Gå til innhold

Dette forumet skremmer meg til tider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voksne og tilsynelatende oppegående mennesker som hevder de har allverdens korrekt info om eksempelvis vaksiner, behandlingsrutiner, alenemødre m.m. Men ikke en dritt som refererer til valid og reliabel forskning. Joda, de har lest på en generell nettside.

Men skal vedde for at ingen av de har lest en review i en anerkjent database.

Og det berste er at det er sikkert en haug med folk som tar slikt for god fisk, fordi det ikke er bare bare å vurdere styrken i en forskningsartikkel. Selv holder jeg på med slike reviews for tiden, og det er jammen ikke mange som kan sies å ha tilstrekkelig grad av repeterbarhet i sine studier.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Nettopp det som er problemet, ja. Mange moderne myter som spres på den måten.

Skrevet

Desverre så er det slik. Og slik spres den manglende kunnskapen seg

Skrevet

Ta det du leser her inne med en klype salt....veldig!!

Skrevet

Hihihi. Du føler deg glup nå som du har lært deg ordet review? ;-)

Skrevet

Hehehe, råsmart 17:26. Men det lærte jeg nok for lenge siden og siden jobbet med det. Har derimot mange fler gode ord på lager, med definisjoner om du ønsker det

HI

Skrevet

Jeg er en av vaksinekritikerne (ikke totalt motstander). I tillegg er jeg helsejournalist, og drillet i kildekritikk. Spør de fleste, uansett hvilken leir de tilhører, hvor mye de har satt seg inn i temaet, og hvor kildekritiske de er.

Det er ulogisk av deg å undervurdere folk på denne måten,HI, og typisk nok undervurderer du dem som ikke deler synet ditt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Helsejournalister - har de et kurs i statistikk som emne på studiet sitt? Mikrobiologi? Virologi? Folkehelse?

Vitenskap er stort....

Skrevet

Helsejournalister - har de et kurs i statistikk som emne på studiet sitt? Mikrobiologi? Virologi? Folkehelse?

Vitenskap er stort....

De fleste har i hvert fall journalistisk utdannelse, der man lærer å holde kilder opp mot hverandre. Dette er essensielt, da journalister primært henter framlegger informasjon som er gitt av andre. I tillegg har flere av oss medisinske fag fra universitet.

Men det viktigste her er evnen til kildekritikk og kunnskap i gravende journalistikk. Du kan ikke forvente at alle journalister har spesifikk utdannelse i alle emner de skriver om. Spør alle som bidrar på forskning.no.

Skrevet

PS: Kurs i statistikk og tolkning av statistikk? Ja.

Skrevet

Vitenskap er stort....

De fleste har i hvert fall journalistisk utdannelse, der man lærer å holde kilder opp mot hverandre. Dette er essensielt, da journalister primært henter framlegger informasjon som er gitt av andre. I tillegg har flere av oss medisinske fag fra universitet.

Men det viktigste her er evnen til kildekritikk og kunnskap i gravende journalistikk. Du kan ikke forvente at alle journalister har spesifikk utdannelse i alle emner de skriver om. Spør alle som bidrar på forskning.no.

Jeg er journalistutdannet og ja, kildekritikk er del av det studiet, men ikke så stor del av det at en journalist kan tolke statistikker og forskningsresultater.

Skrevet

Vitenskap er stort....

Jeg er journalistutdannet og ja, kildekritikk er del av det studiet, men ikke så stor del av det at en journalist kan tolke statistikker og forskningsresultater.

Da står det dårlig til med mange seriøse forskningspublikasjoner, gitt.

Skrevet

Nå håper jeg for all del ikke det er så mange der ute som bruker DIB anonymforum som et opplysningsverk der alt som skrives tas for god fisk. Jeg antar at de fleste som skriver her ville sjekket sine opplysninger en gang ekstra hvis de ble tvunget til å oppgi fullt navn under innleggene sine. Det er et anonymforum hvor det er fritt frem for å synes uten å oppgi kilder. Ta det for det det er, og prøv heller å se underholdningsverdien i noen av de ekstreme svarene!

:-)

Skrevet

Det mest skremmende er jo alle som ble sinte på oss som ikke tok svinevaksinen. HER INNE. Hører ikke mye fra de nå ;-)

Det var også anbefalt av helsemyndighetene. Nå er det ikke lov for barn under 18 år å ta vaksinen. Hurra for å slippe å tenke selv!

Skrevet

Journalister!? Finns de enda? Trodde de bare ansatte folk som var flink å søke på wikipedia å kunne klippe og lime :P

Skrevet

Det finnes i fortsatt journalister i min generasjon, i hvert fall. Født i 1971, utdannet den gangen det var en bragd å komme inn på journalisthøyskolen, som det het den gangen. Man tok ikke lett på faget, for å si det sånn.

Skrevet

Er der noen som tar dette forumet helt seriøst, da? Da tenker jeg at de har problemer......

Kan bare ikke ta noe seriøst her inne, selv om andre foraer på nett er mer seriøse. Dette her er underholdning, og kanskje noen råd i lettere saker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...