Gå til innhold

Besøk i barseltiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er snart tre uker gammel og vi har vært hjemme i to og en halv uke. Jordmor, barnepleiere og helsesøster har sagt at vi kan være egoistiske og passe på å få hvilt, bli kjent med den lille og ta i mot venner og familie på korte besøk, dersom det passer oss. De sa også at det er vanlig at besøket tar med kaffimat.

Vi har nå hatt besøk hver dag, ingen har tatt med noe å spise, ingen hjelper til med av-pådekking, og ingen har vært kortere enn tre timer.

Det toppet seg litt i helgen, da vi fikk uanmeldt besøk i går, jeg var sliten og skulle til å ta meg en lur, da en venninne kom og ble sittende i tre timer.

Jeg kunne definitivt ha vært strengere og satt mer grenser, men det er ikke så lett.. Hva syns dere andre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at de besøkende må kjenne sin tid, og det er jo høfflig å ta med noe.. Klart at de vil komme på besøk, men de må virkelig kjenne sin tid. samtidig som man må bli tøffere til å si ifra til de som ikke gjør det.

Vi hadde noen som satt leeeeeeenge, jeg var dødssliten, og tilsutt måtte jeg få mannen til å "kaste" de ut. Da hadde de vært der fra 12tiden til 9på kvelden. Huff. Angrer på at jeg ikke sa ifra tidligere.

Ved nestemann kommer vi til å si ifra litt før. men dette må man jo kjenne på selv hav som er nok, og hva man klarer.

Skrevet

Syns det er frekt av folk å forvente oppvartning i timesvis når man nettopp har fått baby! Syns de kan ta med noe selv, og hjelpe med å dekke på/koke kaffe osv. Syns også det er frekt å komme uanmeldt, og man bør jo forstå at man ikke kan sitte i all evighet. Folk burde absolutt ta mer hensyn til de nybakte foreldrene og babyen, spesielt de som har barn selv og vet hvor slitsomt det kan være.

Skrevet

Jeg prøvde også å begrense besøkene til å begynne med, men syntes det var vanskelig. Virket som mange så på det som sin rett å få se den nyfødte uten å tenke på at mor kanskje var litt sliten. Jeg angrer ihvertfall på at jeg ikke var litt strengere, men der og da fløt jeg bare på en måte med, og hodet var ikke helt på plass. Jeg kjøpte inn masse kaker og slikt, men de fleste nøyde seg bare med kaffe, så kakene stappet jeg i meg selv etter at de hadde dratt... :-\ Skjønner godt at du er oppgitt over alle som kommer, og spesielt det at de er så lenge og forventer full oppvartning. Kan mannen din sette ned foten, eller synes han det er vanskelig? Jeg skal ihvertfall være strengere neste gang, for jeg orker ikke tenke på å rydde og vaske hver dag og servere folk som kommer. De må fint vente til ting har roet seg.

Skrevet

Jeg synes vi var ganske flinke med nr en i forhold til å sette grenser. Det var midt på sommeren, så det var alltids noen som hadde ferie og derfor kunne komme på dagtid i uka. Jeg sov når babyen sov, så vi sa ifra når det var greit å komme så vi kunne posjonere ut besøket. Familie ringte generelt ikke, me sendte melding så jeg kunne ringe når det passet for meg. Kan ikke huske at vi serverte noen. Få tok med seg noe, og da ble det heller ikke servert noe. Tror ikke noen ble skuffet for det egentlig, og hadde i så fall ikke brydd meg. Jeg drar ikke på barselbesøk uten å gi beskjed først om at de ikke skal ordne i stand noe, og jeg tar med meg noe som kan serveres eller fryses.

Bare en kamerat ble sittende lengre enn vi syntes passet. Han kom liksom ikke på babybesøk, men kom for å besøke kameraten sin. Husker ikke om han pent ble bedt om å reise etter en stund eller ei.

Denne gangen har vi akkurat kommet hjem fra sykehuset (i går) så vi har bare hatt to besøk. Ene var svigers og hun ble en times tid, hun hjelper til med det vi ønsker. Og en venninne med familie kom i dag og hadde både boller og drikke med seg. De ble snaue to timer, så det var passe.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er en uskreven regel at i barseltida har gjestene med seg det spiselige, de koker kaffen eller hva det nå er selv (hvis ikke pappaen er der og gjør det) og de forsvinner etter max en time.

Selv tør jeg ikke ringe på hos en barselkvinne uten å ha forsikret meg pr sms at hun ikke sover!

Kan du ikke lage deg et sånt skilt de har på hotell, der det står vennligst ikke forstyrr, og heng det på døra? Slå mobilen på lydløs og snork i vei...

Skrevet

Jeg sa ufra. 20 min. -helt sant!! Jeg hadde en sky over øynene, og generelt dårlig barseltid. Måtte bruke tid på meg selv og ikke underholde andre. Du må si ifra, ellers kan du få depresjon..

Skrevet

Den første uka hjemme med førstemann var SLITSOM!

Svigers som kom uanmeldt på morgenen kl halv åtte og sa de ikke skulle bli oppvartet men fra jeg gikk opp for å skifte (stod i morgenkåpe og følte meg som en dass ) til jeg kom ned igjen var det glass og kopper overalt, brød overalt, pålegg overalt og de dro rett etter å ha kastet i seg maten .

Slitsomt... Jeg har sagt i fra allerede nå at de som bor såpass at et sykehusbesøk er aktuelt (ift; kjørelengde) og de som bor langt unna kan komme på besøk hjem til oss når vi er klare.

Jeg syns det er kos med besøk altså, men ikke på alle andres premisser ..

Skrevet

Har funnet ut at jeg skal bare være mer egoistisk denne gang ;) Hehe!

Skrevet

det tøffeste var neste å legge av seg vertinnerollen, syntes jeg da nr 1 kom og folk raste inn dørene på både helgebesøk og kortere visitter. samtidig var det utrolig hyggelig med all gleden rundt babyen, rørende. men sliten - jaaaa! sikkert lurt å sette bedre grenser nå som nr 2 kommer til sommeren, skal i hvert fall ikke stresse med å "varte opp" folk som sist;)

Skrevet

Det blir jo opp til deg å sette grenser når folk tar seg til rette, da. Si ifra hvordan du vil ha det, orker du ikke servere dem, ikke gjør det.

Skrevet

Her kom ingen uanmeldte og spurte over sms først om det passet. I tillegg hadde vi "storinnrykk" med mange på en gang som kun var der i max 1-2 timer.Det var ganske greit for da var vi liksom litt ferdige med barselbesøk på kort tid ;) Kan ikke husket at jeg vartet opp noen, men gubben serverte kaffe.

Ellers var vi hos enten svigers(bor 5 min unna) eller hos foreldrene mine og da kom gjerne onkler, tanter og oldeforeldre dit... Veldig greit for da sto noen andre for oppvartingen og jeg kunne bare trekke meg tilbake på et soverom hvis jeg ble sliten. Jeg var vel egentlig som en dronning med tjenere ;) He he.

Venninner uten barn er ofte de som ikke helt forstår besøkstiden opplever jeg det da ;) De tenker/vet ikke hvor sliten man kan være, så da er det greit å si i fra til dem ;)

Skrevet

Å komme uanmeldt pÅ besøk er bare frekt uansett synes jeg! Men spesielt nÅr man har en helt fersk baby. Jeg synes det var veldig tiltak Å dusje og sminke meg ogsÅ, sÅ jeg synes det var litt dumt med alle disse som mÅtte se meg "sjuskete" og ustelt de første ukene. Men var mest familie heldigvis, venner hadde vett til Å vente pÅ invitasjon.

Skrevet

Å komme uanmeldt pÅ besøk er bare frekt uansett synes jeg! Men spesielt nÅr man har en helt fersk baby. Jeg synes det var veldig tiltak Å dusje og sminke meg ogsÅ, sÅ jeg synes det var litt dumt med alle disse som mÅtte se meg "sjuskete" og ustelt de første ukene. Men var mest familie heldigvis, venner hadde vett til Å vente pÅ invitasjon.

Godt flere er enige om dette :)

Skrevet

Jeg var veldig klar på å være egoistisk da jeg fikk min første. Hadde bestemt oss for at bare besteforeldre og onkler og tanter kunne komme (ingen av dem har barn). De kom på sykehuset, hadde med seg gave, noe frukt og annet godt, det var veldig trivelig. Ellers hadde jeg mobilen på lydløs og svarte på meldingene og ringte opp etter hvert som det passet meg.

Et uanmeldt besøk fikk jeg, og det var på formiddagen etter fødselen (fødte på natten). Var ei venninne som hadde sendt melding og gratulert, sendt en melding om hun ikke kunne komme likevel (visste jeg ikke ville ha besøk for jeg kom hje, lang fødsel), og at jeg måtte svare på meldingen, noe jeg ikke orket der og da. En time etterpå sto hun plutselig på rommet mens svigermor var hos oss. Jeg vet du ikke ville ha besøk, og at du skulle svare på meldingen om du ville ha besøk, men jeg kom allikevel jeg. Da kjente jeg det raste i meg, synes det var respektløst. Senere kom hun (også da uten noe servering, men det er nå greit det), og spurte om det ikke var kjedelig å vare være hjemme med den lille og "ikke være sosial". Ellers var det mest snakk om henne selv. Hun jobber på sykehuset, og har tidligere kommentert alle bekjente hun ser på barsel (nevner dem med navn), og hvor forderdelige og slitne de ser ut, så da fikk vel alle høre hvor forferdelig jeg var også da. Til mine venninner sa hun at hun på sykehuset ikke hadde følt seg så velkommen, noe hun jo ikke var heller :P Hun har ikke barn selv, og jeg tenker jeg er glad jeg kjenner "kodene" for barselbesøk selv nå ;)

Skrevet

Jeg var på sykehuset i 5 døgn, sa klart fra at jeg ikke ønsket såmye besøk på sykehuset da tulla vår var syk og jeg ville ikke ha så mye smitte rundt henne.

Hadde bare farfaren, mormoren og oldemor på besøk på sykehuset.

Etter vi kom hjem sa vi det var greit med besøk og at folk måtte bare stikke innom, gjerne gi beskjed om det først. Og helst at besøkene fant sted etter kl 13 på ettermiddagen (da jeg ikke er noen morgenperson..)

Alle respekterte det =)

Kom med gaver, noen kom med oppvartning og de som kom uten noe tilbød vi vann, te og saft (vi drikker ikke kaffe)..

Folk var fornøyde de =)

Skrevet

Oi, sier dere ikke fra til folk når de er så lenge på besøk? Jeg sa rett ut til folk at nå er jeg sliten, så nå får dere dra eller at jeg tar med babyen og går og legger meg nå for jeg er sliten.. Frekt? Kanskje, men steike så godt å kunne slappe av når man er sliten og lei. ;)

De fleste besøkende her var uansett bare en liten time på besøk, så dro de. Eneste var at vi hadde svigerforeldrene mine på besøk en langhelg, men det var bare koselig. De laget middag, støvsugde gulv og visste ikke hva godt de skulle gjøre for oss. I tillegg dro de på turer til byen og gåturer ute så vi skulle få litt tid for oss selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...