Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Jeg og min bror og hans kjæreste har spleiset på gave til min (og min brors) mor. Jeg la ut. Nå er jeg usikker på hvordan summen skal deles? 1000 kr kostet gaven. Skal jeg betale 500 og de 500 sammen, eller skal det deles på 3, siden vi er 3? Dvs 333 på meg og 333 på hver av dem? Kjæresten hans er den del av familien, de har vært sammen lenge, og hun får gave av mor og far til sin bursdag på lik linje med meg og min bror. Derfor tenker jeg egentlig det blir mest riktig å dele på 3, men det blir kanskje helt feil? Hadde jeg også hatt kjæreste hadde det ikke vært noe problem, for da hadde jeg tenkt at vi delte på 4 (som jo blir det samme som å dele på 2 hvis en tenker per par)... Herregud, mye en skal lure på. Redd for å ta 3 deling, vil ikke framstå som gnien heller. Men jeg tenker at de får jo "dobbelt" opp tilbake fra mor siden de får likestilt gave, og da skal de også på en måte gi "hver sin" lik del til henne og... Er dere med på hvordan jeg tenker?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Jeg hadde tenkt at 333 på hver er riktig. De er jo to individer, med to lønninger.
Hannasbananas Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Jeg hadde tenkt at man delte det på to, men det er ikke sikkert det er riktig for deg og din familie. Kan du ikke bare spørre broren din?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Jeg hadde tenkt at man delte det på to, men det er ikke sikkert det er riktig for deg og din familie. Kan du ikke bare spørre broren din? Jo, det kan du si, men føler meg litt dum her, tenker jeg kanskje er helt på vidda, og vi har et litt rart forhold når det gjelder slikt... Jeg får se hva flertallet her mener først;)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Skjønner hvordan du tenker, og mener det er logisk at det deles på 3. Min mann har en singel bror som alltid ordner med felles gaver fra oss til deres foreldre. Han nekter alltid å ta imot mer enn halve summen. Men jeg får aldri gaver fra foreldrene dems heller, så det er vel kanskje greit da...
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Jeg ville absolutt ha delt det på 2 Men det er min mening! Dersom broren din er "grunnen" til at hun er med på en såpass dyr gave, så blir dette riktig i mitt hode. Hadde hun gitt en gave til deres mor til en verdi av 300-400,- uavhengig av om hun var sammen med broren din eller ikke, hadde det vært rett å dele det på tre. Jeg ville sett på det som om hun "var med på" delen fra broren din. Hadde dere vært to par hadde jeg tenkt at summen ble delt på 2... Ikke på 4! =)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Snakk med dem og hør hva de synes, du kan presentere det slik du har gjort her. Lite tips er nok at det er best å komme til enighet før man handler noe, lettere da
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Si den kostet 1000,- så ser du hva han kommer med :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Hos oss deler vi på hver familie om du skjønner. Siden det her er snakk om 2 parter, ville jeg delt den i 2. Selv om han har samboer er det ikke sikkert hun er interessert i å skulle betale så mye på en gave til svigers Men såklart tenker man forskjellig, men jeg mener det er rett at dere betaler like mye, det er jo i hovedsak deg og din bror som spleier på gaven.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Dere deler på to. Om din bror vil ha halvparten av sin andel tilbake fra kjæresten blir opp til ham, men dere er to enheter som kjøper sammen.
♥ anonym♥ Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 hos oss ville det også vært normalt å dele på to, og så hender det at den andre delen insisterer på å betale 60-70% , men noen ganger ikke.
kaklemor Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Vi og broren til mannen har spleiset på gave. Der har vi delt på to hver gang. Vet ikke helt hvorfor men jeg og mannen blir jo regnet som en. Vi gir ikke to gaver fra hver av oss men en sammen til den som skal ha. Hmm.. Nå ble jeg jo litt sånn i regnemodus Bare si det kostet tusen og se hva han gir
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns man skal bli eninge om hva man skal gi før man kjøper gave. Ellers syns jeg man deler på 2.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Jeg og min bror og hans kjæreste har spleiset på gave til min (og min brors) mor. Jeg la ut. Nå er jeg usikker på hvordan summen skal deles? 1000 kr kostet gaven. Skal jeg betale 500 og de 500 sammen, eller skal det deles på 3, siden vi er 3? Dvs 333 på meg og 333 på hver av dem? Kjæresten hans er den del av familien, de har vært sammen lenge, og hun får gave av mor og far til sin bursdag på lik linje med meg og min bror. Derfor tenker jeg egentlig det blir mest riktig å dele på 3, men det blir kanskje helt feil? Hadde jeg også hatt kjæreste hadde det ikke vært noe problem, for da hadde jeg tenkt at vi delte på 4 (som jo blir det samme som å dele på 2 hvis en tenker per par)... Herregud, mye en skal lure på. Redd for å ta 3 deling, vil ikke framstå som gnien heller. Men jeg tenker at de får jo "dobbelt" opp tilbake fra mor siden de får likestilt gave, og da skal de også på en måte gi "hver sin" lik del til henne og... Er dere med på hvordan jeg tenker? Dere er tre voksne mennesker og deler derfor på tre. Det er veldig spesielt med de parene som mener de teller for en..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Jeg tenker at så lenge de ikke bor sammen og/eller har felles økonomi så er man tre individer med tre inntekter som spleiser på en gave og da deler man summen på tre.
AdrenaLine Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Her har vi lenge vært i samme situasjon og vi tar det litt fra gang til gang avhengig av hvor dyr gaven ville vært. Jeg er i dette tilfellet "kjæresten" og ville jo ikke kjøpt en like dyr gave til svigermor som til mine egne foreldre og ikke får jeg like dyr tilbake heller. Kan du ikke spørre om det er ok at de betaler 600,- og du 400,-? Da betaler hun halvparten av dere to (om din bror ikke velger å betale for henne). Høres rettferdig ut for alle parter synes jeg Endret 21. mai 2012 av AdrenaLine
1down Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns heller ikke noe om par som skal dele på to, det blir jo veldig urettferdig for den som er singel. Men i dette tilfellet ville jeg delt på to, siden det er moren deres det er snakk om. Hadde det vært en felles venn dere skulle kjøpe gave til, ville jeg helt klart delt på tre.
TPK Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Her ville vi delt på to. Din brors samboer hadde vel gjerne ikke kjøpt gave hvis de ikke var sammen? i alle fall ikke så dyrt?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Jeg og mannen kjøper gave som ett par ikke hver for oss. Tror dere denne samboeren er blitt spurt om hun vil spleise alene på gave?
L-8 Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Når jeg har spleiset på gave med min søster (som er singel) så har jeg gjerne sagt noe sånn som "jeg tar 600, så tar du 400." men ellers ville hun ha gitt meg en 500-lapp dersom gaven kostet 1000. Send en meld til broren din: gaven kostet 1000 kr, kontor er: xxxx, så ser du hva han gjør.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #21 Skrevet 21. mai 2012 De er en husholdning, du en annen. Det skal deles på to.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #22 Skrevet 21. mai 2012 De er en husholdning, du en annen. Det skal deles på to. Det er jo helt latterlig. Det er tre voksne mennesker. Alle betaler sin del. At man skal la single mennesker sponse par er helt uvirkelig egoistisk og gjerrig.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #23 Skrevet 21. mai 2012 De er en husholdning, du en annen. Det skal deles på to. Men når det er tre inntekter så bør det vel også deles på tre? At en med kun en inntekt skal betale mer enn to personer med to inntekter er vel ikke helt rettferdig. Det er ikke slik at par som går på kino kun betaler for en billett, er det vel? Alle betaler sin del og sin "billett".
Appelsinpiken Skrevet 21. mai 2012 #24 Skrevet 21. mai 2012 Vi bruker at par betaler litt mer. Eks ville her den single betalt 400 og paret 600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå