Lille lysglimt 2 Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Har hørt om flere matvarer som kan gi babyen vondt i magen. Hva spiser dere ikke pga dere ammer? Stemmer det at brus kan gi luft i magen til babyen pga kullsyre??
Gjest Kira med en av hver Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Det er mange ting som kan gi babyen vondt i magen, som blant annet løk, kål osv. Det stemmer nok også at brus kan gi luft i magen på den lille. Noen barn reagerer på masse, andre barn trenger ikke reagere på noen ting. Så man må nesten bare prøve seg litt frem. Jeg har en på litt over 3 mnd som jeg ammer, og han får vondt i magen hvis jeg spiser løk eller hvitløk. Alt annet går helt fint.
bitthen Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Han her har vondt i magen uansett nesten. Men får ekstra vondt i magen av melk, sjokolade, brus, frukt som druer, tåler ikke løk/hvitløk og annen løk. Kjedelig... i de sisre dagene har det vært krøsting og grining selv om jeg bare har spist skive med skinke frokost, middag og kvelds..... Pokker... det vr typisk at jeg skulle få en med magevondt denne gangen også Han sover selvsagt også dårlig pga dette.
Lille lysglimt 2 Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2012 Skjønner det kan være litt forskjellig hva de reagerer på, men i morgen tror jeg jeg skal prøve en streng "diett" for å se om lillemor blir litt bedre i magen. Tror kanskje hun kan reagere på melkeprodukter(?)
BHFR Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Jeg kan spise det meste, for han lille her fikk ikke noe luftproblemer når jeg spiste ting som løk, kål, osv. Men ting han får luft i magen av er når jeg spiser druer og rosiner. Holder meg også borte fra jordbær og honning fordi det har bakterier i seg som kan fremheve allergier og slikt.
lillenims Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Jeg kan spise det meste, for han lille her fikk ikke noe luftproblemer når jeg spiste ting som løk, kål, osv. Men ting han får luft i magen av er når jeg spiser druer og rosiner. Holder meg også borte fra jordbær og honning fordi det har bakterier i seg som kan fremheve allergier og slikt. "Nå for tiden" er det ingen matvarer som frarådes å spise under amming, forskning viser at det ikke påvirker allergier hos barna senere hva mor spiser. UNNTAKET er dersom det er alvorlige allergier i familien - da kan det hende man skal holde seg unna en del ting, men det bør skje etter råd fra (allergi)lege. Generelt så beskytter morsmelk mot allergier, og vil hos mange barn hindre utvikling av allergi som ellers ville oppstått.I forhold til luft i magen og andre plager hos spebarnet må man bare prøve seg frem, noen tåler alt, andre reagerer lett. Ved reaksjoner kan det være lurt å forsøke på nytt om noen uker, veldig mange barn er kvitt alle slike reaksjoner rundt 3-mnd-alder eller før.Honning er ikke noe problem når du ammer, derimot skal det IKKE gis til barn under 12 mnd fordi det kan inneholde en bakterie som kan gi spedbarnsbotulisme i tarmen til barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå