Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Misvisende overskrift, men ser det er flere innlegg her om bøndene i landet. Så det jeg lurer på er hva er egentlig gjennomsnitt lønnen til en bonde? Altså en som har 100% jobb på gården. Det andre jeg lurer på er om folk her inne bruker ei halv årslønn i gaver per år....? Jeg synes det er noen svært høye summer på gaver her inne. Blant annet leste jeg at dere gir 1000-1500 kr til nevøer i konfirmasjonsgaver. Vi var i konfirmasjon forrige helg og ga 400 kr.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Det stod en artikkel i lokalavisen her om dette med lønn til bønder. De hadde intervjuet en bonde, og han sa at både han og kona hadde tatt ut ca 350.000 kr hver dette året. Og at det tilsvarte en timelønn på ca 140 kr. Men dette varierer nok veldig, og aner ikke hva gjennomsnittslønnen er. Og nei, jeg gir ikke så mye i gave til en konfirmant... aldri i verden! Nabounger får penger/smykke til ca 200 kr og halvbrødrene til mannen min fikk 500 kr for noen år tilbake.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Vi ga 1000 kr til niesa mi når hun ble konfirmert, hvertfall. Forøvrig hørte jeg om en konfirmant her i distriktet som fikk 70 000 til konfen.. :S Galskap, det er jo sinnsykt mye penger, også for meg som er voksen og har ganske greit med penger. Hadde aldri latt min 15-åring disponere en slik sum fritt, hvertfall, så mye er sikkert!
Soon to be mum Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Enig i at det kan ta litt av med gavesummer innimellom, og jeg/vi er definitivt med på å bidra der. Hos oss har årsaken vært at de konfirmasjoner og bryllup som har vært avviklet den siste tiden har vært personer som står oss svært nært på mange måter. Dermed har de fått gaver verdt en god del mer enn vi normalt sett ville ha lagt oss på. Når det gjelder lønnen til bønder, holder jeg meg langt unna den diskusjonen. DET er nemlig noe jeg kan mindre enn ingenting om.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 I gjennomsnitt har en bonde en inntekt på ca 263.000 i året pr årsverk. Det inkluderer både arbeidsintekt, avkastning av egenkapital og verdien av jordbruksfradraget. Etter skatt blir det selvfølgelig mindre. Når det gjelder konfirmasjonsgaver synes jeg det er tåplig å gi store summer til konfirmanten. Det ender gjerne med at pengene brukes opp på tull og at ungdommen venner seg til et høyt forbruk som det bliur vansklig å slutte med når det er slutt på pengene. Fine gaver eller penger som er øremerket og bundet til noe fornuftig er jeg tilhenger av. Vi gir ikke en halv årslønn, men verdier tilsvarene en dagslønn fra hver synes jeg er greit til nær familie som nevøer og nieser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå