Gå til innhold

De brant BH-ene sine på 70-tallet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av innlegget til hun som absolutt ikke må finne på å gå uten BH på jobb. Hva tenker dere om det som skjedde på 70-tallet? Hvorfor gjorde kvinnene det de gjorde, og hva har skjedd siden vi er tilbake til utgangspunktet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Når de brant bh`er (og var det egentlig så mange som gjorde det? jeg har kun hørt om Kim Haugen som gjorde det) så var det ikke fordi de hadde et sterkt ønske om å la puppene henge. Det var symbolikk og det handlet om likestilling. Det handlet ikke om, slik HI i den andre tråden, om at bh er ubehagelig eller om å trasse mot sjefen, for nå har man innsett at man kan fint bruke et funksjonelt plagg og fortsatt være feminist.

Skrevet

Det handlet vel mest om frihet i forhold til egen kropp. Frihet til å kunneVELGE. Frihet til ikke å behøve å snøre inn kroppen fordi andre bestemmer det. At man kan VELGE å bruke bh og fortsatt være feminist er jo helt greit,

Skrevet

Meget godt forklart her over. Føler ikke for å legge til noe der. Men, uten at det hadde noe å si for de få rødstrømpene som demonstrerte, kan jeg nevne at det slettes ikke var alle som brukte bh på den tiden. Min mor og hennes venninner levde i troen på at å bruke bh var noe som gjorde at man fikk hengebryster. Man skulle la de henge fritt, for å bruke brystmusklene. I dag vet vi jo at dette bare er tull, men mange trodde det da.

Skrevet

For HI i den andre tråden, handler det vel også om friheten til å velge selv.

Skrevet

Men å lynsje en kvinne som ønsker å gå uten bh, som i den andre tråden er vel litt drøyt? Sjelden har jeg lest maken til "kvinne er kvinne værst" på en utrolig aggressiv måte!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Men som arbeidstager som kan man ikke ta seg alle frihetene man måtte ønske. Vi lever ikke i et samfunn der vi til enhver tid kan bestemme selv og det meste kommer med noen regler og føringer.

Frihet kommer også med evnen til å kunne innrette seg.

Skrevet

Men som arbeidstager som kan man ikke ta seg alle frihetene man måtte ønske. Vi lever ikke i et samfunn der vi til enhver tid kan bestemme selv og det meste kommer med noen regler og føringer.

Frihet kommer også med evnen til å kunne innrette seg.

Det er helt greit. Men jeg synes faktisk at en regel om å bruke bh går over grensen. Da kan man jo tenke seg regler i forhold til andre kroppsdeler også......

Skrevet (endret)

Jeg flirer litt, for jeg vokste opp med skikkelig hippiforeldre og feministmor. Skal si de har blitt mye mer konservative på sine eldre dager, og jeg tror ikke moren min ville bli sett uten BH for å si det sånn.

Når det er sagt, tror jeg vi moderne feminister, ser at likestilling/likeverd handler om noe helt annet enn BHer. Personlig liker jeg best å gå med BH, fordi jeg synes det ser penere ut, og fordi jeg da slipper å "løfte" på den venstre som er litt større og det kan bli klamt og svett under. For meg virker det konstruert at det å gå uten BH på jobb, handler om feminisme. Den tråden om hun som på død og liv vil gå uten, ble så omfattende og rørete at jeg ikke en gang orket begynne å engasjere meg.

Jeg tror med eller uten BH i dag, har lite med 70tallet og kvinnefrigjøring å gjøre. Den gangen var BH et symbol på en helt annen måte enn i dag. Da handlet det i større grad om den samme kampen som kvinner har hatt mht å gå med bukser, ut av korsettene osv. Den kampen har vi vunnet - og det er ikke det BH representerer i dag for meg i hvert fall.

Det er som oftest to "kvinnetyper! uten BH nå, det er "glamourvarianten" med oprererte ståpupper, og "gammelfeministene/bare gamliser som gir f... i hvordan de ser ut, eller kjører prinsipper. Ingen av disse gruppene målbærer mine ideer om likeverd mellom kjønnene.

Jeg anser meg selv som politisk engasjert, jeg er opptatt av like muligheter for kjønnene og en hverdag der vi feirer ulikheter på tvers av kjønnsroller. Jeg oppelver at vi er individer mer enn kjønn. Med det å være ulik, forutsetter også respekt - både for ihverandre og også for en del samfunnsnormer.

Hvis normen på en arbeidsplass er typisk en konservativ kleskode, anser jeg det som min oppgave å følge denne om jeg ønsker å jobbe der. Jeg kan ikke se at det krenker meg som kvinne.

Det å velge sine kamper var en gjenganger i debatten du viser til - og det tror jeg er klokt sagt. Om du skal kjempe en kamp på arbeidsplassen, bør det være eksempelvis en kamp som er viktig, også for andre enn deg selv. Det kan handler om likelønn, permisjonsrettigheter e.l. Denne BH-saken er jo bare dum spør du meg. Hun kan kjøpe seg en singlet og være komfortabel og respektabel.

Endret av eaglebeagle
Skrevet

Dette med individets rett til å bestemme selv er ikke enkelt når man lever sammen med andre mennesker. Din frihet til å veive med armene slutter brått når de treffer min nese.

Om man vil stå stritt og sterkt på retten til å gjøre som man vil i alle henseende, så må man antagelig også velge seg ut av en del situasjoner. For man har ikke rett til å gjøre ting som går ut over andre, enten det handler om å skade dem eller gjøre arbeidsmiljøet ubehagelig. Om spørsmålet som denne tråden er inspirert av hadde vært: kan sjefen tvinge meg til å dusje? Så hadde ikke folk vært i tvil om at hun ikke kunne påføre kolleger ubehaget ved å jobbe samen med en som lukter ille. Eller om hun ønske å gå i hotpants og glitter-BH?

Individets frihet er i grunnen forsvinnende liten. Vi kan alle velge, men innen de normene samfunnet har satt. Om man velger å trå tenfor, s får det konsekvenser, f. eks som at folk synes det er ubehagelig eller forstyrrende å jobbe sammen med oss.

Skrevet

Retten til å ikke gå med bh er som retten til å ikke bruke såpe. Det kan faktisk plage andre. Alle rettigheter kommer med ansvar. Ansvaret for å ta hensyn til andre. Det er noe som heter normer og regler. Man kan godt føye seg etter normene av og til, og ikke bare reglene. Gå med bh, eller passende undertøytopp på jobb, og løp rundt uten så mye som ønskelig i egen fritid.

Skrevet

Nå er vi nå bare laget slik at blikket vårt tiltrekkes pupper, gutt som jente. Henger puppene på magen, må jeg jo se på de og undres.. Selv om jeg er jente. Henger brystvortene utenom skjorten, gisper jeg inni meg, er det nødvendig? Ja, for noen eier faktisk ikke skam!

Vi blir presset på pupper i media daglig, skal vi måtte se brystvorter på den lokale matvarebutikken også?

Jeg er verken snerpete eller noe, men litt blyghet og respekt for medmennesker som ikke deler samme holdningen til pupper må da gå an å vise. Samtidig er det greit å vise respekt for arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...