Gå til innhold

Tidlig smokkeslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på når jeg skal kutte ut smokken til jenta vår...

Jeg har hørt at smokk ikke lenger er nødvendig (pga at det ikke lenger er sugebehov) når ammingen er over og/eller når barnet er passert 18 mnd.

Ser vi er ganske slepphendte med smokken, hun vil veldig gjerne ha den, hele tiden, og hun vet hvor hun finner smokken (har også prøvd å gjemme den et annet sted men da blir det full hyling når den ikke er der hun tror), og tar jeg fra henne smokken blir hun skikkelig sint, så da er det så enkelt å gi etter. Det der begynte når hun var syk en periode og fikk ha smokken på dagtid, samtidig med en litt sliten mamma som ikke orket å ta enhver kamp... Nå er hun 17 mnd, og ordene begynner å komme, og ikke særlig bra med tanke på språkutvikling (eller tannstilling) at hun får ha smokk på dagtid. Og som nevnt her så har vi liksom ikke fått til å kun ha smokk ved sove-tid i det siste. Derfor så tenker jeg på om vi rett og slett skal slutte med smokken når hun blir 18 mnd. å slutte med smokken blir uansett ikke lett, uansett om det gjøres nå eller om et år. Hun starter også i barnehage i august.

Ulempen er vel at hun fortsatt er såpass lita da, og koser seg veldig med smokken, litt fælt å skulle ta fra henne den kosen. I tillegg til at det selvsagt er behagelig for oss voksne å bruke smokken til henne for å få ro og ei fornøyd jente.

Noen som har prøvd å slutte med smokk tidlig? Tar gjerne imot erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med det, men prøv å begrense smokkebruken til sovetiden eller når hun har slått seg/trenger trøst og kos. Dersom hun slutter innen hun fyller fire, vil eventuelle tannstillingsfeil rette seg av seg selv. Veilederen min på hovedoppgaven på tannlegeutdanningen var kjeveortoped. Hun hadde selv tatt smokken tidlig fra sitt barn, og anbefalte virkelig ikke å gjøre det samme. Hun mente barnet hadde fått psykiske traumer av det.

Hilsen tannlege

Skrevet

Begynn med å innføre at smokken "bor" i senga og i bilen:) Da vil hun slutte å mase sånn etter den på dagtid. Dersom hun er veldig "vrang" kan dere kanskje knyte den fast i senga på dagtid, slik at hun kan sitte der og su om ønskelig. hehe..

Jeg vil anbefale å vente med total smokkeslutt til hun er litt større, slik at dere kan lage en avtale om når smokkene skal bort. Forbered henne godt! =) Smokkeslutt tar sjeldent mer enn et par dager;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...