Gå til innhold

Vil leke litt supermamma og lage kul kake, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstegutten vår blir 5 år om noen uker, og jeg har så lyst til å overraske ham med en skikkelig kul Lynet-kake. Jeg har googlet litt og sett flere ulike varianter og framgangsmåter og det ser så lekkert og pent ut atte. Problemet er at jeg med årene er blitt litt for realistisk og vet nå med meg selv at jeg aldri kommer til å ha tålmodighet nok til å farge marsipan, kjevle den tynn nok og få den på kaken uten at noe blir knust underveis i ren frustrasjon, eller familien blir utsatt for så mange stygge fy-ord at de kan bli sjokkskadet av det.

Så jeg tenkte at det må jo finnes noe ferdig noe vel? Marsipan eller sukkerpasta (hva er egentlig det?) eller noe sånt? Men hvor? Hvilke andre tips har dere evt til en ganske flink kakebaker som suger som konditorritt?

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Altså, den kaken er ikke et nybegynnerprosjekt... Hvis du likevel vil prøve deg:

Sukkerpasta kan du kjøpe på panduro, men ville heller laget MMF selv. Mye enklere å jobbe med enn marsipan. Det er noen pastafarger som er lettere å få trekket ordentlig rødt og svart. Mener de er fra sugarflair. Og husk å sette av gooooood tid!

Synes du burde ha ingredienser til en annen kake i bakhånden om prosjektet skjærer seg - for det er ganske sannsynlig den ikke blir slik du hadde tenkt.

Skrevet

Det var da svært så negativ tilbakemelding av peacock. Denne kaker en ikke av de vanskeligste. Finn en god mal, så er det bare å skjære til å feste godt med smørkrem. Du kan godt bruke ferdig kakeblanding og ferdig glasur fra butikken. Sukkerpasta er greit å lage selv, men kan også kjøpes ferdig farget hos cacas og panduro. Det er et must å bruke pastafarger om du skal farge selv. Et godt tips er å lage ferdig kaken med smørkrem på forhånd og sette den i fryseren noen dager. Så kan du ta den ut å pynte den ferdig dagen før. Det er lettere å pynte kaken når den er frossen.

Skrevet

I byen vår kan man bestille kaker til en mye rimeligere penge av kokkeelever ved vg.skolen. Kanskje du kunne spurt din lokale vg.skole du også? Print ut bilde og ta med.

Skjønner du hadde lyst til å gjøre jobben selv, men lov å jukse litt altså når man vil ha en såå forseggjort kake som dette :)

Ellers har jeg noen bekjente på facebook som bor på Råholt, er det i Oslo tro? der mannen i huset er kokk og laget nøyaktig sånn kake på bursdagen til sønnen sin. Bor du nært der kan du få navnet hans hvis du vil.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips og linker :) Jeg har litt lyst til å forsøke selv, og tipset om å fryse kaken var smart. Har jo laget litt kaker før da (er ganske flink til å bake, det er pyntingen er suger på :P ), og vet at det er enklere å få ting fint på en kald kake.

Skrevet (endret)

Selv om en kake kan se vanskelig og overvelmende ut så er det faktisk ikke så ille når man har fått satt i gang. Rette utstyret er halve jobben.

Her er en basis steg for steg beskrivelse for lynnet MCqueen kake. Hvis du har lyst å ha den litt mer "ekte" så kan du finne logoene og bilde av dekkene på nett og bruke disse til spiselig bilde som du limer på plass. Kaken kan også finpusses litt ved å lage rundere kantene men det er litt vanskeligere igjen da kaken ikke er like medgjørlig alltid

Lynnet11.jpg

Endret av Kakeboksen
Skrevet

Signerer "kakeboksen" og " hønseføtter og..."

Laget denne kaken etter steg for steg forklaringen. Veldig greit! Jeg er ingen kakebaker men imponerte stort med denne! Kjøpte ferdig farget marsipan på Ultra, og brukte blå gele(? - slik man skriver på kaker med) til blå øyne. Sort pupill av marsipan.

Kaken er god også :-)

Skrevet

Jeg er heller ingen superbaker, men brukte denne oppskriften, og det ble en kake jeg kunne være riktig så stolt av:

http://hanneskaker.blogspot.com/2012/01/lynet-mcqueen-kake.html

Hvis du skal farge marsipan, så er det lurt å bruke wilton-farger. Da blir fargen knall. Med vanlig konditorfarge, blir det blasst.

Evt kan du kjøpe ferdig sukkerpasta i den fargen du vil ha. Det har de på Panduro. (fant jeg ut etter at jeg hadde farget marsipan i rødt, gult og svart....)

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg bakt kaken :) Gutten ble veldig glad. Synes ikke den var vanskelig å lage i det hele tatt med unntak av å få fondanten jevnt over (ble litt skrukker og den "rivnet" bitte litt noen steder, vet ikke hva jeg gjorde galt?), men det krevde mye tid! Brukte 2,5 time på å pynte den og 30 min på å skjære den til. Ble jo ikke den mest proffe og flotte kaken, men jeg synes den ble bra og er glad for å at jeg forsøkte når jeg så hvor glad guttungen ble :) I tillegg fester vi på tre lysfontener bak som vi tente på da vi bar kaken inn, så det så skikkelig kult ut, hehe...

post-784282-0-53704900-1339957136_thumb.jpg

Endret av Alva♂♂♂♀
Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg synes det var et fantastisk bra resultat! Kan ikke tro at det er første gangen du lager en sånn kake :) Lysfontener hørtes ut som en knalleffekt, er sikker på at det ble stor stas for gutten din :D

Skrevet

Sikker på du ikke har et hemmelig talent for slikt? :P

Skrevet

Jeg synes det var et fantastisk bra resultat! Kan ikke tro at det er første gangen du lager en sånn kake :) Lysfontener hørtes ut som en knalleffekt, er sikker på at det ble stor stas for gutten din :D

Takk for det :) Jeg har aldri gjort dette før, men fondant var overraskende lett å jobbe med. Og så har jeg det nok litt "i fingrene", har alltid vært relativt god på tegning og håndarbeid, men ser jo at i forhold til mange andre biler så er forbedringspotensialet stort, hehe... Skulle gjerne hatt en sånn spiselig svart tusj til å markere detaljene med, men de hadde ikke på Panduro-butikken jeg var på.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg kjøpte mine spiselige tusjer på jernia, tror jeg. De har overraskende mye moro innen kakeformer og dekorering :)

Håper det ga mersmak, jeg ble i alle fall bitt av basillen, hehe. Skal ikke skryte på meg å være så fryktelig god, men det er så moro å få bruke fantasien og kreativiteten litt. Elsket å jobbe med leire og plastelina da jeg var liten, og kjenner den gleden kommer tilbake når jeg sitter og jobber med fondant og marsipan :)

Laget en dåpskake til i dag, og har bannet over den hele helga ettersom den ene katastrofen etter den andre inntraff under bakingen. Endelig på kake nr fire gikk det som det skulle, og jeg kunne pynte og levere akkurat i tide. Puh!

Skrevet

Er fondant det samme som marsipanlokk? Hvordan får du farget den?? Har innmari lyst til å lage sånn selv....

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Fondant er en sukkerpasta. Det fungerer omtrent på samme måte som marsipan, men er uten nøtter, og personlig synes jeg det er lettere å jobbe med. Du har også noe som heter marshmallowfondant som er laget med marshmallows og som er mykere og mer elastisk enn vanlig sukkerpasta etter egen erfaring. I alle fall hjemmelaget.

Gjest amandine
Skrevet

Fondant er en sukkerpasta. Det fungerer omtrent på samme måte som marsipan, men er uten nøtter, og personlig synes jeg det er lettere å jobbe med. Du har også noe som heter marshmallowfondant som er laget med marshmallows og som er mykere og mer elastisk enn vanlig sukkerpasta etter egen erfaring. I alle fall hjemmelaget.

Og da har du en oppskrift? På mmf?
Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

200 gr Marshmallows

2 ss vann

500 gr melis

2 ss matfett - kan sløyfes

(Kakefarge)

Slik gjør du

Ha marshmallowsen i en bolle som du kan ha i mikroen.

Hell over vannet og sett det på full styrke i mikroen i ca 1 - 1 1/2 min.

(Ha i matfettet og event ønska farge.)

Rør godt i marshmallowsen på en bakeunderlag og bland inn melis til ønska konsistens, litt om gangen.

Hentet fra: http://www.kakemonse...vis.asp?id=1240

Marshmallowsen kan også smeltes over vannbad på komfyren.

Jeg lager mmf i kenwooden, og så knar jeg inn den siste melisen for hånd. Det er noe kliss å lage, men det blir veldig bra resultat. Hvis du bruker hendene fra start så husk å smøre inn hender (hansker) og underlag med matfett, så det ikke setter seg fast til å begynne med. .

Endret av Mentha & Junior
Gjest amandine
Skrevet (endret)

200 gr Marshmallows

2 ss vann

500 gr melis

(Kakefarge)

Slik gjør du

Rør godt i marshmallowsen på en bakeunderlag og bland inn melis til ønska konsistens, litt om gangen.

Jeg lager mmf i kenwooden, og så knar jeg inn den siste melisen for hånd. Det er noe kliss å lage, men det blir veldig bra resultat. Hvis du bruker hendene fra start så husk å smøre inn hender (hansker) og underlag med matfett, så det ikke setter seg fast til å begynne med. .

Takker og bukker, skal nedtegnes umiddelbart og spares. Hvordan er holdbarheten, forresten? Endret av amandine
Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

200 gr Marshmallows

2 ss vann

500 gr melis

(Kakefarge)

Slik gjør du

Takker og bukker, skal nedtegnes umiddelbart og spares. Hvordan er holdbarheten, forresten?

Hvis du ser på ingrediensene, så er det lite til ingen ferskvareprodukter, så hvis du husker på å pakke godt inn i plast kan det holde seg i månedsvis :)

Det samme gjelder når du jobber med det, det som ikke brukes må dekkes med plast, for det tørker ganske så fort og da blir det umulig å jobbe med.

Ferdig pynt kan bare tørke og holder vel omtrent evig ;)

Endret av Mentha & Junior
Skrevet

Wow for en kake det ble!! Kjempe imponert her. Eneste jeg kan si om lokket er at du kanskje burde ha kjevlet den litt tykkere (3-4 mm). Men du har alt grunn til å være stolt av det du fikk til. Kan ikke tro på at det er din første :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...