prins07 og spire i magen <3 Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Dere som har helt felles økonomi, hvordan gjør dere det? Vi har en felles regningskonto, og hver vår brukskonto. Syns alltid det blir så mye styr ned hvem som skal betale de forskjellige tingene utenom regninger. Plutselig er den ene tom, også blir det krangling on hvem som har brukt penger på hva. Innbilder meg at det hadde vært lettere å ha en felles konto, der begge satte inn lønningene sine. Dermed har begge to oversikt over hvor pengene tar veien ;-) hvordan gjør dere det??
Gjest Kira med en av hver Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Vi har felles regningskonto og hver vår lønnskonto. Vi beholder 7000 kr hver på kontoen, resten setter vi over på regningskontoen. Disse 7000 skal gå til mat, klær, hygiene osv. Hvis en av oss går tom, så setter den andre over penger. Tror aldri vi har kranglet om penger.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Vi har regningskonto og matkonto. sitter vel igjen med ca 2000 hver som går til alt mulig. Aldri vært et tema hvem som skal betale hva...den som har penger betaler
Kortslutning Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Vi har et hav av kontoer: Vi har felles brukskonto og sparekonto. Også har vi hver vår lønnskonto, BSU og sparekonto. Vi overfører en sum til brukskontoen og beholder litt selv. Hvis vi mangler penger går det av det vi har på lønnskontoen. Vi krangler ikke om hvem som skal betale hva. Alt som kommer inn av lønn og barnetrygd blir brukt der det trengs:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Vi har en felles brukskonto der lønnen kommer inn. Deler av den blir automatisk trekt til felles regningskonto. Har to kort. Aldri vært noe problem :-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Vi har flere kontoer. Alt kommer inn på en felles lønnskonto, så fordeler vi videre til faste utgifter, felles forbruk, sparing osv. Og så får vi begge samme beløp over på vår egen konto som "lommepenger" så vi har litt eget. Har full oversikt og begge har tilgang på pengene på alle kontoer bortsett fra "lommepengene".
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Her har vi både felles og delt økonomi: Felles: - Brukskonto; til mat og drivstoff - BSU-konto - Husleie -Sparing generelt på sparekonto - Div utgifter barn, klær, utstyr, barnehage, osv Delt: - Regninger - Diverse utstyr hver for oss osv - Sparekonto barn: Vi har ett barn, hvor jeg overfører fast trekk hver måned, mens far legger innimellom penger på sparebøsse. - Siden jeg sparer fast til barnet vårt, er det far i huset som betaler feks resturant, kino, osv. (han har uansett større utgift på det).. Vi eier jo ikke hus selv enda, så slik sett er oppsettet vårt helt ideelt for oss. Den dagen vi kjøper eget må vi gjøre om på huslån og regningsoppsettet vårt selvfølgelig.. Jeg styrer så og si inntektene til oss begge, som far i huset syns er helt greit! Vi begge trives med ordningen vår. Så lenge man legger av nok penger til det som er felles, så går det helt fint å ha hver sin brukskonto til hva man selv ønsker :-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 vi har to brukskontoer, en hver,. vi har også en felles regningskonto og en felles sparekonto. + flere andre. jeg betaler mat, mannen betaler bensin fast. har bare en bil. skulle den ene trenge mer så kan den andre hjelpe. vi har kranglet mye om penger og funnet ut at dette er den beste måten for oss. finn ut hva som er best for dere. sett det til å være fast. eventuelt egen mat konto er greit.
fisken2015 Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Vi har hver vår lønnskonto. Fra disse blir det overført alt utenom 8000 kr til regningskonto når lønningen kommer. Mangler en av oss penger på lønnskonto får vi av den andre,eller så overfører vi penger fra regningskontoen. Aldri vært noe problem.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Vi har en felles regningskonto og en felles matkonto. Fra regningskontoen betaler vi alt av faste utgifter og lån, matkontoen har vi eget kort til og bruker naturlig nok dette på matbutikken. Tilbake på hver vår konto står penger til bensin (en bil hver), klær, tannlege, gaver, frisør osv. Jeg får barnetrygdene inn på min konto og det er stort sett jeg som handler tingene ungene trenger i hverdagen, mannen tar gjerne barna til frisør, han handler alt de trenger av sportsutstyr osv. Når det er på tide å handle dyrere ting som vinterjakker, sko osv overfører han penger til min konto. Jeg bruker mest penger i hverdagen, han betaler alltid om vi er ute å spiser, på ferie, kino, inngangsbilletter til alt fra dyrepark til svømmehall osv. Ingen av oss bruker mer penger enn vi har og vi har aldri kranglet om penger på de 15 årene vi har vært sammen tror jeg. Vi er fornuftige mennesker begge to, det må en være når økonomien ikke slik at man kan sløse uten å tenke. Vi har ganske stramme budsjetter så ingen sløser med penger her i huset.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Vi har hver vår brukskonto og felles regningskonto, med felles innlogging på nettbanken slik at vi har tilgang til hverandres kontoer (men hver vår innloggingsdata). Har hver vår sparekonto og BSU.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Vi har ikke egen matkonto, men jeg bruker Trumf Visa utelukkende til mat/husholdning. På denne måten har jeg kontroll over matforbruket samtidig som vi tjener trumfpoeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå