Gå til innhold

Dere som ammer til barna er 2 år, hvorfor slutte der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ammer dere ikke til barnet er 4? 5? Nå er det ikke for å være frekk eller provosere, men jeg lurer oppriktig. Det er jo vel og bra for barnet å amme, men hva er forskjellen på å amme en på 2 og en på 4? Alle barn som er over 1 år kan få i seg alt av næringsstoffer de trenger gjennom mat, så jeg ser ikke helt argumentet med at det er bra for de. For da er det vel like bra for en 4 åring?

Som sagt, ikke for å være frekk, men jeg lurer. Det virker av og til som om det er en konkurranse om å amme lengst.

Personlig ammet jeg til datteren min var 11 mnd. Jeg kunne nok fortsatt, men JEG synes de er for store etter det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg ble gravid på nytt ;)

Men hadde uansett ikke villet amme lenger. WHO anbefaler amming til barnet er 2 år, og jeg henger meg dessuten på flyselskapenes definisjon av baby som er til fylte 2 år :D Etter babystadiet vil jeg ikke amme, både for min egen del og fordi jeg da mener at barnet er stort nok til å slutte.

Skrevet

WHO anbefaler det fordi de i U-Land ikke har annen mat og tilby de. De barna har store mangler av vitaminer og mineraler, og vi kan ikke sammenligne oss med de. (dessverre for de). I Norge anbefaler norske helsemyndigheter at barnet ammes til det er 6 mnd, og gjerne til de er 1 år.

Skrevet

JEG ammet i 18 mnd fordi jeg det muligens kan hjelpe mot allergi da jeg selv er ille plaget med dette. Nå vet jeg ikke om det var det som gjorde utslaget eller om det hadde vært slik likevel men hun har ikke allergi bare litt atopisk eksem. Var uaktuelt å holde på lengere da hun var så stor og ikke hadde behov (rent ernæringsmessig) lenger.

Skrevet

WHO anbefaler det fordi de i U-Land ikke har annen mat og tilby de. De barna har store mangler av vitaminer og mineraler, og vi kan ikke sammenligne oss med de. (dessverre for de). I Norge anbefaler norske helsemyndigheter at barnet ammes til det er 6 mnd, og gjerne til de er 1 år.

I norge anbefales amming til barnet er MINST 1 år. Det lengste jeg har ammet er 16 mnd, og da sluttet jeg for jeg var lei.

Skrevet

Ja, i Norge anbefaler de amming i 1 år og gjerne lenger.

Skrevet

Jeg ammet til hun var to fordi det var det riktige for oss. Verken mer eller mindre! Hadde ikke noen bevisste tanker om hvor lenge jeg ville amme før jeg fikk barn, men veien blir til mens man går. Jenta mi var mye plaget med luftveisinfeksjoner og gastroøsofageal refluks og fikk etterhvert påvist astma så for henne var det godt både fysisk og psykisk å bli ammet litt ekstra lenge. Men da hun var to år begynte jeg å føle at det var nok. Det tærer jo på kroppen og jeg syntes tiden var inne for å avslutte. For meg er det forresten en stor forskjell på en to åring og en 4 åring!

Skrevet

STOR forskjell på en på to og en på fire år. Dumt å sammenligne...

Skrevet

Mulig noen blir provosert av meg men jeg syns ikke en 2 åring har noe på puppen å gjøre.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns det er forskjell på 2 år og 3 år fordi barnets modenhet og aksjonsradius endrer seg enormt i løpet av det året. Trygghetsbehovet er et annet, språk og abstraksjonsevne er i utvikling og barnet blir, fra toårsdagen og utover, betraktelig mer utadvendt, interessert i verden og relaterer til mange flere mennesker.å fortsette det som var OK ved ett eller to års alder er ikke nødvendigvis "likt" et halvår etterpå.

Skrevet

Kanskje fordi man ikke får ammefri etter barnet er blitt 2år?

Ikke for å provosere altså, men kjenner flere som ikke gidder amme etter retten til ammefri opphører ;-)

Skrevet

Jeg har aldri benyttet meg av retten til ammefri fordi det har aldri vært nødvendig eller vært et tema. Jeg var 100% hjemme til hun var rundt 14 mnd, ammingen etter fylte året er jo helt annerledes enn den første tiden. Vi ammet stort sett bare morgen og kveld, kanskje litt mer hvis hun var ekstra kosete, syk, trøtt etc.

Skrevet

Noen blir anbefalt å amme ungen til 2 år pga allergi. Ei i familien ble anbefalt å gjøre det!

Skrevet

De norske anbefalinger er ikke å slutte ved ett år, men å amme minimum så lenge. Vi fortsetter blant annet fordi det er anbefalt, det er fornuftig når man skal på utenlandsferie både med tanke på fly og fremmede bakterier, det er til stor hjelp når barnet har feber og både trenger trøst og ikke vil innta nok næring og væske ellers, det hjelper barnets immunforsvar, og fordi jeg vil. Og ja, som mange motstandere her inne påpeker, det er koselig for mor og barn. Jeg har aldri forstått hvorfor de bruker det som et argument for at man skal slutte!? Vi fortsetter så lenge vi synes det er fornuftig.

Skrevet

Vi gjorde det bare for at det var det rette for oss, når han var 2 så kjente jeg at det var nok bare. :) Vi sluttet på bursdagen hans, og vi var enige om valget. Jeg ble selv ammet lenge, et år lengre enn det som ble "fasiten" hos oss, det har sikkert ikke noe å si, men kanskje?

Jeg synes det er litt morsomt at du sier at du ikke vil provosere, men poengterer akkurat det i et innlegg lengre ned.

Amming er utelukkende positivt, det finnes ingenting negativt med det, så hvorfor bryr du deg om hvor lenge vi andre vil gjøre denne utelukkende positive "handlingen"?

Du ville ikke amme lengre, neivel, så flott, men det ville vi. :)

Skrevet

Merkelig spørsmål. Man slutter vel av samme årsaker som de som slutter tidligere (med unntak av de som ikke vil eller får til å amme). Barnet mister interessen, mor synes det er nok, man blir gravid igjen og ønsker ikke å amme videre, starter å jobbe igjen og amming er upraktisk etc. Mange grunner, og mange ulike personer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...