Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #51 Skrevet 21. mai 2012 Som en av de få single igjen i en større vennekrets så har jeg nærmest sluttet å "spleise". Gang på gang opplever jeg at 1-2-3 par gjerne vil spleise, men et par blir alltid sett på som en enhet. Uten unntak har de som er i par begge jobb og har mindre boutgifter enn meg, og generelt bedre råd. Da mener jeg ikke det er riktig at jeg relativt sett skal betale en så mye større andel av gavene. Hvis det er tre par og meg så betaler jeg 25 % av gavens verdi, hver enkelt av de andre i parene betaler halvparten. Hadde jeg hatt god råd hadde jeg sikkert ikke brydd meg om det, men jeg synes ikke jeg har råd til å sponse de som har betydelig bedre økonomi enn meg. Så jeg kjøper heller litt billigere gaver, men som er veldig gjennomtenkt ift den som skal motta den.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #52 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Regnestykket blir jo omvendt da, om du ga gave fra bare deg til 500kr den gang. Og nå gir gave til 500kr til dine foreldre fra dere begge gir du jo nå gave til 250kr fra deg og 250kr fra mannen. Hvorfor skal forresten den single måtte betale mer for sin del en de to som er i par bare fordi de har flere å gi gaver til ? Skal den single sponse parets gave giving? Blant mine søsken har vi gjort det slik at spleisegaver til familie er kun fra oss søsken, så kjøper vi heller en liten ting fra egen familie ved siden av som da ektefelle og barn er med på.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #53 Skrevet 21. mai 2012 Jeg tror dette varierer. Dersom vi spleiser med flere venner vil det f.eks. være per person. Dersom jeg spleiser med søstrene mine og det bare er 1000,- totalt det er snakk om hadde det ikke spilt så stor rolle for min del, men jeg vet at en av mine søstre tjener mye mindre enn meg og derfor hadde jeg tatt en større andel uten å gjøre noe nummer av det. I utgangspunktet er jeg for en lik deling mellom søsken, med mindre du har så dårlig råd at 200,- fra eller til spiller en stor rolle for deg.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 21. mai 2012 #54 Skrevet 21. mai 2012 Dette er moren til HI og broren, så da er det vel naturlig at det deles mellom de. At broren har en kjæreste som vil være med på hans halvdel av gaven er i så fall hans sak? Det er i alle fall normen der jeg kommer fra. Hva andre gjør, får bli opp til dem. Men til HI, hvis du er i tvil, så spør! Eller gjør som flere har foreslått; send en sms med totalsummen og kontonr, og se hva han setter over. Litt enig med flere her, det lages mye problemer ut av noe som faktisk kunne vært løst med et enkelt spørsmål. Og ja, det lønner seg alltid å avtale pris på forhånd, så man vet hvor mye de forskjellige partene betaler. Men det regner jeg med HI har skjønt nå.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #55 Skrevet 21. mai 2012 Min samboer har onkelunger han bestandig har kjøpt gaver til, de lå på 25-300 kr til hver. Når vi ble sammen ga vi fremdeles den samme summen. Når vi spleiser med de to søstrene hans på gave til hans foreldre feks (hun ene er singel, har tre barn, og hun andre gift, har to barn, vi har snart tre barn), så deler vi fremdeles summen på tre og det er med barna. Det er i mine øyne slik at hvis det er til samboers familie så får han sørge for gaven og skriver sin familie på den, samme gjelder min familie. Har aldri hørt om denne problemstillingen før for å være ærlig.... Er noe annet hvis jeg, samboer og en singel kompis tar feks taxi ilag, da deler vi summen på tre, samme hvis vi spleiser på gave sammen med singel kompis til felles venn, da deler vi på tre. Hadde da aldri kjøpt gave til svigermor og svigerfar hvis det ikke hadde vært for samboeren min, så det er hans ansvar å fikse. Nå kjøper svigermor meg en gave helt alene til jul feks, og jeg gir en gave til bare henne fra meg og kanskje enda en fra ungene :-) Men nå har vi vært sammen i ti år og har vår måte å gjøre alt dette på :-)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 21. mai 2012 #56 Skrevet 21. mai 2012 Vi deler alltid pr hustand / familie. Noe annet er utenkelig. Jeg ville ikke ha gitt gaver til min manns familie og venner om det ikke hadde vært for at jeg var gift med ham, og han ville ikke ha gitt til mine. Og vi dobler aldri beløpet bare fordi vi nå er to. Nå som vi er to, har vi jo dobbelt så mange å kjøpe gaver til som når vi var en. Vi gir også gaver til hver familie, dvs. han som er alene, får gave som koster det samme som gaven til den andre broren med samboer.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #57 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Men dere får jo også gaver tilbake fra dobbelt så mange. Hvis dere kjøper billigere fordi dere må gi til fler så får dere jo igjen mer enn dere kjøper for. Dere går i pluss liksom... Nei. Vi får gave sammen fra mine søsken og foreldre på samme sum som jeg alene fikk før så vi får ikke noe mer. Samme fra hans foreldre. Han fikk 1000 kr i gave fra de før og nå får vi 1000 kr sammen.
Fiemamma Skrevet 21. mai 2012 #58 Skrevet 21. mai 2012 Det er vel ganske klart at hvis en ting koster kr 1000, og man blir spurt om å spleise, så blir det billigere enn om man alene står som kjøper? Man ønsker å gi noe sammen ja, men likevel, det blir billigere. Kanskje har man ikke så mye å rutte med, og da er det fint å kunne dele summen og gi noe sammen. Samboer kjøpte tv til sin mor i julegave sammen med sine søsken, de spleiset.. Ingen av de hadde alene kjøpt den tv'n, men gjorde det fordi fikk råd til den når de delte summen. Jeg blir med på spleising på dyre ting som jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe alene.. Synes ikke det. Er flaut i det heletatt, i bunn og grunn er det tross alt tanken som teller.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #59 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Er det ingen som tar til seg at det er billigere å leve to sammen enn alene som voksen? Ingen osm snakker om at man skal doble summen til familie fordi man er i forhold, men man betaler pr hode. Det er det eneste som er rettferdig.
3 er nok! Skrevet 21. mai 2012 #60 Skrevet 21. mai 2012 For meg ville det vært naturlig og dele på to, hadde vel nesten stusset over det om det skulle deles på tre, men hadde ikke giddi å protestert på det, og jeg hadde vel ikke brydd meg heller. Dersom jeg visste at din økonomi var dårlig hadde jeg med glede delt på tre, men jeg hadde nok ikke tenkt pÅ det selv
Mandalas Skrevet 21. mai 2012 #61 Skrevet 21. mai 2012 Jeg ville delt i to. Vi har gjennom vårt åtte år lange samliv oftest hatt kun èn relativt lav inntekt. Skal vi likevel regnes som to deler av en gave? Skal man begynne å gå etter inntekt da eller, hvordan skal det gjøres? For den single kan jo fint ha bedre råd enn paret. Eller skal paret uansett gå som to siden de er to?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #62 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Er det ingen som tar til seg at det er billigere å leve to sammen enn alene som voksen? Ingen osm snakker om at man skal doble summen til familie fordi man er i forhold, men man betaler pr hode. Det er det eneste som er rettferdig. Det er ikke gitt at det er billigere å bo to sammen. Jeg betaler veldig mye mer i hus og annet nå enn da jeg bodde alene. Faktisk dobbelt så mye.
Tregodegaver Skrevet 27. oktober 2012 #63 Skrevet 27. oktober 2012 Mitt råd er: Bli enige på forhånd om hvor mye hver av dere vil betale, før dere spleiser på gave. Det beste er å være helt ærlig. Om en singel planlegger å spytte 50 kr inn i potten og et par planlegger å spytte inn 700 kr tilsammen, kan de jo likevel kjøpe gave sammen, og skrive navnene sine på gavelappen?!?Hvorfor være så nøye på at det skal være likt? Jo flere som spleiser, uavhengig av størreslen på andelen til hver enkelt som spleiser, jo større og bedre gave kan de gi tilsammen. I praksis må den som da skal kjøpe inn gaven spørre den enkelte: Hvor mye vil du/dere legge i potten? eller: Hvor mye hadde dere i utgangspunktet plan om å gi i gave? Ikke vær så nøye da folkens! Det trenger ikke være like bidrag. Alle gir etter evne og lyst.
4Hjerter Skrevet 27. oktober 2012 #64 Skrevet 27. oktober 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Signerer! Her deler søsken 50/50 til sine foreldre... et par har jo to foreldrepar å kjøpe til!
KattaVenter..? Skrevet 27. oktober 2012 #65 Skrevet 27. oktober 2012 Vi deler på to. Uavhengig om jeg har samboer og bror ikke har det, eller omvendt. Vi kjøper til våre foreldre, og samboer sitt navn blir satt på kortet (satt på spissen), og ville neppe kjøpt gave alene til dem uansett. Hadde deg vært felles venn av alle tre ville det vært annerledes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå