Gå til innhold

Hvilken blodtype er du?


Lisse_01

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hvorfor dette er så viktig å vite når man er gravid. Er det kun hvis det skal skje noe spesielt under fødselen, og man trenger blod?

 

Legen sa i dag at jeg var AB res pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er A Rhesus negativ, nei det er ikke bare derfor du skal vite hvilket blodtype du er. det er fordi viss som i mitt tilfelle er rhesus negativ, og barnet er rhesus positiv må du få en sprøyte etter barnet er født. viss ikke jeg hadde fått den sprøyta etter barna mine var født(de e rhesus positiv begge to) så hadde jeg hatt store vansker med å bli gravid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er A Rhesus negativ, nei det er ikke bare derfor du skal vite hvilket blodtype du er. det er fordi viss som i mitt tilfelle er rhesus negativ, og barnet er rhesus positiv må du få en sprøyte etter barnet er født. viss ikke jeg hadde fått den sprøyta etter barna mine var født(de e rhesus positiv begge to) så hadde jeg hatt store vansker med å bli gravid igjen.

Ja uff,de dumme sprøytene.Kjenner meg igjen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på hvorfor dette er så viktig å vite når man er gravid. Er det kun hvis det skal skje noe spesielt under fødselen, og man trenger blod?

 

Legen sa i dag at jeg var AB res pluss.

 

http://www.helseleksikon.no/Blodtype

 

"Rhesus-blodtyping har størst klinisk betydning for gravide og inngår derfor rutinemessig i svangerskapsomsorgen. Kvinner som er Rhesus- kan utvikle antistoffer mot fosterets blod dersom dette er av typen Rhesus+."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lisse01: Da er du en ettertraktet blodgiver! AB er den minst vanlige blodtypen her i Norge :)

 

Jeg er A rhesus negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Var jeg ikke klar over. Ja ser nå at det bare er 4% i

Norge som har AB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er A+. Må bare få si at AB heller er lite ettertraktet som blodgiver; typen er sjelden ja, men den typen kan bare gis til andre med AB. AB-personer kan derimot motta fra hvem som helst, med visse unntak som jeg ikke skal gå noe inn på her. Blodtype O kan gi til alle, men bare få fra andre med O. Blodtype AB kan få fra alle, men kun gi til andre med AB. Håper ikke jeg ødela noe for deg nå, Lisse ;) Når det er sagt - alt blod er forsåvidt ettertraktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stefar har AB blodtype og har ofte blitt kontaktet for å gi blod, men det er jo selvsagt som nevnt bare til andre med blodtype AB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er A+. Må bare få si at AB heller er lite ettertraktet som blodgiver; typen er sjelden ja, men den typen kan bare gis til andre med AB. AB-personer kan derimot motta fra hvem som helst, med visse unntak som jeg ikke skal gå noe inn på her. Blodtype O kan gi til alle, men bare få fra andre med O. Blodtype AB kan få fra alle, men kun gi til andre med AB. Håper ikke jeg ødela noe for deg nå, Lisse ;) Når det er sagt - alt blod er forsåvidt ettertraktet!

 

Ha ha nei. Jeg leste det samme etter at jeg så at det var 4% som hadde det. For når AB kan få fra alle, men kun kan gi til AB, så hva er da hensikten. He he :)

Men gøy å vite hva blodtype man har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Da har jeg tydeligvis misforstått noe her :)

 

Hvis din Stefar har AB res neg tror jeg det er viktig med blodgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:P Da har jeg tydeligvis misforstått noe her :)

 

Hvis din Stefar har AB res neg tror jeg det er viktig med blodgiver

 

Ja, det stemmer faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er O RhD pos

Jeg og! Men jeg skjønner ikke hva RhD pos betyr?

 

Ikke helt sikker jeg heller. Men 85% av befolkningen har res pos, og 15% har res neg. Har man res neg og babyen har res pos så må man gjøre ett eller annet :) En sprøyte eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O negativ her.

 

Jeg kan gi alle blod, men jeg kan kun få O neg tilbake.

Er ungen positiv å ikke negativ som meg, må jeg ha spøyte ved fødsel.For å hindre komplikasjoner ved neste svangerskap. Har jeg alt begynt å danne antistoffer i svangerskapet så må mini værste fall bytte ut blodet sitt. Ekstrem tilfeller kan det ende i døfødsel. men man bli fulgt godt opp i svangerksapet når det er slik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Res neg.

Og jeg hadde antistoffer i blodet i uke 13 som jeg nå håper har forsvunnet. Fikk sprøyte i rumpa i midten av desember etter siste utskrapning så antistoffene stammer sannsynligvis fra den injeksjonen. Skal inn og ta blodprøve i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...