Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Jeg har en utbryter i hus! Vår lille pike er virkelig noe for seg selv. Hvis jeg skal definere denne jenta så er det med ordene uredd og smart. Hun har nemlig en tendens til å stikke av i alle situasjoner. Ved henting i barnehagen så har hun sniki seg ut med noen andre foreldre og er halveis på vei ned veien i det jeg kommer løpende av redsel. Hun kan stikke av når vi leker ute, stikke av når vi er i butikken.. osv.. osv.. Jeg skjønner jo at det er for å få oppmerksomhet og at mamma/pappa skal komme å lete. Men nå når dette virkelig nye høyder. Jeg er jo selvsagt livredd for henne. At hun skal bli borte fra meg, slå seg, bli påkjørt osv. Lik som alle andre mammaer! Men hun klarer ikke forstå at ting er farlig uansett hvor mye jeg forklarer. I går hadde hun stått opp og ikke vekt oss ( som vanlig), for så å snike seg ut gjennom kjøkken vinduet og tatt seg en tur. Dette er jo livsfarlig ! å stikke av i en ny dimensjon! Dagen har gått til forklaring, snakking, krangling og gråt fra begges side. Kjenner jeg blir litt maktesløs på hva vi skal gjøre med dette. Det er jo sikkerheten det går på her! Kan tro det bar rett ned til IKEA for innkjøp av barnesikring på vinduene i går kveld. Dette tar jeg ikke sjansen på en gang til.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Hihi:) uff nå måtte jeg le. Unnskyld Hvor gammel er hun? Ikke lett det der nei. Først og fremst må dere sikre alle dører og vinduer. Monter sikkerhetslenke på toppen av dørene så hun ikke klarer stikke av. Jeg har også hatt en slik en, men han stakk bare av ute. Det resulterte i at jeg aldri slapp ham når vi ikke var på sikra plasser. Han måtte pent holde hånda når vi var utenfor inngjerda områder. Dersom han stakk av feks inne på barnehagensområde når vi skulle hjem løp jeg ALDRI etter ham, jeg gikk i bilen og satt meg og da kom han løpende etter meg redd for at jeg skulle kjøre fra ham. Unngå for all del å jage henne rundt for det syns de er gøy! Dersom han stakk av hvor jeg måtte løpe etter ( feks ved vei) viste jeg skikkelig sinne når jeg fikk tak i ham( ikke vanskelig da jeg både var sint og veldig redd...) jeg var skikkelig streng og sint i stemmen og pinnholdt ham resten av tiden og understreket hele tiden at mamma må holde deg fast fordi det er farlig å stikke av. Gjør avtaler på forhånd, hvis du er flink jente og går fint med mamma nå skal du få en belønning etterpå ( type tyggegummi, velge middag ol.) belønn god oppførsel! Det går over når de forstår alvoret og blir litt eldre;)
Ludviksmamma Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 enig at barna skal få belønning når de holder reglene, men de må også få konsekvenser når de gjør noe galt ! Sett barnet ned, si alvorlig til henne at det å stikke av uten at mor og far er like bak, er ikke akseptablet og neste gang forsvinner en favoritt leke. Skjer det da igjen, så ta den kjæreste leken og gjem denne. Si at denne får du ikke tilbake på 3 dager, fordi du ikke hørte på mamma og pappa, og dette er konsekvenden din ! blir mye gråt, men poenget blir oppfattet.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Det er en fase og man må ha øynene med seg hele tida. Det betyr barnesikringer på dører og vinduer (vi har ingen vinduer uten barnesikring, våre vinduer er 2 meter over bakken og jeg anser det som livsfarlig dersom et barn går på hode ut av dem), vi måtte forlenge gjerdet vårt og vi måtte være obs hele tida. Likevel mistet jeg dem et par ganger, helt utrolig hvor fort et lite barn løper! Heldigvis gikk det bra... Jeg pleier å tenke på det når jeg leser om små barn som stikker av og faller uti elver eller vann, det skjer jo jevnlig... Hvor gammel er hun? mine var verst i 3-5 års aldren.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Nøyaktig slik er min jente! Hun stikker av absolutt hele tiden, og jeg har kronisk angst. Og jeg er alene og høygravid i tillegg! Jeg klarer rett og slett ikke å nå henne igjen. Når jeg løper etter henne blir det bare verre, hun snur seg mot meg og ler, og løper rett ut i trafkken. Kanskje jeg må kjøpe bånd til henne? Hun fyller 3 år i høst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå