Gå til innhold

Hvordan organiserer dere ettermiddagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altfor ofte ender vi opp med å lage middag etter at datteren vår på 5 mnd har lagt seg i 18:30-tiden. Jeg ser at dette er noe som er greit den dag i dag, men når vi etterhvert skal spise sammen alle mann, så må vi organisere hverdagen på en litt annen måte. Mannen min kommer hjem ca 16:30, og da rekker vi stort sett ikke annet enn å leke litt med tulla før vi tar kveldsstell og så legger henne.

Noen som kan fortelle litt om hvordan (etter-)middagsrutinene deres er?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser som oftest middag i 18.30 tiden vi, og vi har ei på 3,5 år. For oss er det det som etter litt prøving fungerer best for oss, i det store og det hele.

Vi har fleksitid begge to, og bytter på å hente og levere i bhg - og har valgt at fleksitiden vår mest av alt skal komme til nytte i den form av at lillemor får kortere dager i bhg. En av oss leverer til halv ni, og er da ikke hjemme før i 17-17.30-tiden. Den andre henter 15.30. Den som henter spiser et lett måltid med lillemor når vi kommer hjem, også spiser vi middag når alle er hjemme igjen. Da leker gjerne den som kommer sent hjem med lillemor, mens den andre lager middagen - slik får vi mest tid sammen alle sammen.

Så blir det litt leking og kosing, og ofte litt frukt/smoothie til dessert/kvelds også er hun i seng til 19.30.

For oss fungerer dette helt perfekt nå, men har det stadig oppe til vurdering ;-)

Vi har begge vokst opp med hjemmeværende mødre, som hadde middagen klar til 16.00 hver dag, så vi kjenner begge dette strider mot barndommens idealer, men likevel... dette fungerer best for oss som er i full jobb begge.

Skrevet

Vi er nok i en litt annen livssituasjon enn dere siden vi har fire barn der de eldste er skolebarn og har en del fritidsaktiviteter osv, men kan jo skrive om vår dag likevel.

Her gjør vi det slik at for at barna (de to minste) skal få kortest mulig dag i bhg og skolebarna skal få minst mulig SFO og en forelder hjemme nesten hele tiden de er hjemme, så tar mannen alle morgningene og begynner senere på jobb, mens jeg slutter tidligere på jobb og har alle ettermiddagene alene fram til rundt kl 17-17.30.

Normal sett handler jeg etter jobb og henter i bhg ca kl 15-15.15, da er vi hjemme samtidig som skolebarn sånn rundt kl 15.30-15.40 (litt senere en dag i uken). Vel hjemme er det å pakke ut matvarer, begynne på middagen, få de eldste barna til å gjøre lekser og forsøke å holde de to minste rolige nok til at de eldste får gjort leksene i fred. Tv, eller hjelpe med maten pleier å være en grei avledning i de ca 15-30 minuttene som trengs til det. Akkurat denne delen av ettermiddagen synes jeg er den mest hektiske, spesielt fordi barna da gjerne er sultne og gretne og har lett for å krangle, ikke ville gjøre nevnte lekser osv.

Ungene og jeg spiser så middag rundt kl 16.15-16.30. Det er selvsagt litt kjedelig at vi ikke spiser sammen alle sammen på hverdagene, men jeg lager det hyggelig rundt bordet for ungene med levende lys, alle får fortelle fra dagen sin og vi forsøker å roe helt ned alle sammen. Etter middag er det ut for å kjøre på trening et par av dagene i uken, eller det er kamper, mens andre dager tar vi det rolig hjemme og får unna evt resterende lekser, spiller spill, tegner, leser bøker, ungene leker og jeg rydder litt el. Når mannen kommer spiser han, og så pleier han å ta kveldsstellet på de minste barna. Ettermiddagene er for det meste ganske hektiske av oss, spesielt i sommerhalvåret der det spilles fotballkamper i hytt og pine, men det er også enklere da fordi vi kan være mer ute.

Ca en kveld i uken, enten midt i uken eller en av helgedagene, lager vi middag ti kvelden vi to voksne og spiser etter barna er i seng. Da lager vi selvsagt middag til ungene tidligere på dagen, og setter oss (eller jeg om det er hverdag) ned med dem og spiser bitte litt av maten deres med dem. Men disse kveldene der vi spiser alene er veldig verdifulle for oss. Det er eneste middagen hele uken der jeg kan sitte i ro under hele måltidet og fokusere på å virkelig nyte maten i seg selv. De andre middagene blir det alltid litt til og fra (en griser og vi må tørke opp, noe er glemt, en må på do og trenger hjelp osv) og veldig koselig rent sosialt sett med å få snakke med ungene og sånt, men det blir ikke så mye tid til å senke skuldrene og nyte maten i et rolig og avslappet tempo. Jeg tenker at det vil komme etterhvert og bli byttet ut med de sene middagene naturlig etterhvert som barna blir eldre, roligere rundt bordet og er senere oppe om kvelden.

Skrevet

Vi spiser middag kl 17 stort sett hver eneste dag.

Jeg er ferdig på jobb fire, henter de to minste og reiser hjem, er hjemme før halv fem.

Eldste på 11 år går jo rett hjem fra skolen selv, og 8-åringen går fra sfo og hjem selv kl 15.30.

Barnehagebarna vasker hender og tusler inn for å leke, slappe av, lese litt, e.l. (de er 3 og 5 år). De to eldste sitter gjerne med leksene sine når jeg kommer hjem.

Jeg hiver meg rett på middagen, mens mannen er hjemme en gang mellom 16.30 og 17.00. Vi spiser så fort middagen er klar. Etter middag er det til for litt kos, rolig lek, barne-tv osv med de to minste, de to eldste går vi gjennom lekser sammen med.

Begge de eldste spiller fotball, de dagene de trener tilpasser vi oss litt. Ene dagen trener eldste fra 16-17.30, da spiser vi middag så fort han kommer hjem (han sykler til trening). Ene dagen trener 8-åringen fra 17-18.30, da spiser vi 16.30 (mannen går tidlig fra jobb og hjem for å lage middag, jeg henter i barnehagen og kommer hjem til ferdig middag. En dag er det trening kl 18, så da spiser vi middag kl 17 som vanlig.

Skrevet

Jeg henter skolebarnet på SFO og er hjemme ca 1645. Mannen henter minste i bhg og de kommer hjem ca 1700.

Eldste setter seg med lekser med en gang hun kommer hjem og jeg starter middag. Et sted mellom 1730-1800 er middag ferdig og lekser ferdig. Vi spiser og koser oss sammen frem til ca 1915. Da får barna tilbud om kveldsmat og vi går på badet litt over 1930.

Litt variasjon på dagene, men i snitt er det slik :-)

Skrevet

Nå går jeg sykemeldt 100% og har muligheten til å hente lillebror i bhg når det passer meg. Storesøster kommer med skolebussen ca 14.40-14.50 og starter på leksene med en gang.

Jeg henter som regel lillebror i 14.30-15.30 tiden og vi spiser middag helst 16.30-17.00.

Etter det er det lek inne eller ute, tv, bad eller dusj og kveld 19.00-19.30, dessverre blir det av og til senere også for lillebror.

Samboeren jobber til 15.30, men er aldri hjemme før tidligst 16.30 om det ikke er noe. Veldig ofte senere også. Vi spiser uten han eller starter før han 80-90% av tiden.

Det er alltid unntak og alltid ting som skjer, fotballtrening og selskaper og div.men dette er slik de fleste normale dagene er.

Skrevet

Normalt sett så prøver vi at barna får så korte dager i bhg som mulig. Jeg har fleksitid så om mannnen har tidligvakt så leverer jeg i bhg til kl 8 og han henter i 15-15:30 tiden avhening av om han er innom butikken. Så reiser de hjem og lager middag og sitter stortsett å spiser når jeg kommer hjem fra jobb i 17-17:30 tiden.

Når mannen har senvakt leverer han sent i bhg (9:30) mens jeg går på jobb før hanen galer og kan hente dem i 15-tiden. Så blir det middagslaging når vi kommer hjem. Jeg er da alene med dem hele ettermiddagen/kvelden.

Så ettermiddagene går i middag (16-17 tiden), barnetv, kveldsmat (18:30) og så er det rett i seng (19). Travelt ja!

Skrevet

Jeg er alenemamma, så her faller alt på meg så klart!

Vi er hjemme mellom kl 1715/1730. Spiser som oftest middag mellom 1800/1815.

Datteren min på 5 år vil ha kveldsmat for det. Det har sikkert blitt en vane for henne.

Hun er i seng ca 1930. Det blir ikke mye tid nei, men sånn må det bli når jeg jobber 100%.

Skrevet

Kommer hjem i halv 5 tida, jeg lager middag mens ungene slapper av foran tvn, eller er ute og leker. Middag halv 6, de spiser, gjør lekser, barnetv/ut og leke, så kommer de inn, litt frukt eller en brødskive, sofakos og i seng kl 20. :)

Dette er ettermiddagen vår når det ikke er noenting de skal på etter skolen. Trening og sånne ting.

Skrevet

Jeg jobber til ca 14.30-15.00 , tar buss eller sykler hjem og henter i bhg ca 15.30, da går vi hjem og er hjemme ca 16.

Ungene leker i stua, mens jeg lager middag. Prøver å lage unna dagen/kvelden før om det er noe som er tidkrevende. Er senest ferdig med middag 17.30 - men prøver å bli ferdig før det.

Etter middag leker vi inne, eller går en liten tur ut :)

kl 19.00 er det kveldsmat, så stell og i seng ca 19.30.

Vi har 3 barn

Skrevet

Jeg leverer begge barna kl 07.15 og er på jobb 7.33.(!) Mannen min begynner også 7.30 men han må ta buss og drar kl 6.40.

Jeg er ferdig på jobb 15.30 og får hentet ca 15.45 og vi er hjemme litt før kl 16. Jeg begynner m middag (sørger alltid for å ha en plan ift middagen på forhånd) mens barna på 2,5 og 5 år ser litt tv. Mannen min kommer hjem ca 16.15. Vi spiser ca 16.30. Etter mat er det enten lek inne eller ut (på vinter blir det som oftest lek inne). Vi går inn ca kl 18 til barne-tv og vi voksne drikker kaffe og barne får litt frukt til barnetv. Dersom det er vår/sommer og fint vær dropper vi barnetv og er lengre ute. Kvelds ca kl 19. Minsten legger seg 19.30 og størstemann kl 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...