Novadona Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Mini har akkurat lært seg å hoppe over sprinkelsengen, og det er jo kjempegøy. Vi har derfor på fjerde dagen måtte sitte lenge med han, før han sovner. Han har også våknet på natten og klatret over, og da tok det opp til to timer for å få han til å sove igjen, sukk!!... Selger de grind til sprinkelseng???
Gjest Filifjonka Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Noen venner av oss satte på ekstra grinder over sprinkelsenga. Det ble kjempehøyt. Dessverre tok det ikke lang tid før det barnet lærte seg å klatre over der også, og det var så høyt at det ble farlig. De valgte da å gå over til vanlig seng i stedet. Et av mine barn var også fæl til å klatre over. Vi satte en krakk ved siden av senga, slik at klatringen ble minst mulig risikofylt. Og så tok vi annen hver kveld. Vi satt utenfor døra til barnerommet, ikke inne på rommet, og hver gang barnet kom gledesstrålende ut, tok vi det i hånden, leide det inn igjen og la det. Uten å snakke med barnet, poenget var å gi minst mulig oppmerksomhet. Det tok, tja, kanskje ti dager eller noe å få bukt med uvanen. Mitt barn våknet riktignok ikke om natten, så vi slapp den biten.
Novadona Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2012 ti dager, ough!! Har lagt over tørkestativet nå, og knyttet med en tøybit... Vi for se om han roer seg med det... Vet at han ligger i pose, med låst grind i bhg (han har andre etg i køyseng). Håper han roer seg...
tigergutt<3 Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Når tar du av grinden over sengen? Når du legger deg, eller på morningen? Synes det er helt uakseptabelt å gjerde barn inne slik. Tenk hvis det begynner å brenne og dere må fort ut av hus.... Eller om barnet setter hode fast mellom spilene på stativet...... Her ha de to eldste måtte over i stor seng når de var 2 pga farlig klatring. Som tidligere nevnt, så er det bare en ukes tid med konsekvent legging så er d i orden igjen? Er barnet ditt innelåst i bhg. også? Det hadde jeg aldri tillatt.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Mi jente er 2 år og hun klatra over og falt ut av sprinkelsenga her for litt siden. Da fjernet jeg sprinklene på den ene siden. Blir litt flying ut og inn av soverommet etter sengetid, men jeg tar heller den kampen enn å risikere at hun ramler over igjen eller å "gjerde" henne inne, som for meg høres helt Gale-Mathias ut.
Novadona Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2012 Noen venner av oss satte på ekstra grinder over sprinkelsenga. Det ble kjempehøyt. Dessverre tok det ikke lang tid før det barnet lærte seg å klatre over der også, og det var så høyt at det ble farlig. De valgte da å gå over til vanlig seng i stedet. Et av mine barn var også fæl til å klatre over. Vi satte en krakk ved siden av senga, slik at klatringen ble minst mulig risikofylt. Og så tok vi annen hver kveld. Vi satt utenfor døra til barnerommet, ikke inne på rommet, og hver gang barnet kom gledesstrålende ut, tok vi det i hånden, leide det inn igjen og la det. Uten å snakke med barnet, poenget var å gi minst mulig oppmerksomhet. Det tok, tja, kanskje ti dager eller noe å få bukt med uvanen. Mitt barn våknet riktignok ikke om natten, så vi slapp den biten. Har fjernet tørkestativet nå, enig med deg at dette ikke er det lureste å ha på natten. Vi kommer dog til å ha det ved innsovning i to dager, før vi nå har bestemt at vi skal fjerne den ene veggen på sprinkelsengen. Deretter skal vi sitte på gangen og leie han i seng igjen når han går ut av. MEN, har noen erfaring med å gjøre dette på en 1,5 åring? Vil han skjønne at han skal være i senga? Håper virkelig ikke vi må sitte i ti dager på gangen i to timer, for videre at ingenting har blitt bedre... Gruer meg, men forstår jo at det må bli slik. Har forresten prøvd pose før, da blir det hysteria!! OG, ja, i bhg, ligger han faktisk i pose, i en lukket sprinkleboks (om jeg kan si det slik) siden det er i høyden. Jeg synes det er faktisk greit, så lenge han legger seg fint, og ikke selv har noen problemer med å være i den. Det er jo ikke et fengsel, det er jo for hans trygghet!
Gjest Filifjonka Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Hvis dere klarer å være konsekvente, skjønner han det fort. Men det er viktig å holde ut, og være helt hundre prosent konsekvente. Hvis en av dere gir etter så mye som en millimeter og lar ham komme ut på stua for en klem - for eksempel - så rykker dere rett tilbake til start. Da lærer han at bare han er utholdende nok, så gir dere etter. Så igjen, sitt utenfor døra til rommet hans, snu ham når han kommer og lei ham inn igjen. Ikke snakk til ham, ikke smil, men ikke vær sint heller. Null oppmerksomhet er målet. Og konsekvent tilbake til senga. Ta med deg et papir og en penn. Skriv opp klokkeslettene når han står opp. På den måten vil du se at det går bedre etter hvert. For det er lett å gi opp og miste motet. Men når du har det skrevet ned, kan du sammenlikne og se at "nå står han opp færre ganger og det tar bare en time i stedet for to".
Novadona Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2012 Hvis dere klarer å være konsekvente, skjønner han det fort. Men det er viktig å holde ut, og være helt hundre prosent konsekvente. Hvis en av dere gir etter så mye som en millimeter og lar ham komme ut på stua for en klem - for eksempel - så rykker dere rett tilbake til start. Da lærer han at bare han er utholdende nok, så gir dere etter. Så igjen, sitt utenfor døra til rommet hans, snu ham når han kommer og lei ham inn igjen. Ikke snakk til ham, ikke smil, men ikke vær sint heller. Null oppmerksomhet er målet. Og konsekvent tilbake til senga. Ta med deg et papir og en penn. Skriv opp klokkeslettene når han står opp. På den måten vil du se at det går bedre etter hvert. For det er lett å gi opp og miste motet. Men når du har det skrevet ned, kan du sammenlikne og se at "nå står han opp færre ganger og det tar bare en time i stedet for to". å skrive klokkeslett, skal jeg gjøre, det virker veldig lurt
tigergutt<3 Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 de er egentlig noen vanvittige vanedyr ja. Så som de andre sier det går mest på om du og din mann klarer å holde ut lengre en ham. Da blir alt bra igjen. Min minste er 16 mnd og pga mye sykdom har han periodevis vært velsignet med å sove hos meg. Når han er frisk og skal tilbake til sin seng på storebror sitt rom må bi gjennom rutiner og innkjøring på nytt. Det tar fra 3-7 dager alt etter hvor flink jeg er:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Når de klatrer ut av sprinkelsengen så bytter man til stor seng, det er mye tryggere Da slår de seg ikke dersom de glipper taket litt på veien over. Det er alltids en overgang når barnet skjønner at de kan ut igjen av sengen selv, men det er helt vanlig og noe som går seg til. Om barnet deres har energi til å holde det gående 2 timer hver kveld, så ville jeg i tillegg justert litt på dagsovingen. Han trenger neppe så mye søvn som dere tror han trenger når han kan holde på slik på kvelden. Sover han f.eks 2 timer nå, ville jeg begynt å vekke ham etter bare 1 time. Prøv dere fram litt, og husk på at det kan ta en liten uke med nye rutiner før man ser en endring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå