Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #26 Skrevet 21. mai 2012 Tenker det er naturlig å dele på 2. Altså en halvdel fra hver "familie", selv om du bare er 1 og de er 2. Slik har iallfall vi gjort det i min familie i alle år, også da jeg var singel og mine søsken hadde familie. Selv om jeg var 1 og student og de 2 ektefeller med 3 barn og hadde hver sin jobb (eller en hjemmeværende- uansett aldri noe jeg la meg borti, hver vår økonomi har ingen andre noe med... da må man heller la være å spleise). Det har alltid vært en del per husstand, og jeg har aldri tenkt over det som noe rart. Det har også vært slik i min familie, som har satt sånn type standard sum for hvor mye de gir i konfirmasjoner osv, at hver familie/husstand gir like mye, og ikke per person i husttanden. Husk på at de også har dobbelt opp av familie å kjøpe gaver til når de er to, ettersom de har to sider av familien. Det har, iallfall hos oss, ført til at de gavene vi ikke har kjøpt har vært dobbelt så dyre, men istede beholdt den verdien vi kjøpte for før (litt mindre etter vi fikk dårligere økonomi), vi har jo trossalt to familier å kjøpe til nå istedefor en. To mødre, to fedre, to sett med søsken, to sett med nieser/nevøer osv. Så selv om de får indiviudelle gaver på sin bursdag og sånt, så har de jo som sagt dobbelt så mange å kjøpe til (hvis man går ut ifra at man bruker like mye penger / har like mange å kjøpe til på hver side av familien, både biologisk og sviger familie).
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #27 Skrevet 21. mai 2012 Tenker det er naturlig å dele på 2. Altså en halvdel fra hver "familie", selv om du bare er 1 og de er 2. Slik har iallfall vi gjort det i min familie i alle år, også da jeg var singel og mine søsken hadde familie. Selv om jeg var 1 og student og de 2 ektefeller med 3 barn og hadde hver sin jobb (eller en hjemmeværende- uansett aldri noe jeg la meg borti, hver vår økonomi har ingen andre noe med... da må man heller la være å spleise). Det har alltid vært en del per husstand, og jeg har aldri tenkt over det som noe rart. Det har også vært slik i min familie, som har satt sånn type standard sum for hvor mye de gir i konfirmasjoner osv, at hver familie/husstand gir like mye, og ikke per person i husttanden. Husk på at de også har dobbelt opp av familie å kjøpe gaver til når de er to, ettersom de har to sider av familien. Det har, iallfall hos oss, ført til at de gavene vi ikke har kjøpt har vært dobbelt så dyre, men istede beholdt den verdien vi kjøpte for før (litt mindre etter vi fikk dårligere økonomi), vi har jo trossalt to familier å kjøpe til nå istedefor en. To mødre, to fedre, to sett med søsken, to sett med nieser/nevøer osv. Så selv om de får indiviudelle gaver på sin bursdag og sånt, så har de jo som sagt dobbelt så mange å kjøpe til (hvis man går ut ifra at man bruker like mye penger / har like mange å kjøpe til på hver side av familien, både biologisk og sviger familie). ekstremt urettferdig overfor de med en inntekt. Hvis partner ikke ønsker å bidra på lik linje får partner gi en flaske vin fra seg selv da.
Gjest yrild Skrevet 21. mai 2012 #28 Skrevet 21. mai 2012 Jeg ville delt på to... men ville nok kanskje spurt broren min først?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #29 Skrevet 21. mai 2012 Meg og min søster har alltid delt på to, uavhengi om den ene aller andre har kjæreste. Selv når hun var gift og jeg singel så delte vi på to.
LilleVilje Skrevet 21. mai 2012 #30 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns også det er veldig merkelig med de som regner seg som en halv person hvis de ikke er med partneren sin... Tre voksne mennesker har tre inntekter, og da spiller det vel ingen rolle om man har en, to eller tre husholdninger? I utgangspunktet: Del på tre, ellers blir det jo 500 på deg og 250 på hver av dem. Men du må kanskje se litt på hvor nært forholdet mellom kjæresten til broen din og deres mor er, det kan hende at du og din bror blir enige om å betale f.eks. 400,- hver, og så spytter kjæresten inn 200 kr fordi hun ikke er like nær som dere er. Med venner ville jeg delt på tre uansett.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #31 Skrevet 21. mai 2012 Jeg ville ikke blitt blid om jeg hadde fått regning for en gave mannen og hans søster spleiset på til sin mor eller far uten å ha blitt spurt om det på forhånd. Da fikk de betale selv og så kjøper jeg gave til mine foreldre.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #32 Skrevet 21. mai 2012 Vi spleiser ofte med single søsken og summen deles på to, med mindre vi er enige om annet på forhånd.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #33 Skrevet 21. mai 2012 Altså vi som er par kjøper ikke dobbelt så dyr gave som det vi gjorde før, og vi kjøper heller ikke mer til de som er par enn de som er single (feks til jul).
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #35 Skrevet 21. mai 2012 Altså vi som er par kjøper ikke dobbelt så dyr gave som det vi gjorde før, og vi kjøper heller ikke mer til de som er par enn de som er single (feks til jul). Men dere er to givere, ikke en. Dere kan ikke forvente at ene delen av paret skal være gratispassasjer. Det er bare snyltende og gjerrig oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #36 Skrevet 21. mai 2012 Jeg ville ikke blitt blid om jeg hadde fått regning for en gave mannen og hans søster spleiset på til sin mor eller far uten å ha blitt spurt om det på forhånd. Da fikk de betale selv og så kjøper jeg gave til mine foreldre. Hvis du ikke ønsker å betale for gaven skal du jo heller ikke stå som giver av den
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #37 Skrevet 21. mai 2012 Det har bare blitt sånn i vår familie. Ser ikke på noen av mine gifte søsken som gjerrige av den grunn. De single ønsker å betale halvparten, det er ikke sånn at vi krever det heller.
soleia Skrevet 21. mai 2012 #38 Skrevet 21. mai 2012 Sidan det er til din og bror din sin familie, så hadde me delt på to. Slik var det då eg var singel og bror min gift. Eg kjøper ikkje dyrare gåver til familien min no når eg er gift enn då eg var singel, sjølv om det er frå mannen og ungane og. Eg synes det er annleis om det er til felles vener der begge normalt sett ville kjøpt gåve. Når me spleiser med vener på gåve til andre vener, deler me alltid på alle som er med, uavhengig av par og ikkje. Det var forresten eit innlegg her ein gang, der dei var 3 stk i ein bil og paret meinte at kostnaden berre skulle delast på to. Der er ikkje eg, altså...!
Fiemamma Skrevet 21. mai 2012 #40 Skrevet 21. mai 2012 Synes sum per hode/par bør vurderes individuelt for hver situasjon . Akkurat i denne saken mener jeg voksne mennesker med inntekt skal dele summen likt, spesielt siden dere i utgangspunktet ble enige om å spleise. Hvis svigerinnen din ikke hadde sagt ja til spleiselag så skulle du og broren din ha delt 50/50. Her har hun sagt ja til å spleise, og man spleiser jo for å få det billigere per snute.. Kanskje han legger ut for dama si, men da skal han ut med sum tilsvarende to tredjedels totalsum. Har man ikke egen inntekt er det jo praktisk umulig å delta i et spleiselag også. Hun kunne jo ha valgt å gi noe eget Noe annet blir urettferdig i mine ører. Det er tross alt en spleiseavtale..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #41 Skrevet 21. mai 2012 Jeg mener man må tenke antall personer, for det blir mest rettferdig i dag, siden de aller fleste har en eller annen inntekt. Så de som er to har da to inntekter, mens den som er alene har bare en inntekt. Det er ikke som før i tiden når det kommer til par og hjemmeværende husmor. Da kunne et par regnes som en, for da var det kun en inntekt der. Sånn er det ikke i dag, selv om par syns dette er supert, siden de da sparer penger..... Det er alltid dyrere å være alene voksen i husholdningen.... Drittlei akkurat det der.
Nille 76 Skrevet 21. mai 2012 #42 Skrevet 21. mai 2012 Synes sum per hode/par bør vurderes individuelt for hver situasjon . Akkurat i denne saken mener jeg voksne mennesker med inntekt skal dele summen likt, spesielt siden dere i utgangspunktet ble enige om å spleise. Hvis svigerinnen din ikke hadde sagt ja til spleiselag så skulle du og broren din ha delt 50/50. Her har hun sagt ja til å spleise, og man spleiser jo for å få det billigere per snute.. Kanskje han legger ut for dama si, men da skal han ut med sum tilsvarende to tredjedels totalsum. Har man ikke egen inntekt er det jo praktisk umulig å delta i et spleiselag også. Hun kunne jo ha valgt å gi noe eget Noe annet blir urettferdig i mine ører. Det er tross alt en spleiseavtale.. Man spleiser vel ikke for at det skal bli billigere? Men for at man kanskje kan kjøpe en litt "større" ting?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #43 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #44 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Vi gir dobbelt så mye til hver etter at vi ble to, og vi får også dobbelt så mye tilbake. (Altså jeg får f.eks. like mye fra mine foreldre som før, mens han i tillegg får for samme sum fra dem.) Dette er helt vanlig i begge våre familier, så tror nok det er litt forskjeller rundt omkring...
Himmel og hav Skrevet 21. mai 2012 #45 Skrevet 21. mai 2012 Vi hadde delt på to. Hvis man skal begynne med å dele på antall hoder, så er det jo egentlig mer rettferdig å dele etter inntekt. Mannen min tjener like mye som hans bror og kone til sammen. Så om han hadde vært singel hadde det jo vært tåpelig om han skulle betalt mindre enn dem bare fordi han var én.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #46 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Vi gir dobbelt så mye til hver etter at vi ble to, og vi får også dobbelt så mye tilbake. (Altså jeg får f.eks. like mye fra mine foreldre som før, mens han i tillegg får for samme sum fra dem.) Dette er helt vanlig i begge våre familier, så tror nok det er litt forskjeller rundt omkring... Men man kan ikke ta detfor gitt at andre betaler dobbelt opp.(eller får dobbelt opp). Jeg og mannen får like mye i gave sammen som jeg fikk tidligere alene. Så om du hadde julebudsjett på 5000 kr tidligere og mannen din hadde budsjett på 5000 kr tidligere har dere nå julegavebudsjett på 20 000 kr?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #47 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Vi gir dobbelt så mye til hver etter at vi ble to, og vi får også dobbelt så mye tilbake. (Altså jeg får f.eks. like mye fra mine foreldre som før, mens han i tillegg får for samme sum fra dem.) Dette er helt vanlig i begge våre familier, så tror nok det er litt forskjeller rundt omkring... Men man kan ikke ta detfor gitt at andre betaler dobbelt opp.(eller får dobbelt opp). Jeg og mannen får like mye i gave sammen som jeg fikk tidligere alene. Så om du hadde julebudsjett på 5000 kr tidligere og mannen din hadde budsjett på 5000 kr tidligere har dere nå julegavebudsjett på 20 000 kr? Neida, men du kan jo ikke ta det motsatte for gitt heller. Og ja, det stemmer. (Tallene er noe lavere da, men prinsippet er riktig. ) Men vi har også mye bedre økonomi enn vi hadde før vi ble sammen, så det er mulig det hadde blitt annerledes ellers.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #48 Skrevet 21. mai 2012 Det naturlige her er at dere deler på to. Dersom dere tre hadde kjøpt en gave til en person dere alle tre sto like nær ville jeg delt på tre.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. mai 2012 #49 Skrevet 21. mai 2012 Vi deler på to. Siden vi ikke har felles økonomi, betaler mannen gaver til sin familie og jeg til min. Så selv om jeg får gave av svigers og omvendt, blir det mest rett i våre øyne. Det har da heller aldri vært diskusjon om dette Jeg føler det blir en del oppkonstruerte problemstillinger her inne. Hver familie får gjøre det som passer best:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #50 Skrevet 21. mai 2012 Ingen som tar til seg at to som er sammen har dobbelt så mange å kjøpe gaver til enn single? Her kjøpte jeg gave til mine søsken for 500 kr til jul tidligere og det gjør vi sammen fortsatt. Gir de ikke gave til 1000 kr bare for at jeg er gift. Vi har to familier å kjøpe til. Men dere får jo også gaver tilbake fra dobbelt så mange. Hvis dere kjøper billigere fordi dere må gi til fler så får dere jo igjen mer enn dere kjøper for. Dere går i pluss liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå