Gå til innhold

5 åring på 110 cm og 28 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hun veldig stor da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, synes ikke det. Min var 127 cm og 28 kg på seksårsdagen.

Skrevet

Min 6åring er 116 cm og 17 kg. Han er ikke stor, heller kort for alderen (minst i klassen).

Skrevet

men det er jo en viss forskjell på 110 cm og 127 cm da! Hun virker ganske lubben i forhold til de andre barna på avdelingen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min er 112 cm og veier 15 kg, og er rimelig normal. Men, på han ville 28 kg vært altfor mye. Er ikke sikkert det er det på din.... 8åringen min veier 25, så ungene mine er ikke akkurat så store

Skrevet

Det må jeg si var en tung vekt.

Min gutt er 10 cm høyere enn jenta di og veier 23-24 kg. Nettopp fylt 6 år.

Skrevet

Min 5 åring er 109 og veier 18 kilo. Hun er bredskuldret og kraftig bygd. 28 kilo høres mye ut.

Gjest peacock
Skrevet

http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

Høyden er midt på treet men vekten er laaaaangt over percentilskjemaene... 97% percentilen for 5-årige jenter er 24,4 kg (altså 97% veier mindre enn det), og lengde/høyde veier hun like mye som de tyngste barn på 120 cm.

Men så er det jo forskjell på barn da... Kanskje det likevel er lurt å prate med helsestasjonen siden mange som er overvektige som barn også blir overvektige som voksne?

Skrevet

men det er jo en viss forskjell på 110 cm og 127 cm da! Hun virker ganske lubben i forhold til de andre barna på avdelingen.

Trodde du mente både høyde og vekt, jeg. Mulig hun er litt lubben, ja, men tror ikke jeg ville ha bekymret meg dersom hun har et ok kosthold.

Skrevet

min gutt er 116 og 20 kg. syns hun virket litt tung for alderen ja.

med 8 kg til ville han nok vært lubben.

Han er snart 6.

Skrevet

Gutten min er straks 5 år og er 122 cm. Veier ca 21 kg.

Skrevet

Syns vekten virker ganske høy i forhold til høyden, men nå sammenligner jeg bare med mine barn da ;)

Her er 4- åringen vår 109 cm og veier 17 kg. Han har strekt seg mye nå og er en slank gutt blitt, men likevel ikke pinglete!

8-åringen vår er ca 128 cm høy og veier 24 kg. Hun er lita og pinglete- en av de minste i klassen ;)

Eldste på 9 er 134 cm og veier 31 kg ca. Slank, men ikke tynn..

Men hvorfor spør du?

Skrevet

Ikke spessielt høy, men veldig tung. Jeg ville nok tatt en tur på helsestasjonen og bedt om råd. Det er ikke morsomt å være overvektig.

Skrevet

Hun er i overkant når det gjelder vekt. Gjennomsnittet for en på 110 cm er 18,5 kg og 23 kg som "maksgrense" når man ser på kurvene. Høydemessig er hun helt gjennomsnittelig :)

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan barnet er bygd, størrelsen på hodet, muskelmasse etc.

Jg har ei jente på straks fem som veier knappe 17-18 kg, og hun er skrapa tynn.

Sønnen min på2,5 veier 20 kg, og er ikke tykk, men STOR. Han er rett og slett stor på alle mulige tenkelige måter; bred over skuldrene, diiigert hode (familiesvakhet) tett i kroppen og masse muskler. Han er sånn godt i stand, men ikke tykk, og han er i bevegelse absolutt hele tida,

Jeg syns det viktigste er å se hvor mange timer barnet er i aktivitet daglig, hvilket kosthold man sørger for at barnet har,og hvorvidt barnet er initiativrik og aktiv, eller om barnet er apatisk/giddaløs og innaktivt.

Vi foreldrene sammenlignet en gang vekt på jentene i gruppa da de var fire år. De var da nøyaktig like høye, og alle var svært slanke til tynne. Vekta deres derimot, varierte med mange kilo.

Jenta di høres ut som hun er i klassen av de større barna, men hva slags "stor" det er, må du jo se på henne, og ut i fra det evnt aktivisere henne, om du mener det er usunn fedme. Litt "babyfett"er ikke unormalt i den alderen, men en skal jo alltid se hvert barn for seg. Sammenlignet med min digre toåring, er hun joikke stor, han er vel en knapp meter høy, tenker jeg, men han er overhodet ikke tykk likevel, bare en storknoklet muskelbunt..

Skrevet

Jenta mi var 119 cm og 23 kg da hun var 5 år og 2 måneder. Gutten var 114 cm og 21 kg da han var akkuratt 5 år.

Så nei, jenta di er ikke så stor at det er over alle snitt :) Men vekta ville jeg tenkt mye på, ja!!

Får dere noe hjelp med det?

Skrevet

Min gutt som blir 6 år i august er 17 kg og 112, så for meg hørtes det ut som du har en stor jente. Men til gjengjeld har jeg en veldig liten gutt;)

Skrevet

Er hun veldig stor da?

Gutten in er 118 cm og 19 kg. Synes det hørtes litt tungt ut, men nå har jeg ikke sett henne da.

Skrevet

Jenta vår på 6 år er ca 125 cm lang og 25 kg tung, og vi jobber allerede hardt for å få henne til å ikke gå opp i vekt etterhvert som hun vokser på lengden.

Hun merker det ikke selv, men vi har ekstra sunn mat i hus, kuttet ut youghurt og biola, lite smør på skiva, magert pålegg, er mer aktive o.l.

Det er lurt å gjøre noe med overvekten før det blir et problem, for å være overvektig barn er ikke noe gøy.

Snakk med helsestasjonen :)

Skrevet

Har en på 3,5 år som er 108 cm og ca 18 kilo. Synes kanskje det høres mye ut, men det bør du vel snakke med helsestasjon om?

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan barnet er bygd, størrelsen på hodet, muskelmasse etc.

Sønnen min på2,5 veier 20 kg, og er ikke tykk, men STOR. Han er rett og slett stor på alle mulige tenkelige måter; bred over skuldrene, diiigert hode (familiesvakhet) tett i kroppen og masse muskler. Han er sånn godt i stand, men ikke tykk, og han er i bevegelse absolutt hele tida,

Jeg syns det viktigste er å se hvor mange timer barnet er i aktivitet daglig, hvilket kosthold man sørger for at barnet har,og hvorvidt barnet er initiativrik og aktiv, eller om barnet er apatisk/giddaløs og innaktivt.

Vi foreldrene sammenlignet en gang vekt på jentene i gruppa da de var fire år. De var da nøyaktig like høye, og alle var svært slanke til tynne. Vekta deres derimot, varierte med mange kilo.

Jenta di høres ut som hun er i klassen av de større barna, men hva slags "stor" det er, må du jo se på henne, og ut i fra det evnt aktivisere henne, om du mener det er usunn fedme. Litt "babyfett"er ikke unormalt i den alderen, men en skal jo alltid se hvert barn for seg. Sammenlignet med min digre toåring, er hun joikke stor, han er vel en knapp meter høy, tenker jeg, men han er overhodet ikke tykk likevel, bare en storknoklet muskelbunt..

Oi. 2,5åringen din veier det samme som min på snart 8. Han er riktignok ikke av de lengste (126 cm), men er heller ikke mager. Trener 5-6 ganger i uka og er slank men muskuløs (typen vaskebrett).

Skrevet

Min 3-åring er 111cm og 22kg. Så på meg virker det som litt kort og lubben:-)

Skrevet

Er vel helst tung i forhold til lengden i såfall..? Min 5-åring er 28 kg og 123 cm lang.

Skrevet

28 kg og 110 cm, det er hvertfall ikke en lett unge. Det kan ingen påstå. 110 cm er vel gjennomsnittshøyden for 5-åringer, tror jeg. Men da er jo 28 kg ganske mye. Min er nylig fyllt fire år, veier 17 kg og er 106 cm. Men ikke bli for hysterisk, det er store forskjeller på barn.

Skrevet

Oi. 2,5åringen din veier det samme som min på snart 8. Han er riktignok ikke av de lengste (126 cm), men er heller ikke mager. Trener 5-6 ganger i uka og er slank men muskuløs (typen vaskebrett).

Ja, han er STOR som sagt. Men det har han vært hele livet. Han ble født prematurt,men hadde normal fødselsvekt, de målte han mange ganger for de trodde ikke sine egne øyne ;)

Overraskende, for hverken mannen eller jeg er spesielt store, men han er som sagt ekstremt tett i kroppen, med masse bein og masse muskler. Og stoort hode. (han har større hattestr enn søsteren på fem..)

Sier jo litt når babyen på fire mnd brukte str ett -halvannet i klær. Jg ble utrolig sterk i permisjonen! Hehe. Men han er veldig fin i kroppen, han bare..ø ser eldre ut enn han er.

Helsesøsteren vår er veldig pragmatisk, da. Gutten er i konstant bevegelse, vi lever veldig sunt, og det er ingenting galt med han. Hanner bare stor. Derfor jeg tenker som så at sånne percentiler de er bare veiledende. Det viktigste er å se på barnas egen kurve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...