Gå til innhold

Dere som har begynt å jogge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men var i dårlig form når dere starta, hvordan kom dere på det nivået å jogge fler ganger i uka uten problem?

Jeg vil jogge og komme i form, men er så flau for etter ti meter er jeg andpusten og har blodsmak i munn.

Røyker ikke. Er 165 høy og 74 kg (om det har noe å si)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å veksle mellom gange og jogging. Ikke tenk på at du peser som en hval, det er uansett mye bedre å gjøre noe med det!

For meg tok det 3 uker med jevnlig jogging før jeg kjente at det løsnet. Det er så deilig å kjenne at kroppen trives med joggingen. Det kommer til slutt, ikke gi opp:)

Men start med noe du klarer å gjennomføre!

Skrevet

Da jogger du 10 meter, går 10 meter og fortsetter sånn en del ganger... Snart kan du ta 20 meter, og før du vet ordet av det løper du en kilometer:-) Og så er det 5 uten problemer! Bra du starter, og de er nå i starten framgangen blir aller størst! Husk å trene litt styrke og, i starten er det mer enn bra nok med noen øvelser hjemme foran TV:-)

Skrevet

Mannen foreslo at jeg kunne begynne rundt boligfeltet. Tar vel ikke mer enn ti-femten minutter å gå rundt ..

Skrevet

Akkurat som om jeg skulle skrevet det, både kondisen og høyde og vekt! Ble litt motivert til å starte nå, for har giftet meg inn i en sporty familie, og tørr såvidt gå på fjelltur med dem pga kondis:s

Skrevet

Jeg får også vondt øverst i brystet når jeg trener ...Sitter å vurderer å gå å jogge nå ... Ruta er på ca. 600 meter ...

Hi

Skrevet

Begyn forsiktig. Gå og jogg om hverandre i 20 til 30 minutter 3 ganger i uka til å begynne med. Det tar ikke så lang tid før du merker at du kan jogge mye mer. I løp av c 8 uker bør du være i stand til å jogge i 30 minutter sammenhengende.

Jeg startet i hvertfall på den måten for 2 år siden. Nå kan jeg løpe langt. I dag var jeg ute og løp 2 timer sammenhengende i godt kupert tereng. 17 km før klokka 10 om morgenen er en fin start på en søndag ;), og i hvertfal noe som var helt uaktuelt for noen år siden.

Hvis du vil ha et godt program for å komme i form og klare å løpe lengre sammenhengende kan du følge dette opplegget:

http://iform.nu/tren...gram-nybegynner

Det fungerer!

Skrevet

Nå har jeg jogga og i morgen ringer jeg legen. Jogga litt over 500 meter og gikk 100 meter.

Fikk så vondt i brystet at jeg nesten kollapsa. Hadde vondt fra nederst i brystkassa og opp til tennene. Gjorde også vondt ut armhulen.

Måtte gå rett i skuffen og ta astma,edisinen til dattera mi for jeg klarte ikke trekke pusten (jeg har ikke astma ifølge legene). Satte me i sofaen og fikk sinnsyke ryggsmerter ved lungene. Nå sitter jeg å hoster som bare det. Hadde så vondt at jeg nesten gråt

Skrevet

det heter å ha dårlig lungekapasitet /kondis... å det blir bedre det å.

Men aller først vil jeg gi deg det rådet at du skal jogge, men ikke i fortere enn gåtempo. etterhvert blir lungekapasitetetn bedre og du kan løpe fortere.

Og også det å jogge i ikke altfor kald luft. dette funket for meg ihvertfall. hadde det sånn jeg å da jeg startet å jogge med mine 100 kg.

Nå løper jeg 5km uten problemer, ganske fort.

Skrevet

Google "løping for nybegynnere" så vil du få opp flere program der man starter oppp gradvis med rask gange/ jogging/gange til formen stiger og man klarer mere. Vet at Løplabbet har et bra program for nybegynnere f.eks:)

Skrevet

Jeg skal gi det noen dager til. Har fortsatt vondt i brystet og hoster fortsatt. Er det normalt da?

Hi

Skrevet

Du gjør antagelig samme tabbe som jeg gjorde i starten. Du jogger antagelig ikke, men løper. Jeg endte alltid opp med vondt i lungene og "hjertet", blodsmak i munnen og hoste. Kunne ikke fatte og begripe at noen orket å jogge og mente kondisen min var helt bak mål. Det var den også, men kanskje ikke så ille som jeg trodde.

Skaff deg en pulsklokke er mitt beste tips. Du kan fint jogge langt alt nå, men da er det viktig at du jogger og ikke løper. For det jeg trodde var jogging viste seg fort på pulsklokken å kvalifisere som løping, mens det jeg tenkte på som løping var spurting. Når man jogger skal det bare gå bitte litt fortere enn når du går fort, og da kan du holde ut lenge. En pulsklokke vil hjelpe deg til å regulere dette i starten. Etterhvert som kondisen din øker vil du kunne jogge raskere og kanskje gå over til løping også. Det tar ca 3 uker å komme over kneiken på jogging/løping dersom du jogger 2-3 ganger pr uke. Kondisen blir veldig fort veldig mye bedre :)

Skrevet

Jeg var også i skikkelig dårlig form. Og da mener jeg skikkelig.

Jeg begynte med å gå en rute på 5 km. Gikk så fort jeg orka og ble råsliten bare av å gå. Etterhvert økte jeg tempoet i takt med formen som ble bedre.

Når jeg klarte å gå runden så fort jeg bare kunne, begynte jeg å jogge de siste 100 meterne. Neste gang begynte jeg å jogge litt tidligere enn forrige gang. Bare bittelitt lengre av gangen. Jeg brukte lang tid.

Og etter ca 6 mnd jogger jeg nå hele denne runden i raskt tempo. Jeg føler meg supersprek.

Det gjelder å ikke gape over for høyt av gangen. Sørg for å ta det i så sakte tempo at du klarer litt mer for h er gang. Det gir mersmak for å fortsette.

Og du, det er drit slitsomt i begynnelsen. Det koster blod svette og tårer, men man får så veldig igjen for det når du kommer over kneika. Hold ut, det er kun viljestyrken det står på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...