Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har uventet funnet ut at jeg er gravid igjen. Jeg syntes dette er kjipt fordi jeg mottar dagpenger fra NAV da jeg er arbeidsledig. Jeg ble sagt opp fra jobben min i sept. 2011, mottok lønn ut januar 2012 og har gått på dagpenger siden 01/02. Har før dette jobbet i alle år - 100% Min permisjon tok slutt i september 2011. Det jeg nå er redd for er hva jeg har av såkalte rettigheter i forbindelse med ett nytt svangerskap. Og også hvor mye jeg har krav på av permisjon etter fødsel. Jeg er litt redd for NAV og har aldri tidligere gått på dagpenger, så derfor så vet jeg ikke helt hvordan systemet fungerer og jeg forstår ikke helt hva de skriver på sine hjemmesider. Er det noen her inne som vet hva slags rettigheter jeg har, evt hvilke? Er dagpenger "opptjening" nok? Slik at jeg har permisjon i feks 80% eller 100% av dagpengene?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Hvem kan få foreldrepenger? Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet arbeidsavklaringspenger (AAP) FRA NAV.NO
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 dagpenger er grunnlag for foreldrepenger ja.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Takk for svar. Da kan jeg puste lettet ut HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå