Gå til innhold

snart 8 år...bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste er snart 8 år, veier ca 25 kg og er vel rundt 130 høy.

I min og mannens bil har hun beltestol, og skal ha det til hun vokser ut av det.

I pappaens bil sitter hun i midten uten sete. Er det ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke min fått. De skal vel ikke sitte uten sete eller stol før de er minst 140 cm lange.

Nå er jenta mi ett år yngre, men hun er nesten 140 cm og 26 kg. Hun kommer til å sitte i beltestol til hun ikke får plass i den lengre. Vi har Britax KidFix og det er enda myyyye å gå på i lengden:)

Skrevet

Ok, takk for svar. Det er såpass ja, opp til 140...

Jeg liker ikke at hun sitter i midten uten sete, men får jeg gjort noe med det??

Skrevet

Ok, takk for svar. Det er såpass ja, opp til 140...

Jeg liker ikke at hun sitter i midten uten sete, men får jeg gjort noe med det??

Altså, jeg mener om jeg får gjort noe med det siden hun er såpass stor...? Hadde hun var 2 hadde det liksom ikke vært et spørsmål :)

Skrevet

Nei, det er ikke ok. Det du kan gjøre med det er å vise til at det er i konflikt med norsk lov at hun sitter slik. Du kan også forsøke å forklare om hofter som ikke er ferdig utviklet og derfor trenger belteføringen bort fra dem, hvor ekstra beskyttende en beltestol er i en evt. sidekollisjon og at et belte som ligger langs halsen (fordi barnet er for lavt) i verste fall kan bli fatalt (og et magebelte likeså!), men noen personer nekter jo å høre på det jeg kaller sunn fornuft. Da er pussig nok det å trekke fram lover og risiko for bot mer effektivt. Forstå det den som kan. Drite i om barnet kan bli skadet/dø, men en bot vil man jo helst ikke ha... Håper du får barnefaren til å forstå dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...