter også. De leker på barns vis, og har sine egne koder overfor hverandre. De er veldig enkle:-P Du kan jo høre med personalet i barnehagen om de har observert noe spesielt? Hør hvordan de oppfatter henne i lek. Kanhende hun er anderledes når du ikke er der? Fortell dem hvordan du tenker. Noen har vanskeligere for å komme inn i leken enn andre. Datteren min har slitt veldig med det. Det går seg som regel til etterhvert, men det er lurt å følge litt med.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Tusen takk for svar, begge! Jeg har snakket litt med barnehagen, men kan kanskje ta opp tråden igjen. De ser ingen problemer, og jeg har egentlig slått meg til ro med det. Men så er det noen episoder, som de jeg har beskrevet + ting som datteren min sier, som gjør at jeg blir litt bekymret igjen. Hun kan være, slik som jeg har observert det, en tilbaketrekt og sjenert jente og det er derfor jeg bekymrer meg. Jeg er redd for at hun skal falle utenfor. HI
koalita Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Jeg var et sånt barn som falt utenfor i bhg. Jeg gikk hos en dagmamma og i tre bhg. Jeg husker det som veldig vanskelig å komme inn i gjengen i den siste bhg. Der gikk jeg siste året før skolen, og de andre barna hadde dannet grupperinger lenge før jeg startet. Mange av disse fortsatte på skolen, og jeg havnet naturlig nok litt utenfor der også. Har absolutt ingen sosiale problemer i dag og skulle nok litt ønske at jeg kunne ha vært i den første bhg hele veien da jeg trivdes kjempegodt der, men sånn ble det ikke. Tror jeg ville tatt litt tak i det mens hun fortsatt er i bhg da det blir mye vanskeligere på skolen. Greit å slippe å videreføre problemet. Alikevel må jeg si at jeg har lært utrolig mye av å være litt utenfor og siden vi var en hel liten jeng som var utenfor på skolen ble vi alle gode venner. Det er vi fortsatt i dag også! Hos oss var det tydelig at de snille rolige jentene som ikke var en del av mobbekulturen ble holdt utenfor og derfor fikk jeg jo de hyggeligste og beste venninnene! Endret 21. mai 2012 av koalita
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Det er litt av problemet. Jenta mi har sine svake sider, feil og mangler hun også, men hun er lojal og inkluderende, samt godhjertet. Men jeg sitter med en følelse av at det ikke er gjengjeldt lojalitet og vennlighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå