Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Finnes det en regel om at man må ha de tre ukene med permisjon før termin? Jeg vet at jeg kommer til å fly på veggen om jeg ikke får være på jobb og utrette noe. Har virkelig ikke behov for å bare være hjemme å vente på fødsel... Jeg vet at de ukene da forsvinner og at jeg ikke kan ta dem senere, men er det noen mulighet til å si dem fra seg for å være på jobb istedet?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Det kan du klarere med arbeidsgiveren din.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Hvis arbeidsgiver gidtar det kan du sansynlig vis gå på jobb, men du kan ikke kreve noe spessiell tilrettelegging eller liknende.
Tante Gustava Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Du må ikke ta de hvis det er greit for deg og arbeidsgiver. Men som du sier, du mister ukene og vil ikke få de etter fødselen istedet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Det er vel en grunn til at det er 3 ukers permisjon før termin. Det er vel for at bedriften skal bruke tid til å finne vikar når du er i permosjon. Og tenk om du føder før termin og sjefen har satt deg opp på vakt. Hva skjer da? Selv om det er satt opp en termindato så er det ikke 100% at du føder akkurat samme dag. Derfor er det godt med noen uker permisjon før termin.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Slik står det i loven: Permisjonen regnes tidligst fra 12 uker før fødselen. Kvinnen må begynne foreldrepermisjonen seinest 3 uker før fødselen. Dette gjelder uavhengig av om hun har valgt 80 % eller 100 % lønn i permisjonstiden. Dersom hun helt eller delvis unnlater å benytte retten til foreldrepermisjon i de siste 3 ukene før fødselen, eller barnet fødes før forventet termin, forkortes foreldrepermisjonstiden tilsvarende. Jeg tolker det som at du kan velge å jobbe, men vil da miste disse ukene. Du må nesten avklare med arbeidsgiveren din angående lønn o.l. Jeg kjenner ei som gjerne ville jobbe, men hun fikk ikke lov av arbeidsgiveren sin pga noe med forsikring eller noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Men vikaren min er allerede på plass for opplæring, så det er ikke noe problem. Så hvis jeg føder før termin så er jo vikaren der allerede. Jeg får bare helt noia av å tenke på at jeg skal fly hjemme i flere uker før den ungen kommer. Har det mye bedre på jobb. Jo lengre man jobber, jo bedre er det jo...? HI
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 De tre ukene er vel ikke der bare for mors komfort heller. Det er vel tenkt at det er best for babyen om mor tar det litt kuli på slutten...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Ja, hvis du føler at du orker å jobbe mens du er høygravid, så er det bare å sette i gang. Jeg kjenner en som gjorde det, og hun dro rett fra jobben til sykehuset for å føde (rakk ikke å gå ut i permisjon). Uansett, lykke til da HI
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Vil virkelig arbeidsgiveren din lønne både deg og vikaren din i disse ukene da? Du er nødt til å snakke med sjefen din, om de mener du kan bidra og de trenger arbeidskraften er det sikkert ikke noe problem, men de vil jo sprenge lønnsbudsjettet sitt om de skal lønne to stykker for å utføre en persons jobb i tre uker...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Så bra! Da viser jeg til den loven i morgen og ber om å få bli på jobb noen uker til Og den "lykke til"-tonen er vel litt barnslig. Jeg har ikke hatt noen plager i svangerskapet, er frisk som en fisk og trenger ingen tilrettelegging i jobben. Godt vi er forskjellige, sier jeg bare Jeg tenker bare at jo kortere jeg er borte, jo bedre er det. Så da blir det forhåpentligvis jobbing frem til fødsel, og 4 mnd permisjon etter det HI
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Vil virkelig arbeidsgiveren din lønne både deg og vikaren din i disse ukene da? Du er nødt til å snakke med sjefen din, om de mener du kan bidra og de trenger arbeidskraften er det sikkert ikke noe problem, men de vil jo sprenge lønnsbudsjettet sitt om de skal lønne to stykker for å utføre en persons jobb i tre uker... Jeg har ikke helt en sånn type jobb. Vikaren har vært ansatt i nesten to mnd allerede, og kommer til å overlappe 6-7 mnd med meg når jeg kommer tilbake etter ca 4 mnd permisjon. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå